افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 17 October , 2024
1

سپرده های بانکی این افراد مسدود می شود

  • کد خبر : 399865
سپرده های بانکی این افراد مسدود می شود

دبیر کانون بانک ها و مؤسسات اعتباری خصوصی گفت: بانک ها به دلیل محدودیت منابع مجبور به توقیف بخشی از سپرده ها برای ارائه تسهیلات به مردم هستند و از سر ناچاری این کار را انجام می دهند. به گزارش صبح؛ دبیر کانون بانک ها و مؤسسات اعتباری خصوصی گفت: بانک ها به دلیل محدودیت […]







دبیر کانون بانک ها و مؤسسات اعتباری خصوصی گفت: بانک ها به دلیل محدودیت منابع مجبور به توقیف بخشی از سپرده ها برای ارائه تسهیلات به مردم هستند و از سر ناچاری این کار را انجام می دهند.



به گزارش صبح؛ دبیر کانون بانک ها و مؤسسات اعتباری خصوصی گفت: بانک ها به دلیل محدودیت منابع مجبور به توقیف بخشی از سپرده ها برای ارائه تسهیلات به مردم هستند و از سر ناچاری این کار را انجام می دهند.

محمدرضا جمشیدی درباره اظهارات رئیس سازمان بازرسی مبنی بر اینکه انسداد سپرده های بانکی برای پرداخت تسهیلات مغایر با مقررات بانک مرکزی است و اینکه چرا بانک ها با وجود این منع قانونی همچنان به مسدودسازی سپرده ها ادامه می دهند، گفت: بانک ها مجبور به بلوکه کردن سپرده ها هستند. به دلیل محدودیت منابع گرفتن بخشی از سپرده ها برای ارائه تسهیلات به مردم است و از سر ناچاری این کار را انجام می دهند.

وی با بیان اینکه بانک ها منابع پرداخت این میزان تسهیلات را ندارند، ادامه داد: تسهیلات بدهی تمام منابع بانک ها را گرفته است. سقف تسهیلات بدهی که بانک ها متعهد به پرداخت آن شده اند بیش از منابع بانکی است و بانک ها در صورت عدم پرداخت این تسهیلات جریمه می شوند. بنابراین بانک ها برای پرداخت تسهیلات چاره ای جز درخواست انسداد سپرده ها ندارند.

دبیر کانون بانک ها و مؤسسات اعتباری خصوصی گفت: بانک ها برای جلوگیری از پرداخت تسهیلات به مردم چاره ای جز توقیف مبلغ برای مدتی ندارند، البته زمانی که بانک مرکزی می گوید آن بانک. سپرده ها نباید برای پرداخت تسهیلات مسدود شود، انجام این کار تخلف است، اما از طرفی بدون نگهداری سپرده ها، قادر به پرداخت وام نخواهند بود.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به حجم بالای تسهیلات اعتباری، اگر بانک ها منابع لازم برای پرداخت تسهیلات را ندارند و به ناچار سپرده ها را برای ادامه پرداخت وام به مردم مسدود می کنند، چرا بانک مرکزی چنین قانونی را وضع کرده است؟ بانک ها اطلاعی ندارند، گفت: بانک مرکزی از وضعیت منابع بانک های کشور اطلاع دارد اما به دنبال اجرای سیاست های خود است. بانک ها از بانک مرکزی انتظار حمایت دارند اما کمتر شاهد این حمایت ها هستیم.

جمشیدی افزود: در بحث جرایم بانکی در خصوص میزان پرداخت تسهیلات به حوزه مسکن انتظار حمایت بانک مرکزی از بانک ها را داشتیم. در همان ابتدا اعلام کردند که هر فردی که متقاضی تسهیلات مسکن است باید در سایت وزارت راه و شهرسازی ثبت نام کند و در صورت واجد شرایط بودن متقاضی واجد شرایط را برای تشکیل پرونده و دریافت به بانک ها معرفی می کند. وام و اگر این افراد به بانک ها معرفی شوند و بانک ها به آنها وام نداده و جریمه شوند. اما سامانه وزارت راه و شهرسازی در سال اول راه اندازی نشد، بلکه در نیمه دوم سال بعد از آن یعنی در بهمن ماه 1401 وزارت راه و شهرسازی این سایت را راه اندازی کرد. اما در اقدامی عجیب مدعی شدند که چون بانک ها در سال اول تسهیلات مسکن را پرداخت نکرده اند باید جریمه شوند.

دبیر کانون بانک ها و موسسات اعتباری ادامه داد: در همان زمان وزارت راه و شهرسازی از بانک مرکزی درخواست کرد که اعلام کند در بیش از یک سال گذشته که وزارت راه و شهرسازی سایت ثبت نام را راه اندازی نکرده است. برای دریافت تسهیلات مسکن، بانک ها چقدر وام پرداخت کردند، بانک مرکزی نیز آماری را اعلام کرد تا بانک هایی که وام را پرداخت نکرده اند مشمول جریمه (پرداخت مالیات) شوند. فهرست بانک ها برای جریمه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی اعلام شد تا 20 درصد از مبلغ تسهیلات مسکن را به عنوان جریمه به سازمان امور مالیاتی پرداخت کند.

وی تاکید کرد: در حالی که وزارت راه و شهرسازی فردی را برای دریافت وام به بانک ها معرفی نکرده بود، امروز بانک ها به دلیل عدم پرداخت وام، چندین هزار میلیارد تومان جریمه شده اند. بانک مرکزی در این زمینه از بانک ها حمایت نکرد و به دلیل عدم حمایت های لازم از سوی بانک مرکزی، بانک ها مشمول این جرایم شدند.

جمشیدی گفت: در حالی که بانک ها موظف به پرداخت تسهیلات اضافه برداشت شدند و منابع بانک ها برای پرداخت سایر تسهیلات کاهش یافته است، در بازپرداخت تسهیلات اضافه برداشت شاهد بدهی هستیم.

منبع: بهترین ها




لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=399865

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.