افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 26 September , 2024
0

سورن پلاس بهتره یا سهند اس؟

  • کد خبر : 376666
سورن پلاس بهتره یا سهند اس؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پدال، در حال حاضر ارزان ترین خودروی صفر کیلومتری که می توان در بازار خودرو کشورمان خرید، ساینا اس است، اما اگر از چهره تکراری این خودرو خسته شده اید و به دنبال مدل کمی به روزتر با تجهیزات بیشتر، می توانید سهند را انتخاب کنید که […]

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پدال، در حال حاضر ارزان ترین خودروی صفر کیلومتری که می توان در بازار خودرو کشورمان خرید، ساینا اس است، اما اگر از چهره تکراری این خودرو خسته شده اید و به دنبال مدل کمی به روزتر با تجهیزات بیشتر، می توانید سهند را انتخاب کنید که قیمت آن حدود صد میلیون تومب بیشتر است. از طرفی مقرون به صرفه ترین سدانی که در بین محصولات ایران خودرو می توان یافت سورن پلاس با موتور XU7P است. بنابراین، اگرچه سهند و سورن پلاس از نظر سگمنت، سایز و قیمت با هم متفاوت هستند، اما از آنجایی که هر دو ارزان‌ترین سدان‌های بازار کنونی کشورمان محسوب می‌شوند، مقایسه آن‌ها می‌تواند برای کسانی که به دنبال یک سدان مقرون‌به‌صرفه با صفر هستند، مفید باشد. کیلومتر

معرفی خودرو

سورن اولین فیس لیفت نسبتا بزرگ مبتنی بر سمند بود که اولین بار در سال 2005 معرفی شد. ایران خودرو از اواسط سال 2019 نسخه کمی به روز شده این خودرو را با نام سورن پلاس روانه بازار کرد. سورن پلاس ابتدا با موتور EF7 عرضه شد، اما این خودرو که قرار است جایگزین پژو پارس در سبد محصولات ایران خودرو شود، چند ماهی است که با موتور قدیمی XU7P وارد بازار شده و ایرانخودرو عرضه از EF7 را به پایان رسانده است. نسخه . از سوی دیگر، سهند نیز فیس لیفتی از ساینا است که برای اولین بار در نمایشگاه تحول صنعت خودروسازی 1401 دیده شد. محصول گرانتر و مجهزتر

سورن پلاس یا سهند

طراحی بیرونی

همانطور که توضیح دادیم سورن پلاس و سهند هر دو فیس لیفت خودروهای باستانی هستند و اساسا تاریخچه آنها به سمند در سال 1380 و تیبا در سال 1388 برمی گردد. بنابراین، ما با خودروهای بسیار قدیمی سروکار داریم که با تلاش‌هایی برای اصلاحات، ظاهر مدرن‌تری دارند. طراحی سورن پلاس قدیمی‌تر است، زیرا ظاهری مشابه سورن 2005 داریم که تنها تغییرات جزئی از جمله گرافیک جدید چراغ‌های جلو و عقب، دستگیره‌های درب آسان مانند دنا، اسپویلر روی تریم درب عقب داشته است. و مشبک مشکی براق؛ بنابراین، طراحی بیرونی سورن پلاس، حتی در مقایسه با خودروهای داخلی جدیدتر مانند دنا پلاس و شاهین، کاملاً قدیمی است و همچنان یادآور سمند است.

سورن پلاس یا سهند

در سهند اما سایپا به طور کامل جلو و عقب ساینا را بازطراحی کرد و سعی کرد ظاهر ساده و قدیمی این خودرو را مدرن جلوه دهد. در جلوی این خودرو چراغ های کشیده ای را می بینیم که به جلوپنجره شش ضلعی متصل شده اند و همراه با سپر جدید با ورودی های هوای مختلف و چراغ های مه شکن مستطیلی شکل ظاهری بسیار بهتر از ساینا ایجاد کرده است. در قسمت عقب، اگرچه قسمت کناری چراغ ها همانند ساینا است تا مجبور به تغییر قالب تولید نشوند، اما طراحان سایپا با امتداد دادن چراغ ها به صندوق عقب و همچنین جلوتر از ساینا S جلوه بسیار بهتری به آن داده اند. انتقال براکت پلاک به سپر جدید طراحی شده برای ایجاد.

سورن پلاس یا سهند

اما مشکل بزرگ طراحی سهند پروفیل کناری آن است که تغییری نکرده و مانند تیبا باقی مانده است. این امر علاوه بر آشکار کردن ماهیت قدیمی سهند، عدم تطابق بین دماغه جدید تیز و طراحی چراغ عقب با شکل خمیده ستون C که در ابتدا برای شکل تخم مرغی تیبا طراحی شده بود، ایجاد می کند. بنابراین، اگرچه طراحی سهند در کل مدرن‌تر به نظر می‌رسد، اما سورن ظاهری ساده‌تر و هماهنگ‌تر دارد که ممکن است از نظر برخی افراد بهتر به نظر برسد. از نظر ابعاد، با طول 4534 میلی متر، عرض 1735 میلی متر و ارتفاع 1460 میلی متر، سورن پلاس به طور قابل توجهی بزرگتر از سهند در طول 4215 میلی متر، عرض 1677 میلی متر و ارتفاع 1485 میلی متر است.

داخل

در داخل، سورن پلاس از همان داشبوردی استفاده می کند که در سال 2013 در سورن ELX معرفی شد، این داشبورد برای آن زمان طراحی قابل قبولی داشت، اما اکنون کاملاً قدیمی شده است. البته در سورن پلاس، ایران خودرو از فرمان جدید دنا استفاده کرده و صفحه نمایش کوچکی مشابه پژو 206 در بالای داشبورد، صفحه نمایش لمسی در مرکز داشبورد در مدل های جدیدتر، تودوزی مشکی با اضافه کردن تودوزی مشکی به همراه دارد. خطوط قرمز و تغییرات در قطعات تزئینی مانند استفاده از قالب های طرح فیبر کربن، کابین خودرو را تا حدی به روز کرده است.

سورن پلاس یا سهند

از سوی دیگر، با توجه به اینکه ساینا از طراحی کابین خسته کننده قدیمی رنج می برد، سایپا تغییری اساسی در فضای داخلی سهند ایجاد کرده و داشبورد و پنل درهای کاملاً جدید را با تریم چرخ های مشکی و کرم و پنل های مدور طراحی کرده است. دریچه های هوا، فضای بسیار مدرن تری که جذابیت بیشتری نسبت به ساینا ایجاد کرده است. البته سایپا ابتدا مدل های سهند کامل را در نمایشگاه های مختلف به نمایش گذاشت که مجهز به صفحه نمایشگر لمسی بودند اما نمونه ای که در اختیار خریداران قرار گرفت از نوع پایه به نام S است که فاقد صفحه نمایش لمسی و دکمه روی فرمان است. و فضای اقتصادی دارد.

سورن پلاس یا سهند

از نظر کیفیت متریال هیچ کدام از این دو خودرو تعریفی ندارند اما وضعیت سورن کمی بهتر است. سالن ایران خودرو نیز به لطف ابعاد بزرگتر از کابین جادارتری بهره می برد، البته سهند نیز فضای داخلی نسبتاً جادار و قابل قبولی برای خودرویی در این کلاس دارد. در مجموع از نظر طراحی و فضای داخلی، هیچ کدام از این دو سالن را نمی توان برتر دانست، اما همچنان پایین ترازوی کمی نسبت به سورن پلاس وزن دارد.

امکانات و تجهیزات

از آنجایی که سورن پلاس و سهند ارزان ترین خودروهای سدان ایرانی و خودروهای نسبتاً اقتصادی هستند، امکانات و تجهیزات زیادی را ارائه نمی دهند. در جدول زیر مشخصات این دو خودرو را با هم مقایسه می کنیم:

SurenPlus سهند س
کیسه هوا 2 عدد 2 عدد
کنترل پایداری دارد دارد
کنترل کشش دارد دارد
ترمزها دیسک جلو، کاسه عقب. دیسک جلو، کاسه عقب.
دامنه هیدرولیک هیدرولیک
دکمه های روی فرمان دارد ندارد
سیستم تهویه خودکار نیمه اتوماتیک
صفحه نمایش لمسی دارد ندارد
نور دارد دارد
چراغ های اتوماتیک ندارد دارد
آینه های جانبی تاشو برقی تنظیم الکتریکی
سنسور معکوس دارد دارد
دوربین دنده عقب دارد ندارد
سیستم مانیتورینگ تایر دارد دارد
حلقه استیل 15 اینچ استیل 14 اینچ
پشتی صندلی های جلو را تنظیم کنید برقی کتابچه راهنمای کاربر
کامپیوتر مسافرتی دارد دارد
دکوراسیون داخلی سیاه دوام می آورند

طبق جدول قبلی از نظر تجهیزات برتری نسبت به سورن پلاس دارد و گزینه های بیشتری مانند صفحه نمایش لمسی، دکمه های کنترلی روی فرمان، دوربین دنده عقب و آینه های جانبی تاشو برقی را ارائه می دهد.

موتور

همانطور که گفته شد، سورن پلاس ابتدا با موتور 1.7 لیتری 16 سوپاپ EF7 عرضه شد که موتور نسبتاً جدیدی است، اما ایران خودرو چند ماهی است که این خودرو را با موتور 1.8 لیتری 8 سوپاپ XU7P عرضه می کند. این موتور قدیمی که سال ها در کاپوت پژو 405 و پارس قرار می گرفت به مشکل سوختن زودرس واشر سر معروف است اما در نسخه جدید این موتور که با نام XU7 Plus شناخته می شود، ایران خودرو مدعی است فن با ایجاد تغییراتی در رادیاتور، پمپ آب و دمای جرقه زنی این مشکل را برطرف کرده است. موتور XU7P نیز در منیفولد هوا، شمع ها و سیم ها، سوپاپ گاز، واشر سر، میل لنگ، یاتاقان ها و … دستخوش تغییراتی شده است. این موتور 98 اسب بخار قدرت و 146 نیوتن متر گشتاور تولید می کند.

سورن پلاس یا سهند

سهند همچنان از همان موتور 1.5 لیتری چهار سیلندر و هشت سوپاپ M15 استفاده می کند که در طی این سال ها در تیبا، ساینا و کوئیک دیده ایم. البته این موتور نیز نسخه ارتقا یافته ای است که با نام M15i شناخته می شود و به لطف تغییراتی مانند مجهز شدن به سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ ها، اکنون قدرت کمی بالاتر 90 اسب بخار و گشتاور 137 نیوتن متر تولید می کند; بنابراین در هر دو خودرو شاهد موتورهای هشت سوپاپ قدیمی هستیم که قدرت تقریباً یکسانی دارند. با این حال، موتور سهند هزینه استهلاک و نگهداری کمتری دارد که یک مزیت بزرگ است. همچنین این خودرو مصرف سوخت کمتری دارد و کشش نسبتا خوبی برای وزن 1100 کیلوگرمی سهند ایجاد می کند. بنابراین در این حوزه به دلیل استهلاک کمتر و نگهداری راحت تر باید برتری را با سهند در نظر گرفت.

سورن پلاس یا سهند

قیمت و خلاصه

این دو خودرو از نظر قیمت کارخانه بسیار به یکدیگر نزدیک هستند زیرا سورن پلاس XU7P با قیمت 469 میلیون تومان و سهند S با قیمت 467 میلیون تومان عرضه می شود اما شرایط در بازار متفاوت است زیرا در حالی که قیمت سهند در بازار حدود 500 میلیون تومان است، برای سورن پلاس باید بیش از 600 میلیون تومان هزینه کرد. بنابراین در بازار اختلاف قیمت این دو خودرو حدود 100 میلیون تومان است که تفاوت قابل توجهی است و قطعا می تواند در انتخاب خریداران تاثیرگذار باشد؛ بنابراین اگرچه به طور کلی سورن پلاس خودروی بهتری است، با کابین بزرگتر، امکانات بیشتر و موتور قدرتمندتر، اما اگر اختلاف قیمت صد میلیون تومانی را در نظر بگیریم، انتخاب بهترین خودرو دشوار خواهد بود. در این مقایسه و سهند نیز به دلیل طراحی جدید، مصرف کمتر موتور و هزینه های نگهداری برنده است. آن وقت ممکن است چیزی برای گفتن داشته باشید.

مقایسه مشخصات فنی

SurenPlus سهند
موتور XU-P M15i
حجم موتور (سی سی) 1761 1497
دریچه 8 8
قدرت (اسب بخار) 98 90
گشتاور (Nm) 146 137
گیربکس دستی 5 سرعته دستی 5 سرعته
محور محرک پیشانی پیشانی
وزن (کیلوگرم) 1240 1100
مصرف سوخت (لیتر ترکیبی) 7.1 6.8
طول/عرض/ارتفاع (میلی متر) ۴,۵۳۴ / ۱,۷۳۵ / ۱,۴۶۰ ۴,۲۱۵ / ۱,۶۷۷ / ۱۴۸۵
فاصله محوری (میلی متر) 2671 2,410
حجم صندوق عقب (لیتر) 500 370
قیمت کارخانه (میلیون تومان) 469 467
قیمت بازار (میلیون تومان) 6000 500

58322

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=376666

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.