افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 24 October , 2024
2

سود 5 درصدی کارخانه های فولاد به لطف لغو بخشنامه افزایش عرضه گاز صنعتی

  • کد خبر : 307959
سود 5 درصدی کارخانه های فولاد به لطف لغو بخشنامه افزایش عرضه گاز صنعتی

به گزارش بازار، دانیال آستانه درباره انرژی مورد نیاز در زنجیره فرآوری صنعت فولاد گفت: این صنعت سالانه از ابتدا تا انتهای زنجیره (از فرآوری سنگ معدن تا آهن تا نورد محصولات نهایی فولادی) به حدود 5500 مگاوات برق مصرفی نیاز دارد. ). . وی گفت: این رقم که معادل تقریبی 7 درصد برق کشور […]

به گزارش بازار، دانیال آستانه درباره انرژی مورد نیاز در زنجیره فرآوری صنعت فولاد گفت: این صنعت سالانه از ابتدا تا انتهای زنجیره (از فرآوری سنگ معدن تا آهن تا نورد محصولات نهایی فولادی) به حدود 5500 مگاوات برق مصرفی نیاز دارد. ). .

وی گفت: این رقم که معادل تقریبی 7 درصد برق کشور است در سال های اخیر بر اساس برنامه های توسعه کشور رشد داشته است.

آستانه تاکید کرد: در پی حمایت دولت از صنعت فولاد کشور و تقاضای این صنعت برای دستیابی به زیرساخت های تولید، در دهه های اخیر برق از این صنعت استراتژیک به صورت سهمیه شبکه دریافت شد.

تامین برق خود در صنعت فولاد در دهه 90

معاون اقتصادی و مالی مجتمع فولاد خراسان با اشاره به اینکه صنعت فولاد از دهه 90 شروع به خودکفایی برق کرد، گفت: در سال 1400 این صنعت 2000 مگاوات برق تامین می کرد که اکنون این میزان برق که خودکفایی است. -در صنعت فولاد 3500 مگاوات کافی است تا بتوان این صنعت را از قطع برق در امان نگه داشت.

وی به دیگر مشکلات در تامین برق صنعت فولاد اشاره کرد و اعلام کرد: شبکه برق به تولیدکنندگان صنعت فولاد وعده خود مصرفی برق را می داد اما در زمان اعلام کسری برق مصرفی کشور به همین میزان بود. برق تولیدی صنعت فولاد تامین و به شبکه سراسری تزریق شد.

آستانه ادامه می دهد: مشکل کسری برق صنعت فولاد در تابستان به دلیل افزایش مصرف داخلی از خرداد تا پایان شهریور هر سال به دوره ای به نام دوره اضطراری تبدیل شده است.

معاون اقتصادی و مالی مجتمع فولاد خراسان گفت: در این 4 ماه برق نیروگاه های خودتامین و حتی برق نیروگاه های سبز کشور به رقمی حدود 4 برابر تعرفه جدید برق (حدود 6000 تومان در هر کیلووات) رسید. ).

وی ادامه داد: کارخانه ذوب گلوگاه تولید یک شرکت فولادی با خط ممتد محسوب می شود و به طور متوسط ​​یک کوره برای ذوب و تحویل شمش ها به 70 مگاوات برق نیاز دارد. اگر این میزان برق در شرکت تامین نشود، کل خط تولید قطع می شود و فروش اقلام گران قیمت دیگر با هیچ توجیه اقتصادی همراه نخواهد بود.

آستانه در ادامه به کاهش تولید شرکت فولاد خراسان در تابستان اشاره کرد و افزود: کمبود تولید شمش در این شرکت بالغ بر 83 هزار تن بوده و متعاقباً این مشکل در سال 1403 با افزایش بزرگی وقفه ها به سایر واحدها سرایت کرد.

معاون اقتصادی و مالی مجتمع فولاد خراسان گفت: پس از وقوع چنین اتفاقی در مجموع 155 هزار تن عدم تولید گندله، 65 هزار تن آهن اسفنجی و 20 هزار تن میلگرد نیز در فهرست زیان ده قرار گرفته است. تولید به دلیل قطع برق تحمیل شده به شرکت ثبت شده است.

زیان کل صنعت فولاد در تابستان

وی بر میزان ضرر و زیان کل صنعت فولاد در تابستان بر اثر قطعی برق تاکید کرد و افزود: شمش محصولی کلیدی در این صنعت است و تولید 4 میلیون تن شمش در سال با حداقل قیمت فعلی به صرفه نیست. بازار جهانی حدود 2 میلیارد دلار زیان ده. درآمد عملیاتی (با دلار محدود در سیستم ETS حدود 85 همات درآمد از دست رفته ریالی است) و این درآمد پس از حذف 15 درصد به طور متوسط ​​در صنعت فولاد حدود 13 همات برآورد می شود. حاشیه سود

آستانه اعلام کرد: این رقم سالانه معادل 600 مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی برای توسعه است که از بین می رود.

نرخ برق کارخانه های فولاد دو برابر می شود

معاون اقتصادی و مالی مجتمع فولاد خراسان افزایش مضاعف نرخ برق کارخانجات فولادی را تقویتی برای صنعت فولاد کشور دانست و گفت: میانگین نرخ بارگیری از کیلووات 600 تومان به کیلووات 1200 تومان رسید. که از ابتدای سال 1402 قابل محاسبه است.بود.

وی با تاکید بر اینکه این تصمیم برای فولاد خراسان با هزینه پیش بینی نشده جدیدی همراه بود، اعلام کرد: این هزینه پیش بینی نشده جدید برای سایر تولیدکنندگان بزرگ فولاد کشور مانند فولاد مبارکه 3.1 همات، فولاد خوزستان 2.1 همات و کاوه جنوبی 2 برآورد شده است. سجاف و هرمزگان 0.8 سجاف. این ظلم عجیب ترین تصمیم سال برای حمایت از تولید بود.

اقدام به موقع برای لغو بخشنامه افزایش نرخ خوراک گاز صنعتی صنعت فولاد

آستانه با اشاره به رای دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال بخشنامه افزایش تعرفه گاز صنعتی و تاثیر آن بر صنعت فولاد کشور، اعلام کرد: با پیگیری های انجام شده، تصمیم مقتضی برای لغو تعرفه گاز صنعتی صادر شد. . ، که قطعا می تواند به تامین کننده صنعت فولاد کشور کمک کند.

معاون اقتصادی و مالی مجتمع فولاد خراسان ادامه داد: در شرایط فعلی رای اخیر دیوان عدالت اداری حمایت به موقع تلقی می شود و لازمه این امر این است که تعرفه تعیین شده به درستی در آن زمان لحاظ شود. از محاسبه فاکتور نهایی

وی بیان کرد: صنعت فولاد در حوزه انرژی با محدودیت های زیادی همراه بوده است و این مسائل تنها بخشی از قوانین، قوانین و محدودیت های عجیبی است که برای این صنعت وضع شده است.

آستانه تصریح کرد: سود خالص حاصل از این تصمیم در کل صنعت فولاد حدود 4.5 تا 5 همات برآورد شده است که باید منتظر ماند تا اداره گاز رقم دقیق خود را در هر شرکت اعلام کند.

اثربخشی صنعت فولاد از ممنوعیت قیمت های دستوری در برنامه هفتم توسعه

معاون اقتصادی و مالی مجتمع فولاد خراسان در ادامه به ممنوعیت قیمت های دستوری در برنامه هفتم توسعه و تاثیر این اتفاق بر صنعت فولاد اشاره کرد و افزود: پس از چنین اقدام مهمی با اقتصاد جدیدی مواجه خواهیم شد که تاکنون در کشور با آن مواجه نبوده‌ایم، اما این اقدام مبتنی بر اصول اقتصاد آزاد، جدای از حذف دلال‌ها و همچنین از بین بردن سود دلال‌ها، قطعاً باعث حفظ سود تولیدکننده در این صنعت خواهد شد.

وی در پایان با بیان اینکه اصل این تصمیم خوب است و نقطه بهینه سرمایه گذاری در صنایع را مشخص می کند، گفت: مصداق بارز آن تثبیت اجباری قیمت کالایی مانند میله بود که باعث افت قیمت شد. در سالی که اقتصاد تورمی دارد، با وجود چنین شرایطی، سرمایه گذاری در صنعت فولاد دیگر موجه نیست، اما با حذف قیمت های دستوری، شاهد بهبود فضای سرمایه گذاری در این صنعت خواهیم بود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=307959

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.