افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 20 October , 2024
2

“سوئیفت” شرقی ناجی اقتصاد ایران خواهد بود آیا ما آماده افزایش ارزش ریال هستیم؟

  • کد خبر : 280169
“سوئیفت” شرقی ناجی اقتصاد ایران خواهد بود آیا ما آماده افزایش ارزش ریال هستیم؟

بازار؛ گروه بین الملل: گمانه زنی ها در مورد راه اندازی اولین سیستم انتقال بین بانکی بین المللی اختصاصی برای کشورهای عضو سوئیفت در ماه های اخیر به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. اگرچه مسکو تاکنون سیستم نقل و انتقال مالی خود را به نام میر اعلام کرده است که قرار است به زودی […]

بازار؛ گروه بین الملل: گمانه زنی ها در مورد راه اندازی اولین سیستم انتقال بین بانکی بین المللی اختصاصی برای کشورهای عضو سوئیفت در ماه های اخیر به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. اگرچه مسکو تاکنون سیستم نقل و انتقال مالی خود را به نام میر اعلام کرده است که قرار است به زودی با بانک های ایرانی ارتباط برقرار کند، اما حقیقت این است که هنوز نمی دانیم که آیا سیستم انتقال مالی بریکس دقیقاً توسط روسیه پشتیبانی می شود یا چین. .

اما درباره آخرین تحولات مربوط به سیستم جدید نقل و انتقالات مالی بریکس، خبرگزاری تاس مقاله ای از «آندری مارگولین» معاون آکادمی ملی اقتصاد رئیس جمهور روسیه منتشر کرد که طی سخنرانی خود در برجام بین المللی اعلام کرد. مجمع اقتصادی و مجمع مالی، از ابتدا سیستم مالی قراردادهای بین المللی اعلام کرده است که در آینده نزدیک جایگزین سوئیفت خواهد شد. به گزارش تاس، مارگولین اعلام کرد: سیستم پرداخت جایگزین سوئیفت که برای اکثر کشورهای مختلف جهان بسیار جذاب به نظر می رسد، تقریبا آماده راه اندازی است.

اهمیت راه اندازی نسخه شرقی سوئیفت برای ایران!

جمهوری اسلامی ایران از ابتدای سال جاری موفق شد به عضویت دائم سازمان همکاری های بریکس درآید. با این حساب تهران با پرداخت حق عضویت سالانه خود به مجمع عمومی، امکان استفاده قانونی از تسهیلات تمامی اعضا را خواهد داشت. بنابراین، پس از سال‌ها تحریم‌های مالی سنگین، ایران به منبع بزرگی از ذخایر بانک توسعه جدید بریکس دسترسی خواهد داشت. چنین موضوعی دو عامل مثبت مهم را برای اقتصاد ایران به دنبال خواهد داشت: آغاز روابط مالی آزاد با اعضای بریکس، باز شدن درهای تجاری و مشارکت بخش خصوصی با همتایان خود در این کشورها و همچنین افزایش چشمگیر ارزش ریال ایران در بازارهای جهانی در نهایت موجب کاهش و کاهش نرخ تورم در داخل کشور خواهد شد.

چرا افزایش ارزش ریال در نظام مالی جهانی؟

بر اساس اصول اولیه بازار فارکس، سبد ارزی این بازار بر حسب دلار آمریکا محاسبه می شود. اگرچه دلار آمریکا بیشترین مقدار شاخص بازار فارکس را به خود اختصاص داده است، اما مهم ترین موضوع این است که پول ملی هر کشور در برابر دلار در بازار رسمی جهانی ارزش گذاری شده و به جویندگان آن ارز فروخته می شود.

بنابراین، عرضه و تقاضای یک ارز در بازارهای بین المللی یکی از مهم ترین عوامل در تعیین قدرت و ارزش آن ارز خواهد بود. اساساً باید پرسید که چرا دلار آمریکا بالاترین شاخص بازار را به خود اختصاص داده است؟ پاسخ روشن است: تسلط دلار بر نظام مالی جهانی به دلیل داشتن بیشترین تقاضا برای این ارز.

به دلیل سال‌ها تحریم‌های اقتصادی و تحمل فشارهای آن، نظام مالی ایران در سال‌های اخیر آسیب جدی دیده است و در برخی بخش‌ها جبران زیان‌های ناشی از تحریم‌ها بسیار دشوار و پرهزینه خواهد بود. اما چگونه این تحریم های مالی باعث افزایش شدید ارزش ریال شد؟ در واقع با مسدود شدن سیستم مالی سوئیفت در ایران، دسترسی ایران به ذخایر دلار و یورو کاهش یافت. حتی در مورد یوان چین نیز همین مشکل وجود داشت و به همین دلیل چینی ها اعتبارات نفتی ایران را به روش افست نفتی پرداخت می کردند.

کاهش ورود ارز به ذخایر بانک مرکزی باعث کاهش ارزش روزانه ریال شد. اما اکنون دسترسی به یوان چین به تنهایی می تواند بخش قابل توجهی از ضررهای ناشی از تحریم ها را جبران کند و دست کم دسترسی ایران به بازارهای شرقی را باز کند. از سوی دیگر، با دسترسی ایران به سیستم مالی جایگزین سوئیفت، حداقل تقاضای ریال در بین کشورهای عضو باز خواهد شد. بنابراین، کشورهایی که مایل به تجارت با ایران هستند نیز می توانند ریال درخواست کنند یا ارز معادل آن را دریافت/پرداخت کنند. در هر صورت، ریال در یک سیستم مالی جمعی ارزش گذاری رسمی خواهد شد. اگرچه چنین سیستمی به هیچ وجه قابل مقایسه با سیستم بزرگ و قدرتمند سوئیفت نخواهد بود، اما حداقل تقاضایی برای ریال ایجاد می کند که ارزش ریال را افزایش می دهد.

با افزایش ارزش ریال، قیمت کالاها در بازار داخلی نیز به دلیل افزایش توان مالی ریال با کاهش مواجه خواهد شد. به این ترتیب می توان شاهد کاهش چشمگیر تورم بود. اقتصاد کشور در مدت زمان کوتاه

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=280169

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.