افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 20 October , 2024
0

سهمیه واردات برنج باید بر اساس نیاز و سلیقه استان ها تعیین شود.

  • کد خبر : 403760
سهمیه واردات برنج باید بر اساس نیاز و سلیقه استان ها تعیین شود.

با توجه به بازار، محمدعلی رضایی، رئیس کمیسیون کشاورزی، نیاز استان های جنوبی کشور به برنج و لزوم تامین نیاز آنها از طریق برنج وارداتی و تنظیم متعادل و پایدار بازار در نقاط مختلف کشور را بررسی کرد. به ویژه استان های جنوبی به معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی نامه ای به شرح زیر […]

با توجه به بازار،

محمدعلی رضایی، رئیس کمیسیون کشاورزی، نیاز استان های جنوبی کشور به برنج و لزوم تامین نیاز آنها از طریق برنج وارداتی و تنظیم متعادل و پایدار بازار در نقاط مختلف کشور را بررسی کرد. به ویژه استان های جنوبی به معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی نامه ای به شرح زیر ارسال کرد:

بسمه تعالی

جناب خانی نوذری عزیز

معاونت محترم توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی

سلام

احتراماً نامه ضمیمه خانه هرمزگان در خصوص نگرانی های مربوط به افزایش قیمت برنج خارجی در بازار استان هرمزگان در خصوص تصویب نامه شماره 020/162765 مورخ 26 اسفند 1403 تقدیم می گردد کمیسیون کشاورزی اتاق ایران همواره بر اهمیت تنظیم متعادل و پایدار بازار در نقاط مختلف کشور به ویژه در استان های جنوبی تاکید دارد.

موارد مطرح شده از جمله تأثیر ممنوعیت فصلی واردات برنج بر تعادل عرضه و تقاضا و مشکلات ناشی از آن به ویژه افزایش قیمت تا 60 درصد در سطح بازار، به خوبی بیانگر عدم تعادل بین بازار برنج در ایستگاه ها تصویب نامه شماره 020/162765 یا رویکرد حمایت از تولید داخلی و ایجاد اولویت برای شرکت های مشارکت کننده در خرید برنج داخلی اگرچه این رویکرد به نفع تولیدکنندگان داخلی است اما آسیب ها و چالش هایی را نیز به همراه دارد از جمله:

سلیقه مصرف کننده:

در استان‌هایی مانند هرمزگان که مصرف خارجی برنج بخش مهمی از سبد غذایی خانوارها را تشکیل می‌دهد، محدودیت‌های فصلی واردات و تاکید بر واردات داخلی می‌تواند تعادل بازار را به هم بزند و نارضایتی مصرف‌کنندگان را به همراه داشته باشد.

نوسانات قیمت:

ممنوعیت واردات فصلی ممکن است منجر به کمبود عرضه و افزایش بیش از حد قیمت شود که برای مصرف کنندگان زیان آور خواهد بود. این موضوع همچنین فشار زیادی را بر شرکت های واردکننده وارد می کند که در سال های اخیر با محدودیت های ارزی نیز دست و پنجه نرم کرده اند.

توزیع ناعادلانه:

سیاست های فعلی در درجه اول در خدمت منافع برنج کاران در مناطق مرکزی و شمالی کشور است و در عین حال نیاز استان های جنوبی را که بیشتر به برنج خارجی وابسته هستند، تامین می کند. خوب فکر نشده

پیشنهاد می شود برای جلوگیری از نوسانات بی مورد در بازار و تامین نیاز واقعی مناطق مختلف، سهمیه واردات بر اساس نیاز و سلیقه مصرف استانی تعیین و برای استان هایی مانند هرمزگان استثنایی در نظر گرفته شود تا کمبود و افزایش داشته باشد. در قیمت برنج خارجی اجتناب شود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=403760

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.