افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 24 October , 2024
2

سند جامع حمل و نقل بین ایران و ازبکستان به زودی امضا می شود

  • کد خبر : 223107
سند جامع حمل و نقل بین ایران و ازبکستان به زودی امضا می شود

به گزارش بازار، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی امروز سه شنبه ۲۴ اسفندماه در نشست مشترک با جورابیک میرزا محموداف وزیر انرژی ازبکستان و هیئت همراه که در خصوص مسائل مربوط به ایران برگزار شد. حوزه حمل و نقل و ترانزیت با اشاره به جلسات متعدد مقامات ایران و ازبکستان گفت: خود را متعهد […]

به گزارش بازار، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی امروز سه شنبه ۲۴ اسفندماه در نشست مشترک با جورابیک میرزا محموداف وزیر انرژی ازبکستان و هیئت همراه که در خصوص مسائل مربوط به ایران برگزار شد. حوزه حمل و نقل و ترانزیت با اشاره به جلسات متعدد مقامات ایران و ازبکستان گفت: خود را متعهد به اجرای توافقات دو کشور از جمله در زمینه توسعه شرق می دانیم. -کریدور غرب

وی افزود: آماده اجرای توافقات سرمایه گذاری و افزایش ظرفیت لجستیکی در بندر شهید رجایی هستیم تا سرمایه گذاران بتوانند برنامه های خود را با سهولت بیشتری اجرا کنند.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در کریدورهای ترانزیتی شمال به جنوب و شرق به غرب که محورهای آن ایران و ازبکستان است، می توان با هماهنگ سازی تعرفه های حمل و نقل و همچنین هماهنگی نرم افزاری به تسهیل و تسریع ترانزیت کمک کرد. بخش

بذرپاش با اشاره به اینکه تسهیل فرآیندهای ترانزیتی ایران و ازبکستان یکی از اصول روابط دو کشور است، گفت: در سال 1402 ایران در مجموع رشد بیش از 40 درصدی در ترانزیت را تجربه کرد که بخش بزرگی از آن حاصل توافقات بود. با کشورهای منطقه و همسایه برای تسهیل ترافیک ترانزیتی.

در ادامه این نشست، بذرپاش سه پیشنهاد برای تشکیل کمیته مشترک حمل و نقل ایران و ازبکستان، تهیه نقشه راه ترانزیت و حمل و نقل و تهیه پیش نویس سند جامع حمل و نقل بین دو کشور ارائه کرد که با استقبال هیئت ازبکستان مواجه شد.

وی افزود: با تهیه نقشه راه ترانزیت و حمل و نقل، جهت حرکت برای توسعه ترانزیت ترسیم می شود که زمینه ساز ارتقای همکاری های تجاری است.

افزایش تعداد پروازهای بین دو کشور.
از دیگر موضوعاتی که وزیر راه و شهرسازی در این نشست مطرح کرد، افزایش پروازهای بین دو کشور برای تسهیل تردد تجار و سرمایه گذاران بین ایران و ازبکستان بود و مقرر شد دو کشور این موضوع را پیگیری کنند. امر.

آمادگی ایران برای مشارکت در ساخت مسیرهای حمل و نقل ریلی و جاده ای در ازبکستان
بذرپاش ادامه داد: ساخت مسیرهای حمل و نقل ریلی و جاده ای در ازبکستان در حال آماده سازی است و تفاهم نامه ای در قالب ارائه خدمات فنی و مهندسی نیز در حال اجراست.

شرایط ویژه برای فعالیت شرکت های ایرانی در ازبکستان فراهم شده است
جورابیق میرزا محموداف وزیر انرژی ازبکستان نیز در این دیدار اعتماد متقابل روسای جمهور دو کشور را امتیاز بزرگی دانست و گفت: رئیس جمهور ازبکستان برای توسعه روابط با ایران اهمیت ویژه ای قائل است. و به همین منظور به عنوان نماینده ویژه شما همراه با هیئتی به ایران آمدیم تا در مورد تمامی موضوعات از جمله توسعه روابط در زمینه صنعت، صادرات و واردات کالا و توسعه زیرساخت های حمل و نقل خود در این آدرس گفتگو کنیم.

وی افزود: علاقه مندیم شرایط ویژه ای را برای فعالیت و حضور شرکت های ایرانی در ازبکستان در زمینه تجارت، صادرات و تولید مشترک تضمین کنیم.

وزیر انرژی ازبکستان گفت: حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال 2023 به 500 میلیون دلار رسید و خواهان افزایش چشمگیر آن در سال 2024 و در میان مدت هستیم.

محموداف با قدردانی از پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی کشورمان برای تشکیل کارگروه حمل و نقل مشترک دو کشور برای ادامه رایزنی‌های معاونان در این زمینه، گفت: ترسیم نقشه راه توسعه روابط ترانزیتی دو کشور. قطعا نقش مهمی در توسعه روابط تجاری خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: منتظر مشارکت و حضور شرکت های ایرانی در حوزه راه آهن و راه سازی در ازبکستان هستیم چرا که در این سفر شاهد پتانسیل بالای شرکت های ایرانی در حوزه فناوری و خدمات مهندسی بودیم.

وزیر انرژی ازبکستان ادامه داد: روح تاریخی و قرابت فرهنگی دو کشور همچنان باقی است و حضور شرکت های ایرانی در پروژه های ازبکستان نسبت به سایر کشورها برای ما در اولویت است و همچنین با حضور شرکت های ایرانی توسعه یافتگی صورت می گیرد. روابط ترانزیتی بیشتر تضمین خواهد شد.

در پایان مقرر شد سند جامع حمل و نقل ایران و ازبکستان در اسرع وقت تهیه و به امضای وزیر حمل و نقل ازبکستان و وزیر راه و شهرسازی کشورمان برسد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=223107

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.