افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 25 October , 2024
2

سلیمی نمین: عراقچی مذاکرات را در برابر تحریم ها تقویت می کند/ برخی اصولگرایان و رقبای پزشکان زیاده خواهی می کنند/ تخریب دولت جدید هنر نیست

  • کد خبر : 327619
سلیمی نمین: عراقچی مذاکرات را در برابر تحریم ها تقویت می کند/ برخی اصولگرایان و رقبای پزشکان زیاده خواهی می کنند/ تخریب دولت جدید هنر نیست

نیلوفر مولایی: چند روزی از معرفی کابینه پیشنهادی پزشکان به مجلس می گذرد و همه منتظر تصمیم نهایی بهارستان هستند تا ببینند کدام وزرا می توانند از فیلتر نمایندگان مجلس عبور کنند. اما استعفای ناگهانی ظریف و اعتراض برخی از چهره های سیاسی اصلاح طلب به کابینه جدید، شوک اولیه ای برای دولت جدید بود. […]

نیلوفر مولایی: چند روزی از معرفی کابینه پیشنهادی پزشکان به مجلس می گذرد و همه منتظر تصمیم نهایی بهارستان هستند تا ببینند کدام وزرا می توانند از فیلتر نمایندگان مجلس عبور کنند. اما استعفای ناگهانی ظریف و اعتراض برخی از چهره های سیاسی اصلاح طلب به کابینه جدید، شوک اولیه ای برای دولت جدید بود.

عباس سلیمی نمین، فعال سیاسی اصولگرا وی به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: با روی کار آمدن دولت جدید روح تازه ای در کالبد جامعه دمیده می شود، تخریب آن هنر نیست و کمک به آن شرط عقل و پایبندی به منافع ملی است و همه باید آقای مزیکیان به وعده خود مبنی بر تشکیل حکومت وحدت ملی عمل کرد و این کار دشواری است.

وی همچنین به انتخاب عباس عراقچی اشاره کرد و گفت: انتخاب آقای عراقچی به این معناست که بحث مذاکرات به سرعت تقویت می شود و جمهوری اسلامی مایل است برای رفع تحریم های ضدبشری اقداماتی انجام دهد و باید “نه” باشد. شک مجلس به آقای عراقچی رای خواهد داد و این احتمال در تسریع لغو تحریم ها تاثیرگذار خواهد بود.»

مشروح گفتگوی عباس سلیمی نمین، فعال سیاسی اصولگرا را می خوانید.

*******

* آقای سلیمی! در روزهای اخیر بالاخره فهرست وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم اعلام شد. ارزیابی شما از کابینه پیشنهادی آقای دکتر چیست؟

آقای مدشکیان همانطور که وعده تشکیل حکومت وحدت ملی را داده بود، در این زمینه به موفقیت دست یافت. باز کردن این باب در کشور بسیار خوب است که وقتی نماینده یک جریان یا طیف سیاسی رای اکثریت را تایید می کند، در بین سایر افکار، آینده نگری برای انتخاب افراد اصلح را نیز داشته باشد. افتتاحیه این باب به رهبری شهید رئیسی بود که آقای اسلامی را از دولت روحانی انتخاب کرد و در هیئت دولتی خودش استفاده کرد.

در کابینه ای که آقای مزیکیان ارائه کردند، این موضوع بیشتر به چشم می خورد، یعنی به شکل جدی تری شاهد این نگاه هستیم. امیدوارم این سیاست برای همه جریان ها ادامه داشته باشد و حالا که رای دادیم به یک جریان یا گرایش اکتفا نکنیم. هر لیاقتی که می بینیم باید بپذیریم و انعطاف پذیر باشیم چون می تواند تاثیرات بسیار مثبتی داشته باشد.

اسلام در هر حکومتی به بهترین نحو به دنبال منافع ملی بوده است.

*از سوی دیگر، نظراتی وجود دارد که معتقدند حکومت وحدت ملی به معنای حضور شخصیت‌هایی با همین تفکر و بینش است و به نوعی خواستار خروج کابینه‌ای است که از سوی یک دولت مجلس و بورس ارائه می‌شود. . نظر شما در مورد این چیست؟

من با این گفته موافق نیستم و آنهایی که می گویند دنبال سهم خود هستند. زمانی است که وزیری از جریان دیگری انتخاب و معرفی می شود اما با رئیس جمهور و برنامه او موافق نیست، آن وقت می توان این تعبیر را پذیرفت. اما گاهی اوقات فردی که توانایی خود را نشان داده است، به دنبال بحث در مورد روندها نیست و به منافع ملی پایبند است، چه اشکالی دارد که از فردی که تابع رئیس جمهور است استفاده کند؟ این تعبیر را نمی توان پذیرفت.

همانطور که گفتم این تعبیر برای زمانی است که مردم از مشی خودشان پیروی کنند و انطباق لازم را برای کار جمعی نشان ندهند. آقای اسلامی در دولت روحانی و رئیسی حضور داشت و در دولت البادزیکیان ماندگار شد، زیرا هرگز رفتاری نشان نداده است که دنبال منافع خود و اطرافیانش است و در هر دولتی پیگیر است. منافع ملی به بهترین نحو، چرا از این شخص استفاده نکنیم و راه را بر روی این فرد ارزشمند مسدود نکنیم؟

هماهنگ کردن افرادی که به دنبال منافع گروهی هستند دشوار است، اما…

*اگر افراد با تفکرات مختلف در دولت حضور دارند، هماهنگی رئیس جمهور چه چالشی دارد؟

من معتقدم چون آقای میجیکیان افراد خود را از بین افراد بلندمرتبه و مهم انتخاب کرده است، می توانند در هماهنگی مردم نقش داشته باشند. فردی مانند آقای عارف و سایر معاونان ایشان می توانند به رئیس جمهور در ایجاد هماهنگی های لازم کمک کنند.

هماهنگی افرادی مثل آقای اسلامی که حد و مرزی ندارند و دنبال مسائل شخصی نیستند کار سختی نیست. هماهنگ کردن افرادی که به دنبال منافع گروهی و شخصی هستند دشوار است.

* به نظر شما کابینه ایجاد شده بتواند پاسخگوی مطالبات مردم باشد؟

برخی از افرادی را که می شناسم توانا و شایسته هستند. هر دولتی که تشکیل شود تا حدود زیادی ضعف هایی خواهد داشت اما با شناختی که از برخی از وزرای پیشنهادی دارم می توانند مسائل و مشکلات را از مردم دور کنند.

نیروهای معقول و طیف رقابتی آقای مدزیکیان تحمل ناپذیرند

* از زمان معرفی کابینه تاکنون برخی از سیاسیون از کابینه پیشنهادی تمجید کردند و برخی دیگر به انتقاد از آن پرداختند. سیگنال هایی که به جامعه ارسال می شود در شرایط فعلی به نظر شما سیگنال های منفی برای کابینه است یا ناامید کننده؟ آیا جامعه در طیفی قرار دارد؟

قطعا چیز خوشایندی نیست و امروز باید نوعی امید به آینده را تقویت کنیم. وقتی یک دولت جدید روی کار می‌آید، روح جدیدی در کالبد جامعه دمیده می‌شود. تخریب آن هنر نیست و کمک به آن شرط عقل و پایبندی به منافع ملی است.

همه ما باید به او کمک کنیم. مزکیان به وعده خود مبنی بر تشکیل حکومت وحدت ملی عمل کرد و این کار دشواری است. بسیاری از نیروهای اصلاح طلب رادیکال خود را برای تصرف مناصب آماده کرده بودند، اما این گونه زیاده خواهی ها کارساز نبود و واکنش هایی را برانگیخت.

همچنین برخی از نیروهای معقول و طیف رقیب مدزیکیان نیز جاه طلب هستند که فکر می کنند باید مطالبات آنها در دولت چهاردهم برآورده شود، اما این طرز تفکر منطقی نیست و رقیب او رای آورده است. دولت باید زیر نظر رئیس جمهور باشد. رئیس جمهور وسعت نظر خود را نشان داد تا افراد با هر گرایشی را گرد هم آورد تا بتوانند منافع ملی را در کابینه تقویت کنند. بر اساس منافع شخصی نباید طوری رفتار کرد که امید مردم خدشه دار شود.

* آقای سلیمینی! چند ساعت پس از معرفی کابینه پیشنهادی، ظریف استعفا داد. به نظر شما استعفای شما به عنوان فردی حامی دولت چه تاثیری داشت؟

فکر نمی کنم این باعث تعجب شود، آقای عراقچی نزدیک ترین فرد به آقای ظریف است، اگر دنبال اسراف نباشد، تحول هم مطلوب است. وزارت امور خارجه در دست نزدیکترین فرد به اوست. اگر آقای ظریف الان صبر کند تا خواسته هایش برآورده شود و استعفا دهد، این در جامعه مطلوب نیست و او را خودخواه می دانند.

با حضور عراقچی در وزارت خارجه بحث مذاکره تقویت می شود

* آقای بیزیکیان در زمان انتخابات وعده های مهمی در مورد زنان، اعتراضات مردمی و رفع تحریم ها داد. شما وزرایی را که در وزارتخانه های سیاست و امور خارجه معرفی کردید، برای تحقق این وعده ها قوی می دانید.

انتخاب عراقچی به این معناست که بحث بر سر مذاکرات به سرعت تشدید می شود. در دولت رئیسی هم در زمان انتخابات وعده مذاکره داد و به آن عمل کرد اما باقری تا چه حد توانست این موضوع را تکمیل کند؟ یا یک مرحله است؟ پیش بردن آن بحث جداگانه ای است.

اما انتخاب آقای عراقچی به معنای تمایل جمهوری اسلامی برای برداشتن تحریم های ضد بشری است و باید دید سایر احزاب تا چه اندازه به این موضوع پایبند هستند. مجلس قطعا به عراقچی رای خواهد داد و این احتمال در تسریع روند لغو تحریم ها تاثیرگذار خواهد بود.

مردم از وزیر پیشنهادی کشور خوششان می آید.

* وزرای پیشنهادی اطلاعات و کشوری چگونه هستند؟

آقای اسکندر مومنی شخصیتی دوست داشتنی و از نظر وقار و سلامت فردی مورد پسند عموم مردم است. او فردی با انضباط است که در دوران تصدی ریاست پلیس راهنمایی و رانندگی گام های خوبی برداشته است، جامعه نظر مثبتی به او دارد و می تواند در جایگاه وزارت کشور مسائل و مشکلات استانی را بدون طی مسیر خاصی حل کند. روند.

در مورد وزارت اطلاعات، جمع بندی رئیس جمهور این بود که آقای خطیب عملکرد خوبی داشت و ابقا شد، دقیقاً نمی دانم.

صالحی می تواند در حل مشکلات فرهنگی نقش داشته باشد

* برخی از جامعه شناسان و تحلیل گران بر این باورند که ماهیت اعتراضات در سال های اخیر فرهنگی و اجتماعی بوده و باید محیط جامعه را با تفکر نسل Z هماهنگ کنند. آیا تیم فرهنگی و اجتماعی پزشکان قادر به رفع این مشکلات هستند. پرونده های قضایی؟

سید عباس صالحی به عنوان فردی اصلاح طلب اما محکم مورد تایید اصلاح طلبان قرار گرفته و در کابینه روحانی عملکرد خوبی داشته و موفق بوده است. او می تواند در حل مشکلات فرهنگی نقش آفرینی کند، به ویژه اینکه در دوران وزارتش در وزارت ارشاد قدم های خوبی برداشت و توانست به این وزارت فرهنگ اعتبار بدهد.

اگر مجلس به او رای اعتماد بدهد در مسائل فرهنگی موثر است.

27215

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=327619

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.