افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
0

سفر رئیس جمهور به عراق فصل جدیدی را در روابط دو کشور گشود – خبرگزاری مهر از ایران و جهان.

  • کد خبر : 364371
سفر رئیس جمهور به عراق فصل جدیدی را در روابط دو کشور گشود – خبرگزاری مهر از ایران و جهان.

به گزارش خبرنگار مهر ، سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه کشورمان در تشریح سفر مسعود البادیشیان به عراق گفت: آقای البادیشیان قبل، بعد و در حین سفر. مذاکره آنها به زبان کردی صحبت کردند و یکی دو مصاحبه به زبان کردی انجام دادند و در فضا تأثیر گذاشتند، ما می‌توانستیم شور و شوق را […]

به گزارش خبرنگار مهر ، سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه کشورمان در تشریح سفر مسعود البادیشیان به عراق گفت: آقای البادیشیان قبل، بعد و در حین سفر. مذاکره آنها به زبان کردی صحبت کردند و یکی دو مصاحبه به زبان کردی انجام دادند و در فضا تأثیر گذاشتند، ما می‌توانستیم شور و شوق را ببینیم و پیدا شد آن طرف را ببینید البته صحبت های رئیس جمهور به زبان فارسی بوده است.

وی افزود: در اقلیم کردستان عراق خیلی راحت ارتباط برقرار کردند. به نظر من کار سالها دیپلماسی عمومی، رسانه ای و فرهنگی را در نیم روز انجام دادند.

وزیر امور خارجه گفت: آقای بارزانی در دیدار با ایشان گفت این در تصور ما نیست که روزی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این منطقه سفر کند و بتوانیم به زبان کردی از ایشان استقبال کنیم. به زبان کردی به ما پاسخ خواهد داد. این فضا به این معنی بود که بسیاری از کارهایی که ما در زمینه های اقتصادی، سیاسی و امنیتی داشتیم به روشی متفاوت و بسیار آسان تر پرداخته می شد. مذاکره و نتیجه حاصل می شود.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: عراق و اقلیم کردستان عراق منطقه ای مستعد برای گسترش روابط تجاری و اقتصادی هستند. شهر سلیمانیه می تواند دروازه ورود ما به آن منطقه باشد و اشتراکات فرهنگی، مذهبی و تاریخی به ما کمک می کند تا روابط اقتصادی را بیش از پیش گسترش دهیم. اکنون فضا آماده است.

وی افزود: در جنوب عراق و در شهر بصره، منطقه شیعه نشین، همین اتفاق افتاد. اتفاق افتاد. شیوخ عشایر شیعه با اشتیاق فراوان در سخنرانی پزشکان شرکت کردند و آمدند. ابایا آنها به طرز معروفی به خود هدیه دادند، چیزی که در فرهنگ محلی بسیار مورد احترام است. این را فراموش نکنیم اولین سفر یک رئیس جمهور ایران به این دو منطقه بود.

عراقچی گفت: سفر رئیس جمهور به عراق فصل جدیدی در روابط ما با عراق ایجاد کرد.

عراقچی افزود: عراق را به دلیل اهمیت آن برای ایران انتخاب کردیم و این سفر در چارچوب سیاست همسایگی و روابط دوجانبه انجام شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی روابط با غرب و اروپا و اعمال تحریم های جدید و اگر احترام متقابل شکل نگیرد راه حل ایران چیست؟ فرمود: این را دنبال کن. ما روابط هستیم اروپا را از منظری جدید دنبال کنیم و اگر بتوانیم این مسیر جدید را طی کنیم بر اساس احترام متقابل و منافع ملی کشور قابل احترام است، اجازه دهید ما تثبیت کنیم و اروپایی ها سیاست های نادرست خود را اصلاح کنند، طبیعتاً همانطور که در اروپا مرسوم است. منطقی می توانیم برگردیم البته اولویت ما جای دیگری است.

وی افزود: اوکراین پیچیدگی های روابط ما را تشدید کرده است. طبیعی است که اروپایی ها خطر روسیه را احساس کنند که باعث ایجاد مشکلات و پیچیدگی هایی در روابط با ایران شده است. گفتگوهای منطقی و منطقی بر اساس احترام متقابل و رفتار محترمانه که برخی سوء تفاهم ها اروپای در حال ناپدید شدن نمی تواند انتظار داشته باشد که ما نگرانی های امنیتی آن را درک کنیم. آنها باید حرف ما را بفهمند. اگر آنها نگرانی دارند، ما هم داریم. ما با اروپا در زمینه امنیت و… نگرانی ها و نکاتی داریم. مسیر اینطور نیست که از ابزارهای شکست خورده استفاده کنند. تحریم ها ابزاری شکست خورده و منسوخ است.

عراقچی ادامه داد: تحریم شکست خورده است. در مورد اوکراین که علت دغدغه شما این است که بفهمید. مگر ایران کشوری نیست که حتی یک روز هم با سیم خاردار تحریم کرد؟ اکنون طبق ادعای او اسلحه می فرستد. اگر اروپا نگرانی هایی دارد و می خواهد اعتماد ایجاد کند، راهش گفتگو است محترم و بر اساس احترام متقابل است اگر با اروپا به یک نقطه معقول و متعادل برسیم، روابط ما می تواند شکل دیگری پیدا کند.

وزیر امور خارجه کشورمان درباره مذاکرات رفع تحریم ها گفت: ابتدا باید بستر مناسبی برای مذاکره ایجاد شود. توافق نامه درست است که برخی قطعات آن برای ما دیگر فایده ای ندارد و برخی از قسمت های آن منسوخ شده است، اما معتقدم چارچوبی است که می تواند به توافق منجر شود. اینجا مورد نیاز نیست تحریم ها را از بین ببرید، منافع و شرف بزرگ ما را زیر پا بگذارید. ما آماده ورود به بحث هستیم. محترم بیایید به اروپا بپیوندیم و از وسایل شرافتمندانه استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: ما به گذشته نگاه می کنیم، از گذشته عبرت می گیریم، اما به گذشته نمی پردازیم. مذاکرات هسته ای از ابتدا معاونت بین المللی ریاست جمهوری را به خود اختصاص داده است اکنون معاون بین الملل و سیاسی ما مانند گذشته در مذاکرات شرکت خواهد کرد. مذاکرات به صورت 1+4 یا 5+1 یا با آژانس توسط این دو انجام می شود. تیم همدل است و بحث حاشیه ای نخواهیم داشت و با همدلی و همفکری جلو می رویم.

وی همچنین گفت: حریف ما چه کسی باشد مهم نیست. بر اساس منافع خود مذاکره ما انجام می دهیم ما به وظیفه و مذاکرات خود عمل می کنیم. بر اساس ما منافع کشور را پیش می بریم. آن آمریکا اکنون او برای مذاکره آماده نیست، این یک واقعیت است و هیچ. یک کشور در زمان مذاکره آمادگی مذاکره جدی را ندارید. در صورت لزوم، تماس با اروپایی ها را آغاز خواهیم کرد و منتظر آمریکا نخواهیم بود. چه کسی رئیس جمهور می شود بر اساس نوع عمل و رفتار سنجیده خواهد شد.

عراقچی به طور خاص رئیس جمهور در سفر به نیویورک تصریح کرد: حضور ما در سازمان ملل همیشه بوده و ایران از تریبون های بین المللی برای بیان مواضع خود استفاده کرده است و صندلی های ما در سازمان ملل هرگز خالی نبوده و نخواهد بود. حضور رئیس جمهور منظم بوده و روسای جمهور از فرصت استفاده کردند و نظرات ایران را بیان کردند.

وی افزود: تریبون سازمان ملل و مجمع عمومی بستر مناسبی برای روسای جمهور کشورها است. دیدگاه ها حضور رئیس جمهور در نیویورک فرصتی عالی برای جهان است تا از سیاست های او مطلع شود عراقچی گوش کن وی افزود: این امر می تواند راهگشای سیاست خارجی ما در سال های آینده باشد. رئیس جمهور در مجمع عمومی شرکت می کند و سخنرانی می کند و در اجلاس آینده نیز شرکت و سخنرانی خواهد کرد. دیدار با ایرانیان و دیدار با مذاهب متفاوت است در نیویورک، رسانه ها و اتاق های فکر و نشست های دوجانبه در دستور کار این سفر است. دیدارهایی با کشورهای اروپایی، آسیایی و اسلامی خواهد داشت.

وزیر امور خارجه درباره نقش آمریکا در جنگ غزه و طرح دیپلماسی برای توقف آن جنایات وی اعلام کرد: سیاست دولت چهاردهم حمایت بی حد و حصر از مقاومت است. ما به حمایت و تقویت جبهه مقاومت ادامه خواهیم داد. محور مقاومت اکنون این یک واقعیت در منطقه شده است که نمی توان آن را انکار کرد یا نادیده گرفت. در غزه اکنون نزدیک یک سال این رژیم است صهیونیست ها با ابزار نظامی پیشرفته می جنگند اما نتوانسته اند به هدف اعلام شده یعنی نابودی حماس دست یابند.

وی گفت: این ناتوانی و ناکامی رژیم صهیونیستی همچنین ناتوانی و ناکامی آمریکا در حمایت از این رژیم و تلاش برای پیشبرد سیاست های آن در منطقه است. شفت مقاومت در شرایط خوبی است. ایران به حمایت از محور مقاومت ادامه می دهد.

عراقچی تصریح کرد: رژیم صهیونیستی تلاش های زیادی کرده تا ما را به جنگ بکشاند اما موفق نبوده است. ما اجازه نخواهیم داد این رژیم به اهداف شوم خود در غزه و خارج از غزه دست یابد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=364371

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.