افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 25 September , 2024
1

سفر رئیسی به تاجیکستان و ازبکستان – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

  • کد خبر : 121945
سفر رئیسی به تاجیکستان و ازبکستان – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور فردا چهارشنبه (۲۶ آبان ماه ۱۴۰۲) در یک سفر رسمی وارد شهر دوشنبه می شود و با امامعلی رحمان همتای تاجیکستانی خود دیدار و گفتگو می کند. این دومین سفر ابراهیم رئیسی به تاجیکستان پس از انتخابش به عنوان رئیس جمهور ایران است. وی […]

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور فردا چهارشنبه (۲۶ آبان ماه ۱۴۰۲) در یک سفر رسمی وارد شهر دوشنبه می شود و با امامعلی رحمان همتای تاجیکستانی خود دیدار و گفتگو می کند.

این دومین سفر ابراهیم رئیسی به تاجیکستان پس از انتخابش به عنوان رئیس جمهور ایران است. وی با هدف شرکت در اجلاس سازمان همکاری شانگهای برای اولین بار در تاریخ 4 شهریور ساعت 14 به دوشنبه سفر کرد و از آغاز فصل جدیدی در روابط دو کشور خبر داد.

امام علی رحمان همچنین پس از 9 سال وقفه در سال 2022 از ایران، کشوری فارسی زبان که شریک استراتژیک تاجیکستان محسوب می شود، دیدن کرد.

کمیته مدیریت دارایی و سرمایه گذاری دولتی تاجیکستان پیش از این از برگزاری مجمعی برای شرکت تجار دو کشور در روزهای 8 و 9 نوامبر (17 و 18 آبان 1402) در دوشنبه خبر داده بود.

بر اساس این گزارش، نشست دوجانبه روسای جمهور دو کشور در چارچوب این سفر است و سپس دیدار طرفین در قالب هیئت های دو کشور انجام می شود. همچنین سران دو کشور در نشست اتاق بازرگانی تاجیکستان و ایران که از 7 تا 12 نوامبر (16 تا 21 آبان) در دوشنبه برگزار می شود، شرکت خواهند کرد.

برای اجلاس سران اکو به ازبکستان سفر کنید

علاوه بر این، صبح روز پنجشنبه (18 نوامبر 1402) دوشنبه را به مقصد تاشکند، پایتخت ازبکستان و محل ملاقات رهبران سازمان همکاری اقتصادی (ECO) ترک خواهید کرد.

بر اساس گزارش سازمان آمار ریاست جمهوری تاجیکستان، حجم مبادلات تجاری دو کشور در 9 ماهه نخست سال 2023 به بیش از 175 میلیون دلار رسید که نسبت به سال قبل از آن 11.4 درصد افزایش داشته است.

گفتنی است پیش از این محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع ایران در ماه اکتبر به دوشنبه سفر کرده بود و با رئیس جمهور تاجیکستان درباره مسائل امنیتی گفتگو کرده بود.

وی همچنین با همتای تاجیک خود شیرعلی میرزا گفتگو کرد. در این برخورد بصری سبک همکاری های نظامی، مسائل توسعه منطقه ای و جهانی، وضعیت کنونی نیروهای مسلح تاجیکستان و همچنین طرح های مربوط به همکاری در زمینه دفاعی و توسعه تجهیزات نظامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در ادامه این جلسه از. طرفین یادداشت تفاهم و همکاری امضا کردند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=121945

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.