افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 25 October , 2024
4

سفر به مسیر کویر لوت ایران انیمیشن + اقامت

  • کد خبر : 209865
سفر به مسیر کویر لوت ایران انیمیشن + اقامت

کویر لوت، منطقه ای وسیع و اسرارآمیز در جنوب شرقی ایران، با وسعتی در حدود 120 هزار کیلومتر مربع، به عنوان بیست و پنجمین کویر بزرگ جهان شناخته می شود. این کویر که در سال 1394 به عنوان اولین اثر طبیعی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید، به دلیل وجود پدیده‌های طبیعی […]

کویر لوت، منطقه ای وسیع و اسرارآمیز در جنوب شرقی ایران، با وسعتی در حدود 120 هزار کیلومتر مربع، به عنوان بیست و پنجمین کویر بزرگ جهان شناخته می شود. این کویر که در سال 1394 به عنوان اولین اثر طبیعی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید، به دلیل وجود پدیده‌های طبیعی نادر و شگفتی‌های منحصربه‌فرد، همواره مورد توجه گردشگران و دوستداران طبیعت قرار گرفته است. اگر به فکر سفر به کویر لوت هستید در این مقاله از مجله گردشگری اسمارتک نیوز با ما همراه باشید.

معرفی کویر لوت ایران

در جنوب شرقی ایران، منطقه وسیع و نامحدودی به نام کویر لوت خودنمایی می کند. این کویر به دلیل پدیده های طبیعی نادر و شگفتی های منحصر به فردش همواره مورد توجه بسیاری از مردم قرار گرفته است. تجربه سفر به این منطقه قطعا یکی از بی نظیرترین و تکرار نشدنی ترین تجربه های سفر برای هر فردی خواهد بود و با وجود همه سختی ها و چالش های آن، تجربه ای بی نظیر برای مردم خواهد بود.

کویر لوت کجاست؟

کویر لوت در استان کرمان، سیستان و بلوچستان و در جنوب خراسان واقع شده است. این کویر از شمال به کوه های ایرانشهر، از غرب به کوه های کرمان، از شرق به دشت سیستان و از جنوب به رشته کوه های بشاگرد و مکران محدود می شود. پس از بازدید مکان های گردشگری کرمان برای بازدید از این کویر زیبای ایران می توانید زمانی را صرف کنید.

چگونه به کویر لوت برویم؟

بهترین راه برای رفتن به کویر لوت رسیدن به کرمان و سپس رفتن به شهداد است. با توجه به بلیط هواپیما یا قطار مستقیمی به شهداد وجود ندارد، ابتدا باید به کرمان برسید. فاصله زمینی تهران تا شهداد حدود 10 ساعت است. از شهداد تا کویر لوت به دلیل بد بودن جاده دو ساعت طول می کشد، یعنی برای رسیدن به ابتدای منطقه کلوتا باید حدود 45 کیلومتر پیاده روی کنید.

گیاهان و جانوران کویر لوت.

علیرغم شرایط سخت آب و هوایی، این کویر دارای تنوع گیاهی و جانوری مهمی است. در کویر لوت گیاهانی از قبیل گز، زالزالک، اسفناج وحشی، کیچ، اسفناج وحشی و درختان قورباغه و بانه دیده می شود. همچنین حیواناتی مانند مارمولک، عقرب، گرگ، شغال، روباه، خرگوش، تیهوس و کبک در این منطقه زندگی می کنند.

آب و هوای کویر لوت

این کویر به دلیل موقعیت جغرافیایی و دوری از منابع آبی دارای آب و هوای گرم و خشک است. دمای هوا در این کویر در تابستان به بیش از 70 درجه سانتیگراد و در زمستان به حدود صفر درجه سانتیگراد می رسد. در سال 2005، این منطقه با دمای 70.7 درجه سانتیگراد به عنوان گرم ترین مکان روی کره زمین ثبت شد. بارندگی در کویر لوت بسیار کم و نامنظم است.

بهترین زمان برای سفر به کویر لوت

با توجه به گرمای شدید فصل تابستان، بهترین زمان برای سفر به کویر لوتاز اواخر پاییز تا اوایل بهار است. در این زمان دمای هوا ملایم تر است و سفر به این منطقه خوشایندتر خواهد بود.

بخش های مختلف کویر لوت

کویر لوت به طور کلی به 3 قسمت شمالی، مرکزی و جنوبی تقسیم می شود:

  • صحرای لوت شمالی: این قسمت از کویر لوت شامل دشت های شنی و باتلاق های فصلی است.
  • بیابان مرکزی لات: این بخش که به عنوان گرم ترین نقطه کره زمین شناخته می شود شامل چاه های گندم بریان و شهداد می باشد.
  • صحرای لات جنوبی: این قسمت از کویر لوت شامل کوه ها و تپه ماهوری است.

افسانه ها و شگفتی های کویر لوت

مردم محلی افسانه های زیادی در مورد این منطقه نقل می کنند. یکی از این افسانه ها درباره یک دیو زشت و بدجنس است که در اعماق صحرا زندگی می کند. از سوی دیگر کویر به دلیل داشتن پدیده های طبیعی منحصر به فرد به عنوان یکی از هفت عجایب طبیعی ایران شناخته می شود. برخی از شگفتی های کویر لوت عبارتند از:

  • لخته هالخته شدن خون که به نام یاردانگ نیز شناخته می شود، عوارض طبیعی ناشی از فرسایش بادی و آبی است.
  • گندم برشته شده: گندم برشته به عنوان گرم ترین نقطه جهان شناخته می شود.
  • نوارهای شنی: رگه های شنی که به خطوط شنی نیز معروف هستند در اثر بادهای مداوم ایجاد می شوند.
لخته های بیابان لوت.

مکان های دیدنی در کویر لوت و اطراف آن.

مکان های گردشگری در کویر لوت کم نیست و همگی مملو از شگفتی و زیبایی هستند. با برخی ادامه دهید مهم ترین مکان های کویر لوت اشاره می کنیم:

لخته سازه های عظیم و شگفت انگیز.

لخته ها که به عنوان یاردانگ نیز شناخته می شوند، تشکیلات طبیعی هستند که در اثر فرسایش بادی و آبی ایجاد می شوند. این سازه‌های عظیم و شگفت‌انگیز که در اشکال مختلف از جمله اهرام، ستون‌ها و دیوارها دیده می‌شوند، در نقاط مختلف کویر لوت به‌ویژه در منطقه شهداد به وفور یافت می‌شوند.

گندم برشته داغترین مکان دنیا.

گندم برشته به عنوان گرم ترین مکان در جهان شناخته می شود. در این حفره که در مرکز کویر قرار دارد، به دلیل دمای بسیار بالا و نور شدید خورشید، هیچ موجود زنده ای در آن یافت نمی شود.

نوارهای شنی خطوط رنگی

رگه های شنی که به عنوان خطوط شنی نیز شناخته می شوند، توسط بادهای ثابت ایجاد می شوند. این خطوط که در رنگ ها و اشکال مختلف دیده می شوند، مناظر زیبایی را در کویر پدید آورده اند.

کویر لوت کجاست؟

نخلستان شهداد نمایی بی نظیر

نخلستان شهداد در حاشیه کویر لوت قرار گرفته و منظره زیبایی را خلق کرده است. این نخلستان ها که در سایه کوه های مرتفع قرار گرفته اند، منبع مهمی برای تامین آب و غذا برای مردم محلی هستند.

قلعه شاد از قلعه های تاریخی ایران

قلعه شادی در نزدیکی روستای شادی یکی از قلعه های تاریخی ایران است که در زمان ساسانیان ساخته شده است. این قلعه که در دل کویر قرار دارد یکی از جاذبه های تاریخی و گردشگری این منطقه است.

چاله های گاو نر زیستگاه پرندگان مهاجر

چاله های گاو در قسمت شرقی کویر لوت یافت می شوند. به دلیل وجود آب های شور و باتلاقی، این چاله ها که در اثر فرونشست زمین به وجود آمده اند، زیستگاه مناسبی برای پرندگان مهاجر هستند.

دریاچه نمک سیرجان یکی از بزرگترین دریاچه های نمک ایران است.

دریاچه نمک سیرجان در شمال غربی کویر لوت قرار دارد. این دریاچه مانند یکی از بزرگترین دریاچه های نمک ایران. مشخص است که در فصول بارانی منظره ای زیبا و منحصر به فرد ایجاد می کند.

دریاچه نمک سیرجان

روستای دهج یکی از قدیمی ترین روستاهای ایران است.

شهر دهج در حاشیه کویر لوت قرار دارد. این شهر که به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین شهرک‌های ایران شناخته می‌شود، دارای معماری سنتی و جاذبه‌های گردشگری فراوانی است و به همین دلیل گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

موزه شهداد تاریخ و طبیعت کویر لوت را به تصویر می کشد.

موزه شهداد در شهر شهداد قرار دارد. این موزه که به تاریخ و طبیعت کویر لوت اختصاص دارد، اطلاعات و یافته های جالبی را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می دهد. عکاسی از کویر لوت به دلیل وجود پدیده های طبیعی منحصر به فرد مانند لخته ها، نوارهای شنی و آسمان پرستاره همواره در کانون توجه عکاسان قرار دارد. عکس های کویر لوت تاکنون در مجلات و سایت های معتبر بین المللی منتشر شده و جوایز متعددی را از آن خود کرده است. آسمان شب در کویر به دلیل عدم وجود آلودگی نوری بسیار صاف و پرستاره است و رصد ستارگان تجربه ای فراموش نشدنی برای گردشگران خواهد بود.

تفریح ​​در صحرای لوت

کویر لوت به دلیل وسعت زیاد و تنوع جاذبه های گردشگری، امکانات تفریحی زیادی را برای گردشگران فراهم کرده است. برخی از این سرگرمی ها عبارتند از:

  • شتر سواری: شترسواری یکی از تفریحات پرطرفدار در این کویر است که به گردشگران اجازه می دهد تا از نزدیک با حیات وحش این منطقه آشنا شوند.
  • گردشگری در کویر: کویر نوردی یکی از هیجان انگیزترین فعالیت های کویر است که تجربه مشاهده طبیعت بکر و منحصر به فرد این منطقه را به شما می دهد.
  • مطالعه ستارگان: آسمان شب در کویر به دلیل عدم وجود آلودگی نوری بسیار صاف و پرستاره است. تماشای ستارگان تجربه ای فراموش نشدنی و غافلگیرکننده برای گردشگران است.
  • به اردوگاه: کمپینگ در کویر لوت یکی از تفریحات لذت بخشی است که به گردشگران اجازه می دهد از سکوت و آرامش کویر لذت ببرند.
  • خارج از جاده: کویر لوت به دلیل صعب العبور بودن یکی از بهترین مکان ها برای آفرود سواری است.
تفریح ​​در صحرای لوت

در صحرای لوت بمان

گزینه های مختلفی برای اقامت در کویر لوت وجود دارد. اقامتگاه های بوم گردی زیادی در حاشیه کویر ساخته شده است که می توانید در آنها اقامت کنید. همچنین در برخی مناطق این کویر کمپ های عشایری وجود دارد که محل اقامت گردشگران است.

اقامت در این کمپ ها فرصت تجربه زندگی عشایری و آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم عشایر را فراهم می کند. اگر می خواهید در هتل اقامت کنید، در برخی از شهرهای نزدیک کویر لوت مانند شهداد هتل هایی وجود دارد که می توانید برای اقامت خود برنامه ریزی کنید. البته اگر به دنبال یک تجربه هیجان انگیز و ماجراجویی هستید، می توانید در کویر چادر بزنید. برای این کار باید وسایل مناسب مانند چادر، کیسه خواب، تشک و وسایل آشپزخانه را با خود حمل کنید.

نکات مهم در سفر به کویر لوت

با توجه به شرایط سخت آب و هوایی و وسعت زیاد کویر لوت، سفر به این منطقه نیازمند رعایت نکات مهمی است. برخی از این نکات عبارتند از:

  • توصیه می شود قبل از سفر وسایل مناسب مانند لباس گرم، کلاه، عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب، آب آشامیدنی و غذای کافی به همراه داشته باشید.
  • قبل از سفر، شرایط آب و هوایی را بررسی کنید و از سفر در هنگام باران و طوفان خودداری کنید.
  • توصیه می شود قبل از سفر با مسیر آشنا شوید و از سفر به مناطق ناشناخته خودداری کنید.
  • سفر به صحرای لوت به صورت گروهی با افراد مجرب، ایمن تر خواهد بود.
  • در سفر به کویر لوت باید از هرگونه فعالیتی که به محیط زیست آسیب می زند خودداری کنید.
سفر به کویر لوت

کویر لوت یک منطقه وسیع و مرموز

کویر لوت با وسعتی در حدود 120 هزار کیلومتر مربع، گنجینه ای از جاذبه های طبیعی و بی نظیر در جنوب شرقی ایران است. این کویر همه ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کند و به دلیل داشتن پدیده های طبیعی منحصر به فرد به عنوان یکی از هفت عجایب طبیعی ایران شناخته می شود. سفر به این کویر و بازدید از جاذبه های طبیعی و منحصر به فرد آن تجربه ای فراموش نشدنی خواهد بود. اگر به دنبال سفری هیجان انگیز و فراموش نشدنی هستید، کویر لوت را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کنید.

آیا تجربه سفر به کویر لوت را داشته اید؟ تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول سفر در کویر لوت

کویر لوت کجاست؟

کویر لوت در استان کرمان، سیستان و بلوچستان و در جنوب خراسان واقع شده است.

بین تهران و کویر لوت چند ساعت فاصله است؟

از تهران تا کویر لوت تقریباً 12 ساعت و 36 دقیقه (1246 کیلومتر) است.

بهترین زمان برای سفر به کویر لوت چه زمانی است؟

بهترین زمان برای سفر به کویر لوت از اواخر پاییز تا اوایل بهار است.

چه فعالیت هایی در کویر لوت وجود دارد؟

می توانید فعالیت هایی مانند سافاری، موتورسواری، شتر سواری، تماشای ستاره و ابر، گشت و گذار و عکاسی را در کویر لوت تجربه کنید.

چگونه به کویر لوت برویم؟

برای رسیدن به کویر لوت ابتدا باید به کرمان رفته و سپس از آنجا وارد شهداد و کویر لوت شوید.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=209865

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.