افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 12 October , 2024
1

سرنوشت دریاچه ارومیه سرنوشت همه ماست.

  • کد خبر : 393701
سرنوشت دریاچه ارومیه سرنوشت همه ماست.

به گزارش بازار، شینا انصاری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در یادداشتی با عنوان «سرنوشت دریاچه ارومیه سرنوشت همه ماست». روز چهارشنبه ۲۷ مهرماه بیستمین جلسه کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه و اولین جلسه این کارگروه در دولت چهاردهم به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد. این جلسه با حضور […]

به گزارش بازار، شینا انصاری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در یادداشتی با عنوان «سرنوشت دریاچه ارومیه سرنوشت همه ماست».

روز چهارشنبه ۲۷ مهرماه بیستمین جلسه کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه و اولین جلسه این کارگروه در دولت چهاردهم به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد.

این جلسه با حضور اعضای اصلی کارگروه ملی دریاچه ارومیه برگزار شد. در این جلسه به عنوان اعضای اصلی کارگروه ملی، وزیر جهاد کشاورزی، معاون علمی رئیس جمهور، رئیس سازمان برنامه و بودجه، استانداران آذربایجان غربی (دبیر کارگروه) حضور داشتند. ، از آذربایجان شرقی و کردستان. خوشه

استاندار آذربایجان غربی گزارشی از اقدامات انجام شده در دو حوزه سخت افزاری و نرم افزاری ارائه کرد و گفت: طرح نجات دریاچه ارومیه در حال حاضر مهمترین پروژه زیست محیطی غرب آسیا است که بر اساس برنامه آن آب به ارومیه منتقل شده است. . دریاچه در سه فاز

وزیر جهاد کشاورزی یکی از مهم ترین راه های نجات دریاچه را استفاده از سیستم های آبیاری تحت فشار در بخش کشاورزی دانست. به گفته وی، خود کشاورزان به این نتیجه رسیده اند که حتی با پول و سرمایه گذاری باید از آب درست استفاده کرد و اکنون با اقدامات انجام شده زمینه برای اجرای طرح های سیستم آبیاری تحت فشار مساعد است.

استاندار آذربایجان شرقی در سخنان خود یادآور شد که «بخش گرایی» نمی تواند به حل مشکل کمک کند و ما نیازمند ساختار «فراسانی» و «مدیریت ملی» هستیم. استاندار کردستان همچنین از لزوم جلب اعتماد و مشارکت عمومی برای اجرای مصوبات خبر داد. موضوعی که به نظر من بسیار مهم است. مواضع استاندار آذربایجان شرقی نسبت به اقدامات ملی به جای رویکردهای منطقه ای نیز نکته ای است که در سال های اخیر مغفول مانده است.

تاکید کردم که طرح‌های نجات دریاچه ارومیه مصوب دولت‌های گذشته قابل احترام است، اما اگر ایراداتی در این طرح‌ها وجود داشته باشد، سعی می‌کنیم آن‌ها را اصلاح کنیم و در صورت وجود نقاط قوت، آن‌ها را تقویت خواهیم کرد و البته تجربه آخرین. 11 سال حاکی از آن است که در حالی که دبیرخانه در سطح ملی فعال بوده و ساختار فرابخشی فعال بوده است، دستاوردهای بهتری در وضعیت دریاچه ارومیه حاصل شده است.

لذا در تصویب پیشنهاد وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور پیشنهاد دادم مجری و مجری طرح نجات دریاچه ارومیه مجدداً در سطح کشور انتخاب شود.

آقای عارف معاون اول رئیس جمهور نیز در بخشی از سخنان خود بر این رویکرد ملی تاکید کرد و گفت: اگر چه استان های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی و کردستان که در مجاورت دریاچه قرار دارند، نقش پیشرو در نجات دریاچه دارند. اما واقعیت این است که عزم ملی می تواند ارومیه را نجات دهد.

به نظر من مهمترین قسمت سخنان رئیس جلسه بر روی جمله ایشان بود: «حالا برای حل مشکل باید محیط زیست را به عنوان پیش فرض در نظر بگیریم، تغییر الگوی کشت را با دقت اجرا کنیم و همزمان با این اقدامات. جامعه و کشاورزان نیز». بیایید توجیه کنیم که چگونه باید از آب به درستی استفاده کنند.”

برای ما در سازمان حفاظت محیط زیست بسیار مهم است که قبل از هر تصمیم دیگری در کشور از سوی معاون اول رئیس جمهور، اصطلاح عدم رعایت حقوق محیط زیست را به کار ببریم و اگر فقط به این اصل پایبند باشیم، می توانیم غلبه بر وضعیت نامطلوب دریاچه ارومیه در ابتدای سال اجازه دهید در شرایط مناسب تری کار دولت چهاردهم را پیش ببریم.

اجماع اعضا در این خصوص در نهایت به این امر منجر شد که دکتر عارف دستور داد با همکاری معاونین استاندار و فرمانداران سه استان حوزه دریاچه ارومیه و مسئولین سایر نهادها اقدامات لازم انجام شود. بررسی اقدامات گذشته و راهکارهای علمی برای نجات دریاچه ارومیه باید ظرف یک ماه آینده انجام شود. یک برنامه مکتوب که شامل ساختار پیشنهادی برای فعالیت های دبیرخانه باشد تهیه کنید.

نباید فراموش کرد که سرنوشت دریاچه ارومیه سرنوشت همه ماست. بنابراین باید احیای این دریاچه را در اولویت قرار دهیم که کار فوق العاده سختی است. شرح مختصری از وضعیت دریاچه در 26 اسفند 1403 و مقایسه آن با همین تاریخ در سال 1400 در گزارش مختصر پیوست قابل مشاهده است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=393701

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.