افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 23 October , 2024
2

سد Sefidroud هیچ جایگزین/کاهش نیمی از ذخیره سد ندارد

  • کد خبر : 173147
سد Sefidroud هیچ جایگزین/کاهش نیمی از ذخیره سد ندارد

آفتاب نیوز: وحید خرمی امروز 26 دی ماه در جلسه شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به وضعیت مصرف آب در استان گیلان با وجود 238 هزار هکتار شالیزار، اظهار داشت: نیاز کل گیلان. آب سه میلیارد و 300 میلیون متر مکعب است. وی با بیان اینکه 300 میلیون مترمکعب از نیاز آبی گیلان به […]

آفتاب نیوز:

وحید خرمی امروز 26 دی ماه در جلسه شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به وضعیت مصرف آب در استان گیلان با وجود 238 هزار هکتار شالیزار، اظهار داشت: نیاز کل گیلان. آب سه میلیارد و 300 میلیون متر مکعب است.

وی با بیان اینکه 300 میلیون مترمکعب از نیاز آبی گیلان به آب های زیرزمینی بستگی دارد، تصریح کرد: سال ها طول کشید تا سفره آب زیرزمینی شکل بگیرد و نسل های آینده وارث این سرمایه ارزشمند هستند و بنابراین نباید در این امر زیاده روی کرد. فوت کردن، دمیدن.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان با اشاره به نقش بارندگی ها در تامین نیاز آبی استان به میزان سه میلیارد مترمکعب، گفت: دو میلیارد مترمکعب از طریق سد سفیدرود تامین می شود و قطعا این سد جایگزین و جایگزینی ندارد. منبع می تواند جای سد سفیدرود را بگیرد.»

خرمی با بیان اینکه آب رها شده از سد سفیدرود پس از سد تاریک بدون پمپاژ به چوکا می رسد، خاطرنشان کرد: مکان یابی و شبکه آبیاری بسیار دقیق و صحیح است.

وی وسعت سدهای گیلان را تنها 9 هزار هکتار دانست که با ذخیره دو یا سه متری آب مورد نیاز 30 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان را تامین می کند و تاکید کرد: در حال حاضر با ذخیره 150 میلیونی مواجه هستیم. متر مکعب پشت سد سفیدرود. ; این در حالی است که میانگین ذخیره سد طی دو دهه گذشته پس از پایان فصل کشاورزی به 300 میلیون مترمکعب رسیده است.

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان سال آبی جاری و احتمالا سال آبی آینده را سخت دانست و خاطرنشان کرد: دو سال خشک را سپری کرده ایم که در این راستا اردوی جهادی آب تشکیل شد و کشاورزان بر اساس تقویم زراعی و برنامه ریزی عمل کردند.

وی ضمن قدردانی از همکاری کشاورزان در رعایت تقویم کشاورزی افزود: در حال حاضر لایروبی سدها به سازمان جهاد کشاورزی استان محول شده است. البته امکان لایروبی سدها توسط پیمانکار خصوصی با خاک مناسب وجود دارد و حقوق از محل جمع آوری خاک محاسبه می شود و ما نیازی به پرداخت نداریم.

خرمی از لایروبی 70 هکتار از سدها از محل جمع آوری خاک های حاصلخیز داخل سدها در سال جاری خبر داد و بیان کرد: قیمت آب کشاورزی در سال کشاورزی آینده همانند سال گذشته خواهد بود.

وی همچنین از اختصاص اعتبار مناسب از سوی مرکز مدیریت بحران برای تجهیز ایستگاه های پمپاژ و خرید و تعمیر موتورپمپ ها و … خبر داد. و بیان کرد که سدهای شفارود، پلرود، دیوارش و …. هنوز به بهره برداری نرسیده و فقط از سد سفیدرود استفاده می شود. ما این کار را می کنیم.

مجید عزیزی سرپرست شهرداری رشت با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای حادثه کرمان گفت: استکبار جهانی به دنبال خدشه دار کردن وحدت و انسجام ملت ایران و تضعیف اعتقادات مردم نسبت به انقلاب و نظام است، اما خون مردم ایران شهدا همیشه دلیل بر عزت و اقتدار کشور ما هستند.

وی تامین آب کشاورزی را یکی از مسائل مهم استان گیلان دانست و تاکید کرد: گیلان قطب کشاورزی محسوب می شود و بیشتر کشاورزان ما به کشت برنج می پردازند.

رئیس شورای شهر رشت بر لزوم تعامل مدیران دستگاه ها با شوراهای اسلامی شهر و شهرها تاکید کرد و ادامه داد: اعضای شوراها با مردم در ارتباط هستند و می توانند مسائل و مشکلات را منتقل کنند.

عزیزی با بیان اینکه سال برداشت خشکی را تجربه کرده ایم و پاییز و زمستان با بارندگی کم را نیز تجربه می کنیم، تصریح کرد: مدیریت منابع آب ضروری است تا کشاورزان با بحران مواجه نشوند.

وی با بیان اینکه رفع مشکلات کانال Z5 رشت و تالاب عینک نیازمند همکاری آب منطقه ای استان با شورا و شهرداری است، خاطرنشان کرد: تالاب عینک یک فرصت استثنایی برای گردشگری است و می تواند بعد از کشاورزی به اقتصاد و معیشت استان کمک کند. . .

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=173147

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.