افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 27 October , 2024
5

سخنگوی کمیسیون اقتصادی: ارز و ارزهای دیجیتال از پرداخت مالیات معاف نیستند + جزئیات طرح مجلس

  • کد خبر : 19642
سخنگوی کمیسیون اقتصادی: ارز و ارزهای دیجیتال از پرداخت مالیات معاف نیستند + جزئیات طرح مجلس

سخنگوی کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی وزیران با بیان اینکه مالیات بر عایدی سرمایه به معنای مالیات بر مابه التفاوت خرید و فروش است، گفت: در مصوبات مجلس در طرح مالیات بر سفته بازی، اقلامی که مصرف می شوند از شمول معاف هستند. پرداخت مالیات و سایر موارد ارز و ارز دیجیتال است. از پرداخت مالیات […]

سخنگوی کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی وزیران با بیان اینکه مالیات بر عایدی سرمایه به معنای مالیات بر مابه التفاوت خرید و فروش است، گفت: در مصوبات مجلس در طرح مالیات بر سفته بازی، اقلامی که مصرف می شوند از شمول معاف هستند. پرداخت مالیات و سایر موارد ارز و ارز دیجیتال است. از پرداخت مالیات بر سرمایه معاف نیستند.

بیشتر بخوانید: مجلس تصویب کرد; انتقال ارزهای دیجیتال مشمول مالیات است

به گزارش اسمارتک نیوز و به نقل از ایسنامهدی تقیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در تشریح جزئیات مصوبات مجلس در طرح مالیات بر عایدی سرمایه گفت:

تجارت دو بخش دارد. یکی مالیات معاملات مکرر و دیگری درآمد حاصل از معاملات مکرر، یعنی اگر در مدت کوتاهی بیش از نیاز مصرف خرید و فروش کند، مابه التفاوت حاصل از خرید و فروش را باید پرداخت کند.

500 میلیون رایگان Baby Dodge
فقط با ثبت نام در Bitland Exchange 500 میلیون جایزه سگ بچه دریافت کنید!


ثبت نام

وی تصریح کرد: بر این اساس اگر در یک خانواده پنج نفره تمامی اعضای آن خانواده که بالای 18 سال سن دارند، هر کدام یک خودرو داشته باشند، خرید و فروش آن پنج خودرو مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نخواهد بود. باز هم این در صورتی است که اعضای آن خانواده بالای 18 سال سن داشته باشند.

وی افزود: حال اگر هر یک از اعضای آن خانواده بیش از یک خودرو داشته باشند باید مالیات عایدی سرمایه مابه التفاوت حاصل از خرید و فروش خودرو برای خودرو دوم را پرداخت کنند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس نیز گفت:

دوره های زمانی در نظر گرفته شده برای پرداخت مالیات کاهش می یابد. یعنی هر چه دوره خرید و فروش کوتاهتر باشد، مالیات بیشتر می شود و هر چه بازه زمانی بیشتر باشد، مالیات کمتر می شود. این بدان معناست که مالیات بر عایدی سرمایه به شکلی معکوس عمل می کند. البته این راه پله در برخی دارایی ها به صفر نمی رسد و حتی بخشی از آن باقی می ماند. زیرا علاوه بر بد بودن معاملات مکرر، نگهداری آن نیز بد است.

خرید و فروش طلا تا سقف 150 گرم مشمول مالیات سرمایه نمی باشد

طاغانی درباره وضعیت خرید و فروش طلا گفت:

بر اساس مصوبه مجلس خرید و فروش طلا تا سقف 150 گرم مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نیست، اما بیش از آن باید مالیات پرداخت کند، یعنی مثلاً کسی یک کیلو طلا داشته باشد. ، در زمان فروش تا 150 گرم مابه التفاوت خرید و فروش طلا از مالیات بر سرمایه معاف است. و از 150 گرم تا یک کیلو مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می باشد. ملاک نیز فاکتور خرید است; برای کسانی که فاکتور خرید ندارند مهلتی برای درج ملک در سامانه برای ثبت ملک در نظر گرفته شده است.

وی درباره وضعیت خرید و فروش ارز گفت:

اگر ارز خریداری شده مصرفی باشد یعنی شخصی برای مسافرت به خارج از کشور دلار بخرد مشمول مالیات بر سرمایه نیست به جز ارز مصرفی معافیتی ندارد بنابراین اگر شخصی برای سرمایه گذاری و غیرمصرف ارز بخرد باید آن را در زمان فروش پرداخت کنید. مابه التفاوت قیمت خرید و فروش را به عنوان مالیات پرداخت کنید. مثلاً فردی دلار را با نرخ 40 هزار تومان می خرد و وقتی دلار 50 هزار تومان شد آن را می فروشد، باید 10 هزار تومان مابه التفاوت مالیات بر سرمایه را بپردازد. این شامل ارز دیجیتال نیز می شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، بار دیگر با تاکید بر اینکه مالیات بر درآمد مالیات بر مابه التفاوت خرید و فروش است، گفت:

اگر مسکن و خودرو مصرفی باشد، یعنی فردی بالای 18 سال مسکن و خودرو داشته باشد، خرید و فروش آنها به دلیل مصرفی بودن شامل مالیات بر درآمد نمی شود. از خانه دوم و ماشین به بعد، فرد باید مالیات بر درآمد مابه التفاوت حاصل از خرید و فروش آن را بپردازد. البته زمین کشاورزی مستثنی است.

وی در خاتمه گفت:

باز هم همه این موارد را می گویم، اگر فردی بعد از خرید قصد فروش داشته باشد باید مالیات بر درآمد بدهد. پس در موارد مصرف معافیت وجود دارد. طلا تا 150 گرم معافیت دارد و ارز و ارز دیجیتال معافیت ندارد.

تقیانی درباره وضعیت کسانی که در حال حاضر مصرف بیشتری نسبت به خانه و خودرو یا طلا و ارز دارند، گفت:

در قانون مهلتی در نظر گرفته شده است که اگر شخصی قبلاً دارایی باشد می تواند از بازار خارج شود. به عنوان مثال اگر فردی پنج خودرو داشته باشد، برای خروج آن فرد از بازار، مهلت قانونی از 6 ماه تا یک سال برای تعدیل دارایی او در نظر گرفته می شود. اگر آن شخص در این مدت از بازار خارج شود مشمول مالیات بر درآمد نخواهد بود، اما اگر قصد دارد دارایی خود را بیش از مصرف نگه دارد، باید مالیات بر درآمد بپردازد. موارد متعددی از تدوین آیین نامه در طرح وجود دارد که این موارد را پوشش می دهد.

خبر فوق به نقل از رسانه اسمارتک نیوز در وبسایت اسمارتک نوشته شده است در تاریخ 2023-05-03 12:44:00

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=19642

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.