افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 12 October , 2024
0

سبد معیشتی شهریور بیش از 36 میلیون تومان است.

  • کد خبر : 393435
سبد معیشتی شهریور بیش از 36 میلیون تومان است.

هزینه مواد غذایی ماهانه به 14 میلیون تومان رسید آفتاب نیوز: در سال ها و ماه های اخیر به دلیل تورم شدید حاکم بر همه کالاها و خدمات، هزینه های زندگی خانواده های کارگری افزایش یافته است. در این شرایط محاسبه سبد معیشت یک خانوار متوسط ​​کارگری (موضوع بند دوم ماده 41 قانون کار) کار […]

هزینه مواد غذایی ماهانه به 14 میلیون تومان رسید

آفتاب نیوز:

در سال ها و ماه های اخیر به دلیل تورم شدید حاکم بر همه کالاها و خدمات، هزینه های زندگی خانواده های کارگری افزایش یافته است. در این شرایط محاسبه سبد معیشت یک خانوار متوسط ​​کارگری (موضوع بند دوم ماده 41 قانون کار) کار آسانی نیست. هزینه های غذا سر به فلک کشیده و علاوه بر آن هزینه های تحصیل کودکان، تامین اسکان حتی برای یک سرپناه قابل حمل 40 یا 50 متری و پول درمان و سلامت رقم بسیار بالایی است که با ضرب و تقسیم ساده نمی توان کل واقعی آن را محاسبه کرد. .

با تمام این اوصاف، با توجه به اینکه اقدام استاندارد در شورای عالی کار در سال‌های اخیر، محاسبه سبد غذایی یک خانوار متوسط ​​و اعمال ضریب برای محاسبه سبد معیشت خانوار بوده است، با محاسبه هزینه‌های خوراک و آشامیدنی خانوار، می توان یک تخمین بسیار «تخت» از سبد معیشت خانواده های کارگری انجام داد.

این گرانی ها همچنان ادامه دارد. در شهریور ماه نان در استان های مختلف کشور حداقل 25 درصد گران شد و در نخستین روزهای مهر، شیر و لبنیات با دستور دولت 20 درصد افزایش قیمت رسمی داشت. سبد معیشتی محاسبه شده توسط «فرامرز توفیقی» فعال صنفی شهریور ماه امسال بر اساس داده های انستیتو پاستور و مرکز آمار ایران و شامل قیمت رسمی مواد غذایی است.

این سبد تقریبی و حداقلی است و در توضیح آن آمده است: سبد غذایی فرد بدون در نظر گرفتن فعالیت بدنی محاسبه می شود، زیرا سبد حداقلی است وگرنه میانگین سنی خانواده 3.3 سال محاسبه می شود. بدن و … در مورد تغییر میانگین نسبت 2395 کیلو کالری برای هر نفر بود.

جدول بالا مقدار غذای خام را برای هر نفر در روز نشان می دهد، اما “نیازهای واقعی غذا برای هر نفر در روز” را نشان نمی دهد. به همین دلیل این محصولات فرآوری شده و به غذاهای واقعی تبدیل شده اند. توفیقی در این خصوص می گوید: جدول قبلی بسیار خام و ثابت است و با استخراج نرخ ها از اقلام آن نمی توان سبد غذایی واقعی خانوارهای کارگری را به دست آورد. بنابراین، این اقلام با در نظر گرفتن شرایط به وعده های غذایی تبدیل شده اند: آنها سه وعده غذایی محسوب می شوند و میان وعده ها، میان وعده ها و مکمل ها مستثنی هستند. تنها یک وعده غذای گرم و دو وعده غذایی ساده (صبحانه و شام) را در نظر می گیرد و یک برنامه غذایی معمولی و حداکثری 15 روزه برای همه افراد در نظر گرفته شده است.

در نتیجه برای شهریور 1403 و بر اساس تحلیل قیمت منتشر شده توسط مراجع قانونی، هزینه هر وعده غذایی خانواده محاسبه شده است. صبحانه و شام شامل غذاهایی مانند کره و مربا، پنیر و مربا، تخم مرغ آب پز، پنیر و عسل یا پنیر با خیار و گوجه فرنگی است و میانگین قیمت هر نفر در هر وعده 279102 ریال است.

متوسط ​​هزینه یک وعده غذای گرم یا نهار که بر اساس برنامه غذایی پانزده روزه شامل غذاهای رایج ایرانی است، طبق جداول محاسبه شده برای هر نفر 67.3717 ریال است.

در نتیجه به جدول زیر برای هزینه های غذای یک خانواده متوسط ​​3.3 نفری رسیدیم. هزینه روزانه تغذیه یک خانواده متوسط ​​حدود 466000 تومان است. این خانواده ماهانه حدود 13990000 تومان فقط برای غذا هزینه می کنند. در نتیجه سبد غذایی خانوار کارگری بالغ بر 13 میلیون و 990 هزار تومان است.

سبد معیشتی شهریور بیش از 36 میلیون تومان و هزینه خوراک ماهیانه نزدیک به 14 میلیون تومان است.

پس از محاسبه سبد غذایی نوبت به محاسبه سبد معیشت خانوار می رسد. بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، کارگران در دهک‌های چهارم و پنجم درآمدی قرار دارند و در این دهک‌ها سهم خوراک از هزینه زندگی 38.05 درصد است. بنابراین سبد معیشت خانوارهای کارگری تا شهریور 1403 بر اساس فرمول زیر به دست می آید:

————-

در واقع نرخ تقریبا واقعی سبد معیشتی متوسط ​​خانوارهای کارگری در شهریور ماه سال جاری حدود 36 میلیون و 780 هزار تومان است که رقمی بسیار دور از حداقل دستمزد و مزایای ماهانه کارگران است.

توفیقی در رابطه با این ارقام محاسبه شده می گوید: حداقل دستمزد 1403 نفر با احتساب 1.3 فرزند 10 میلیون و 897 هزار تومان است. بنابراین این حقوق تنها 29.62 درصد از هزینه های زندگی یا سبد 36 میلیون و 780 هزار تومانی را پوشش می دهد، به عبارت ساده تر کارگران حداقل دستمزد با حقوقی که دریافت می کنند می توانند 29.62 درصد از هزینه های زندگی را پوشش دهند.

سوال این است که مابقی هزینه های زندگی که حدود 26 میلیون تومان است از کجا باید تامین شود؟ آیا بهتر نیست وزیر جدید کار جلسه ای برای ترمیم حقوق طبق الزامات قانون تشکیل دهد؟

گزارش: نسرین هزاره مقدم

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=393435

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.