افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 28 October , 2024
2

سال آینده تدوین سند قانون جامع پرستاری در کشور و بسته های خدماتی قانون تعرفه پرستاری افزایش می یابد.

  • کد خبر : 192968
سال آینده تدوین سند قانون جامع پرستاری در کشور و بسته های خدماتی قانون تعرفه پرستاری افزایش می یابد.

عباس عبادی روز چهارشنبه در نشست مسئولان نظام پرستاری در حاشیه کنگره اخلاق پرستاری در تهران افزود: با تلاش های انجام شده برای سال 1403 برنامه ریزی هایی برای اصلاح اعمال قانون تعرفه ها پیش بینی شده است. تعداد بسته های خدماتی در قانون تعرفه های پرستاری افزایش می یابد. شروع این قانون با 17 […]

عباس عبادی روز چهارشنبه در نشست مسئولان نظام پرستاری در حاشیه کنگره اخلاق پرستاری در تهران افزود: با تلاش های انجام شده برای سال 1403 برنامه ریزی هایی برای اصلاح اعمال قانون تعرفه ها پیش بینی شده است. تعداد بسته های خدماتی در قانون تعرفه های پرستاری افزایش می یابد. شروع این قانون با 17 بسته خدماتی بود و اکنون به 27 بسته رسیده و سال آینده به بیش از 50 بسته خدماتی خواهد رسید.

وی ادامه داد: این بسته های جدید تدوین و برای تصویب به شورای عالی بیمه رسیده و در صورت تصویب به تدریج مشکلات اجرایی این قانون مرتفع خواهد شد. افزایش بسته های خدماتی باعث افزایش منابع درآمدی ناشی از قانون حق الزحمه خدمات پرستاری می شود. افزایش 46 درصدی نسبت ریالی نرخ نیز در شورای عالی بیمه تصویب شده و منتظر تصویب نهایی آن در دولت هستیم.

و افزود: ضریب ارزش نسبی خدمات پرستاری نیز به طور میانگین 50 درصد افزایش یافته است. این ضرایب برای بخش های دولتی هشت است، پیشنهاد ما برای نرخ پرستاری ضریب 13 است که بیش از 50 درصد افزایش می یابد.

بهبود روند اجرای قانون نرخ و افزایش رضایت پرستاران در سال 1402

معاون پرستاری وزارت بهداشت، یکی از موضوعات مهم امروز جامعه پرستاری، روند اجرای قانون است. تعرفه یک سرمایه گذاری است. اجرای این قانون بدون توجه به مشکلات مالی آن یک مزیت بزرگ داشت و آن هویت سازی برای پرستاران بود.

وی گفت: تا قبل از اجرای قانون حق الزحمه پرستاری، پرستاران در بیمارستان ها گروه مصرف کننده محسوب می شدند و گاهی اوقات به شکل ناخوشایندی پول و کار به آنها داده می شد و اکنون گروه پرستاری می تواند برای دانشگاه علوم پزشکی درآمدزایی داشته باشد و کسب درآمد کرده است. استقلال و هویت مستقل.

معاون پرستاری وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: حداقل مزیت این قانون این است که 15 درصد مدیریت منابع در اختیار گروه پرستاری است و اگر 85 درصد منابع این قانون را به طور کامل مدیریت کنند، وضعیت بسیار متفاوت خواهد بود.

قانون تعرفه به پرستاران قدرت و هویت داد

عبادی گفت: به هر حال اجرای قانون حق الزحمه پرستاری باعث تقویت گروه پرستاری شده است. این درآمدها ایجاد شده است و گروه پرستاری دانشگاه های علوم پزشکی باید نقش فعالی در توزیع این منابع داشته باشد.

وی افزود: اگرچه بودجه و منابع اعمال قانون تعرفه در اختیار گروه پرستاری کم است و یا به دلیل ضریب ثابت ریالی نسبت به نرخ تورم و کاهش ارزش پول ملی، میزان آن کم است. اما این متغیرها بر اساس اصل قانون تعرفه است، پرستاری هیچ رابطه ای ندارد، بلکه متغیرهای خارجی است.

وی بیان کرد: در مجموع روند اجرای قانون تعرفه 1402 نسبت به سال 1401 بهتر است و مبالغ موثر بین 70 تا 100 درصد افزایش یافته است.

عبادی با اشاره به گواهی صلاحیت حرفه ای برای پرستاران گفت: آیین نامه صدور گواهینامه صلاحیت حرفه ای برای پرستاران بررسی شده و آماده صدور است. سامانه های آنها نیز برای صدور گواهی الکترونیکی آماده شده است. سازمان نظام پرستاری هم می‌خواهد این بخش را برعهده بگیرد، به نظر ما منعی ندارد و اگر زیرساخت‌های فنی مهیا شود قابل تحویل است، البته چالش‌ها و موانعی وجود دارد که قابل بررسی است.

معاون پرستاری وزارت بهداشت به موضوعات مرتبط با پرستاری در برنامه هفتم اشاره کرد و افزود: برنامه هفتم با هدف تقویت حاکمیت نظام سلامت، وظایف و مأموریت هایی را برای وزارت بهداشت مشخص کرده است. که شامل همکاری بیشتر با موسسات خیریه و غیردولتی و سایر سازمان های مرتبط می باشد.

وی گفت: یکی از موضوعات مطرح شده در این برنامه ایجاد مراکز مراقبتی (hospices) است که در دنیا وجود دارد اما هنوز در ایران اجرایی نشده است. در سال های اخیر مفهوم آسایشگاه (مراقبت های نقاهت) در نظام سلامت برای ارائه خدمات مراقبتی مطرح شده است.

وی ادامه داد: لزوم ایجاد مراکز مراقبت تسکینی کاملاً مشخص است، افزایش بیماری های مزمن مانند سرطان، مراکز درمانی و وزارت بهداشت را با مشکلات زیادی مواجه می کند و هزینه های زیادی را به نظام تحمیل می کند. ما در بسیاری از دانشگاه های علوم پزشکی به ویژه در مناطق محروم با این مشکل مواجه هستیم و این مشکل یکی از دلایل تاخیر در پرداخت دانشگاه های علوم پزشکی است.

وی ادامه داد: دستورالعمل راه اندازی مراکز مراقبت تسکینی تدوین شده و بر اساس آن می توان مدیریت این مراکز را بر عهده خیرین گذاشت. تغییر روند بیماری ها و سالمندی در کشور شرایطی را به وجود آورده است که چاره ای جز ایجاد مراکز مراقبت تسکینی در کشور نداریم.

تدوین سند جامع قانون پرستاری در کشور.

عبادی درباره افزایش تعداد انجمن های علمی در گروه پرستاری گفت: قبل از دولت سیزدهم فقط 2 انجمن علمی در گروه پرستاری داشتیم و در این دولت به 6 انجمن افزایش یافته است.

وی افزود: یکی از اهداف برنامه هفتم تقویت سیاستگذاری مبتنی بر شواهد است. در این زمینه اسناد متعددی در حال تدوین است که با مراکز تحقیقاتی و یا شبکه ملی تحقیقات بهداشت و درمان به صورت پیمانکاری فرعی بسته شده است. حاصل این اسناد تدوین خلاصه سیاست هایی مانند قانون جامع پرستاری است که از محصولات این مراکز می باشد.

قائم مقام پرستاری وزارت بهداشت با بیان اینکه سند جامع قانون پرستاری در کشور تدوین شده است، اظهار داشت: به طور کلی یک گروه تحقیق و توسعه در معاونت پرستاری وزارت بهداشت تشکیل شده که هدف از آن برون سپاری تدوین اسناد. که برای تدوین سیاست های نظام سلامت و مراکز تحقیقاتی ضروری است.

عبادی خاطرنشان کرد: موضوع بیمارستان نمونه (مگنت) نیز در حال پیگیری است که البته تعداد آن از 14 بیمارستان به 6 بیمارستان کاهش یافته است. یکی دیگر از اهداف قانون برنامه توسعه افزایش منابع مالی در حوزه سلامت و هدف خاص آن در حوزه پرستاری افزایش درآمد در این حوزه است.

و افزود: ایجاد مستمری پرستاری نیز آغاز شده و روسای دانشگاه های علوم پزشکی نیز به این حوزه متعهد شده اند و امیدواریم در سال 1403 این کار نیز ردیف بودجه مشخصی داشته باشد. یکی دیگر از اهداف مهم برنامه هفتم توسعه در حوزه سلامت، ساماندهی و افزایش ظرفیت نیروی انسانی در تمامی حوزه ها از جمله پرستاری است.

وی افزود: بودجه آموزش و توانمندسازی نیروهای پرستاری نیز تعریف شده است و مدیران پرستاری برای جذب این بودجه باید قبل از آغاز سال برنامه های آموزشی خود را به دانشگاه علوم پزشکی ارائه و این بودجه را اخذ کنند. در غیر این صورت می توان این بودجه را در جای دیگری خرج کرد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=192968

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.