افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 19 October , 2024
3

سازمان ملی مهاجرت تشکیل می شود

  • کد خبر : 108534
سازمان ملی مهاجرت تشکیل می شود

به گزارش بازار، نمایندگان در دومین جلسه علنی امروز (یکشنبه 9 مهرماه) شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه با بند الف ماده 86 لایحه مذکور، با 142 رأی موافق، با 15 رای مخالف و 6 رای ممتنع از مجموع 193 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند. محمدحسین فرهانی در مخالفت با […]

به گزارش بازار، نمایندگان در دومین جلسه علنی امروز (یکشنبه 9 مهرماه) شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه با بند الف ماده 86 لایحه مذکور، با 142 رأی موافق، با 15 رای مخالف و 6 رای ممتنع از مجموع 193 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

محمدحسین فرهانی در مخالفت با بند مذکور در مجلس گفت: تلاش می کنیم با یک کلام تشکیلاتی بر اساس بند مذکور ایجاد کنیم.

وی افزود: در واقع این موضوع مغایر اصل 75 قانون اساسی است، همچنین این بند مغایر با قانون برنامه ششم توسعه است زیرا به دنبال ایجاد تشکل های جدید در دولت است.

محمد وحیدی با توجه به بند مذکور گفت: یکی از مواد مترقی که به نظر می رسد در برنامه هفتم به اندازه کافی به آن پرداخته شده است، موضوع ساماندهی بیگانگان است که در واقع نبود این موضوع مشکلاتی را در کشور ایجاد می کند. تصویب این بند می تواند مشکلات حوزه اتباع خارجی را حل کند.

نجفی خواه نماینده دولت در جریان بررسی این ماده در مجلس گفت: موضوع تشکیل سازمان ملی هجرت تصویب شده و هم اکنون به عنوان لایحه در مجلس در حال بررسی است.

وی با بیان اینکه باید شرایط مهاجران غیرقانونی در کشور ساماندهی شود، گفت: در حال حاضر 8 میلیون و 400 هزار مهاجر در کشور داریم و بیش از 10 مرجع در کشور برای مهاجران شناسنامه، کارت و مدارک صادر می کنند.

نماینده دولت افزود: بنابراین مهاجران باید خود را در قالب یک سازمان دولتی قدرتمند زیر نظر وزارت کشور سازماندهی کنند، زیرا شرایط فعلی برای کشور مناسب نیست.

ابوالفضل ابوترابی در جریان بررسی بند مذکور در صحن علنی مجلس گفت: در حال حاضر تعداد اتباع خارجی در کشور ما از ۷۲ کشور دنیا بیشتر است.

وی با بیان اینکه اداره کل مهاجرت در وزارت کشور فعال است، گفت: با این حال 24 واحد به اتباع خارجی خدمات ارائه می دهند و تاکنون 17 شناسنامه و شناسنامه در این اداره کل در نظر گرفته شده است.

ابوترابی تاکید کرد: بر اساس بند مذکور تلاش شده تا سازمان سراسری هجرت زیر نظر وزارت کشور تشکیل شود تا مدیریت یک واحد به مجلس پاسخگو باشد.

در ادامه دکتر محمدباقر قالیباف در جریان رسیدگی به بند مذکور گفت: در صورت رای گیری موضوع ایجاد سازمان مهاجرتی کشوری پیرو بند مذکور در مجلس باید اساسنامه آن برای بررسی و تصویب به مجلس آورده شود.

در ادامه جلسه حسینعلی حاجی دلیگانی با استناد به اصل 176 قانون اساسی تذکر داد و گفت: آنچه شنیدیم این است که شورای عالی امنیت ملی مخالف ایجاد این سازمان است و در مواضع متعددی به این موضوع پرداخته است.

و افزود: همچنین باید گفت که این اقدام بزرگ با الحاق چند سطر به لایحه نمی تواند پاسخگوی مشکلات باشد.

حاجی دلیگانی تاکید کرد: از سوی دیگر باید گفت که وزارت امور خارجه، ناجا و سایر نهادها در این مورد نظر خود را دارند که باید شنیده شود، بنابراین پیشنهاد می کنم این موضوع به کمیته بازگردانده شود تا که چارچوب هایی را برای آن تعیین می کند.

بر اساس ماده ۸۶ این لایحه؛ برای ساماندهی مهاجران و اتباع خارجی، وزارت کشور با همکاری دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی موظف است در هنگام تشکیل سازمان ملی مهاجرت اقدامات زیر را انجام دهد:

الف- با همکاری وزارت امور خارجه، وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه، مرکز آمار ایران، فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، سازمان ثبت احوال و سایر دستگاه‌های اجرایی در خصوص تشکیلات، ورود و خروج. خروج رد، سرشماری، بررسی سرزمینی و ثبت احوال اتباع خارجی، پناهجویان، مهاجران قانونی و غیرقانونی باید به گونه ای عمل کند که تمامی اطلاعات مهاجران و خارجیان در یک پایگاه مرجع آنلاین و یکپارچه جمع آوری شده و از آن بهره برداری شود. پورتال ها بر اساس ماده (7) قانون مدیریت داده ها و ایجاد اطلاعات ملی برای سایر دستگاه ها می باشد. ارائه هرگونه خدمات به اتباع خارجی توسط دستگاه های اجرایی باید بر اساس اطلاعات هویتی این سامانه باشد.

در ادامه مجلس با تشخیص رئیس شورای اسلامی بندهای ب، پ، ت، تبصره ۱ و تبصره ۲ ماده ۸۶ این لایحه به تصویب رسید.

محمدباقر قالیباف در تشریح این بند در صحن مجلس گفت: در حالی که در بند الف اصل 86 مقرر شد وظایف و اختیارات سازمان ملی هجرت به تصویب مجلس برسد، بنابراین مابقی آن را باید اجازه دهیم. بندهای این موضوع بین دولت و دبیرخانه. شوراي عالي امنيت ملي بايد مورد بررسي قرار گيرد، لذا با مشخص شدن وظايف و اختيارات اين اداره، اين موارد به مجلس برده مي شود و مجلس بررسي مي كند. آنها

در بخش ب و سایر مقالات در مورد موضوع فوق آمده است:

ب- همکاری وزارتخانه های امور خارجه و ارتباطات و فناوری اطلاعات به منظور مدیریت و هدایت هوشمند تردد مهاجران و اتباع خارجی در کشور در خصوص ایجاد کارت هوشمند با رعایت قوانین و مقررات، در فرم تک و چند منظوره (هویت، اعتبار، ارتباط، پاسپورت و بیمه) تا پایان سال دوم برنامه.

ج- به منظور تسهیل در بازگشت مهاجران و غیرمجازها و ایجاد تعادل در کشور، ظرف شش ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون، سازوکاری برای شناسایی و تعیین تکلیف آنها طراحی شود.

ت- با همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور در رابطه با ساماندهی زنان بی سرپرست، ایتام و معلولین مهاجر و اتباع خارجی نیازمند به کمک های بین المللی و بشردوستانه با رعایت مقررات مربوط. به صورت متمرکز از طریق سامانه در مرجع کمیته امداد امام خمینی (ره) اقدام کند. آیین نامه اجرایی این بند ظرف مدت شش ماه پس از لازم الاجراء شدن توسط وزارت کشور با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور تهیه می شود. این قانون به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید. د- با همکاری سازمان ظرف مدت شش ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون، آیین نامه اجرایی ساماندهی مهاجرین خارجی را تهیه و به تصویب هیأت وزیران برساند.

تبصره 1- قوه قضائیه موظف است حداکثر ظرف مدت شش ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون، امکان ثبت نام در سامانه ثنا را برای اتباع خارجی مقیم قانونی کشور و دارای تعداد ویژه اتباع خارجی در سامانه ثنا فراهم کند. خدمات سنا باید در طول اقامت قانونی به شهروندان خارجی ارائه شود.

تبصره 2- پوشش بیمه سلامت برای اتباع خارجی مقیم کشور از جمله گروه های مهاجر مورد تایید اتباع خارجی وزارت کشور الزامی است. نحوه دریافت حق بیمه و برخورداری از یارانه دولت برای تامین حق بیمه بر اساس آیین نامه اجرایی است که به پیشنهاد سازمان بیمه سلامت ایران و با همکاری سازمان و وزارت کشور ظرف سه ماه پس از ورود تهیه می شود. لازم الاجرا شدن این قانون. لازم الاجرا می شود و به تصویب هیئت مدیره می رسد. وزرا می رسند. حکم این تبصره با حکم ماده (4) قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور مغایرتی ندارد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=108534

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.