افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 25 October , 2024
0

سازمان ملل نسبت به افزایش 3.1 درجه ای دما هشدار داد. نشست های اقلیمی، وعده ها و ناامیدی ها

  • کد خبر : 409141
سازمان ملل نسبت به افزایش 3.1 درجه ای دما هشدار داد. نشست های اقلیمی، وعده ها و ناامیدی ها

به گزارش رکنا به نقل از شبکه خبری بی بی سی، پاسخ در اینجا نیز مانند اکثر موارد مربوط به تغییرات اقلیمی، پیچیده است. در گزارش «شکاف انتشار گازهای گلخانه ای» سازمان ملل آمده است که اگر تنها «سیاست های فعلی» اجرا شود، دمای زمین 3.1 درجه سانتی گراد افزایش می یابد. به گفته سازمان […]

به گزارش رکنا به نقل از شبکه خبری بی بی سی، پاسخ در اینجا نیز مانند اکثر موارد مربوط به تغییرات اقلیمی، پیچیده است.

در گزارش «شکاف انتشار گازهای گلخانه ای» سازمان ملل آمده است که اگر تنها «سیاست های فعلی» اجرا شود، دمای زمین 3.1 درجه سانتی گراد افزایش می یابد.

به گفته سازمان ملل، این امر برای جهان “فاجعه بار” خواهد بود و منجر به افزایش چشمگیر رویدادهای شدید آب و هوایی مانند امواج گرما و سیل خواهد شد.

کار در فضای باز در آن دماها اگر غیرممکن نباشد بسیار دشوار خواهد بود.

اما این رقم کاملاً جدید نیست و باید در چارچوب رویدادها درک شود.

پیش‌بینی سازمان ملل برای افزایش دما طی 3 سال گذشته، یعنی از زمانی که کشورها در اجلاس آب و هوای COP26 در گلاسکو ملاقات کردند، اساساً تغییر نکرده است.

در گزارش جدید آمده است: برآورد می‌شود با ادامه سیاست‌های فعلی، افزایش دما در این قرن حداکثر به ۳.۱ درجه (محدوده ۱.۹ تا ۳.۸ درجه) محدود شود.

این رقم با پیش‌بینی آخرین گزارش هیئت بین‌دولتی تغییرات آب و هوایی که در سال 2021 منتشر شد، مطابقت دارد. این گزارش بر اساس افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای، افزایش 3.6 درجه‌ای در این قرن را پیش‌بینی می‌کند.

گزارش جدید سازمان ملل همچنین می گوید که اگر کشورها به تعهدات خود برای کاهش انتشار کربن عمل کنند، افزایش دما بین 2.6 تا 2.8 درجه سانتیگراد محدود خواهد شد.

گزارش شکاف انتشار می‌گوید که اگر همه کشورها این برنامه‌ها را اجرا کنند و به وعده‌های خود برای انتشار خالص صفر عمل کنند، افزایش دما می‌تواند به ۱.۹ درجه محدود شود. «انتشار خالص صفر جهانی» وضعیتی را توصیف می‌کند که در آن میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از فعالیت‌های انسانی با میزان حذف این گازها در یک بازه زمانی معین که برای کوتاه مدت صفر خالص نامیده می‌شود، متعادل باشد.

واضح است که هیچ تضمینی وجود ندارد که این سناریوهای “سردتر” تحقق یابد و حتی افزایش 1.9 درجه سانتیگراد فاجعه بار خواهد بود. تاکنون دمای سیاره را 1.1 درجه سانتیگراد افزایش داده ایم و اثرات آن را در سطوح مختلف از جمله رویدادهای شدید آب و هوایی و بالا آمدن سطح دریا احساس می کنیم.

وعده ها و ناامیدی ها

اینکه این پیش‌بینی‌ها بهبود نمی‌یابند، منبع ناامیدی برای سازمان ملل است. اگرچه کشورها در کنفرانس های جام 26 و جام 28 در این زمینه قول هایی دادند اما سرعت اجرای آنها کند بوده است.

یک گزارش سازمان ملل می گوید که اهداف توافق پاریس برای حفظ افزایش دما زیر 2 درجه سانتیگراد – در حالی که تلاش برای حفظ آن در 1.5 درجه سانتیگراد است – اکنون در معرض خطر جدی قرار گرفته است.

اما ذکر این نکته ضروری است که این گزارش تنها چند هفته مانده به جام بیست و نهم در آذربایجان منتشر می شود.

کشورها موافقت کرده اند که برنامه های کاهش کربن را در بهار آینده روی میز بگذارند. اجرای این طرح ها طی 10 سال آینده تا سال 2035 خواهد بود.

دانشمندان می گویند اگر منحنی انتشار تا آن زمان خم نشده باشد، احتمال افزایش دما به میزان 3 درجه یا بیشتر وجود دارد.

رئیس اقلیم سازمان ملل متحد مجموعه برنامه های بعدی موسوم به “مشارکت های تعیین شده ملی” را به عنوان برخی از مهم ترین اسنادی که قرار است در این قرن آماده شود، توصیف کرده است.

بنابراین گزارش جدید باید به عنوان تلاشی برای بالا بردن سطح انتظارات رهبران جهان تلقی شود.

این گزارش چه نکات دیگری دارد؟

به گفته سازمان ملل متحد، عوامل جدیدی وجود دارد که باعث افزایش انتشار کربن می شود.

رونق پروازها در سال 2023 باعث شد که بخش هوانوردی نسبت به سال قبل 19.5 درصد افزایش یابد.

انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از حمل و نقل جاده ای نیز افزایش یافت، اما عوامل کلیدی دیگر، از جمله تاثیر تغییرات آب و هوا و افزایش دما، باعث شد مردم بیش از گذشته از تهویه مطبوع استفاده کنند.

به گزارش بی بی سی، دکتر «آن اولهوف» از برنامه محیط زیست سازمان ملل گفت: ما شاهد اثرات شدیدتر تغییرات آب و هوایی یا شروع این اثرات هستیم و به همین دلیل امواج گرما مصرف انرژی برای خنک شدن را افزایش داده است. منازل و محل کار».

وی افزود: تغییر اقلیم بر تولید انرژی برق آبی تاثیر منفی داشته است و وقتی تولید انرژی آبی کاهش می یابد چه می کنید؟ زغال سنگ بیشتری می سوزانید.

عامل دیگر تغییر جهت مصرف کنندگان به سمت خودروهای برقی و سیستم های گرمایشی است که باعث افزایش مصرف برق شده و اغلب برای جبران آن از سوخت های فسیلی استفاده شده است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=409141

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.