افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 24 September , 2024
0

ساختمان های بلند تهران در برابر زلزله مقاوم نیستند – خبرگزاری مهر از ایران و جهان.

  • کد خبر : 374255
ساختمان های بلند تهران در برابر زلزله مقاوم نیستند – خبرگزاری مهر از ایران و جهان.

به گزارش خبرنگار مهر بایدین، تهران هفتمین شهر متراکم جهان است و بر اساس تحقیقات انجام شده توسعه عمودی و افزایش تراکم عامل مستقیم تاب آوری این شهر در برابر بلایای طبیعی و خطرات انسانی است. به عبارت دیگر تهران در برابر هرگونه خطری مانند زلزله یا جنگ به شدت آسیب پذیر است. بنابراین، تغییر […]

به گزارش خبرنگار مهر بایدین، تهران هفتمین شهر متراکم جهان است و بر اساس تحقیقات انجام شده توسعه عمودی و افزایش تراکم عامل مستقیم تاب آوری این شهر در برابر بلایای طبیعی و خطرات انسانی است. به عبارت دیگر تهران در برابر هرگونه خطری مانند زلزله یا جنگ به شدت آسیب پذیر است. بنابراین، تغییر رویکرد توسعه شهر تهران به سمت توسعه افقی و کاهش تراکم ضروری است.

توسعه عمودی شهرها را در برابر جنگ، گرانی، زلزله و غیره آسیب پذیر کرده است. علاوه بر این، عمودی‌سازی تاب‌آوری شهرها را کاهش داده است. کارشناسان مسکن معتقدند با توسعه افقی، علاوه بر کاهش قیمت مسکن، تاب آوری شهرها در برابر ریسک ها افزایش می یابد.

و دیگر هرگز آسمان را نخواهی دید.» این عبارتی از کتاب بیوتن نوشته رضا امیرخانی است و سرنوشت شهروندان شهرهای بزرگ کشور نیز متفاوت نیست. در تهران وقتی به بالا نگاه می کنی، آسمان را نمی بینی، اما آسمان خراش ها را می بینی. ناپدید شدن آسمان تنها پیامد آسمان خراش ها نیست. با استقرار برج ها در شهر، مشکلات یکی پس از دیگری دیده می شد. هوا آلوده شد، فضاهای سبز کاهش یافت، تراکم جمعیت افزایش یافت، ترافیک و گرانی قطعا با ساختمان های بلند همراه است. همه این مسائل دست به دست هم دادند تا تاب آوری شهر کاهش یابد. شهری که مقاومت نداشته باشد در اولین زلزله، سیل، آتش سوزی و حتی جنگ، بیش از آنچه که باید آسیب می بیند.

مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی با عنوان تاب آوری شهر و خطر بلایای طبیعی، توسعه عمودی و افزایش تراکم را دلیل کاهش تاب آوری شهر دانسته است. الگوی توسعه عمودی کلان شهرهای ایران، بر اساس گزارش «مطالعه تطبیقی ​​انواع تراکم جمعیت در ایران و جهان» مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، ایران را در رتبه هفتم پرتراکم ترین کشور جهان قرار داده است. به گفته کارشناسان این حوزه، این شهر متراکم در برابر جنگ، سیل، زلزله و سایر خطرات آسیب پذیر است. یک کارشناس مسکن می گوید توسعه افقی باعث کاهش تراکم جمعیت، آلودگی هوا و هزینه ها و افزایش تاب آوری شهرها می شود. می توان گفت آینده و حیات شهرهای کشور در گرو توسعه افقی است.

تاب آوری کم، نتیجه عمودی شدن شهرها

مرکز پژوهش های شورای اسلامی گزارشی با عنوان تاب آوری شهرها و خطرپذیری مخاطرات طبیعی منتشر کرده است. این گزارش تاب‌آوری شهر را اینگونه تعریف می‌کند: «توانایی سیستم‌های انسانی، جامعه یا جوامعی که در معرض خطرات هستند برای مقابله، کاهش و ترمیم اثرات ناشی از خاطرات به‌موقع و کارآمد با حفظ و احیای عملکردهای اساسی. و ساختارهای سیستم ها و جوامع انسانی. می داند به زبان ساده تر، تاب آوری به معنای توانایی شهر برای ادامه حیات در مواقع بحران است. تاب آوری شهرها به دلایل مختلف کاهش می یابد. بر اساس این گزارش، مخاطرات طبیعی; مانند زلزله و سیل، آلودگی هوا و تراکم بالای جمعیت از عوامل کاهش تاب آوری شهر است.

تراکم بالای جمعیت آسیب های زیادی برای شهر و شهروندان دارد. آلودگی محیط زیست، آلودگی هوا، کیفیت پایین زندگی شهری، هزینه های بالا و مشکلات اجتماعی از جمله آسیب های تراکم جمعیت است که در تحقیقات علمی به آن اشاره شده است. کاهش تاب آوری شهر از دیگر آسیب های تراکم بالای جمعیت است. در گزارش مرکز تحقیقات آمده است: افزایش جمعیت و تراکم شهری، مدیریت ضعیف شهری، توسعه بی برنامه شهری، کمبود زمین قابل استفاده برای شهروندان کم‌درآمد، ساخت‌وساز ناکافی، تمرکز دارایی‌ها و اموال اقتصادی در شهرهای بزرگ و فرسایش اکوسیستم، هفت عامل محرک اصلی هستند: «خطر در مناطق شهری است.

یک شهر متراکم مقاوم نیست

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش دیگری تراکم جمعیت تهران در هکتار را ۷۸.۵۲ نفر اعلام کرد. تهران چهارمین شهر پرتراکم کشور است. مشهد با تراکم 106.44 نفر در هکتار پرتراکم ترین شهر ایران است. عمق ماجرا وقتی مشخص می شود که شهرهای ایران را با شهرهای متراکم دنیا مقایسه کنیم. مشهد با بیش از 500 هزار نفر جمعیت از نظر تراکم جمعیت ششمین شهر جهان است. تراکم مشهد از ترکیه بیشتر است. در حالی که این شهر تنها 5 میلیون نفر جمعیت دارد. نکته جالب توجه این است که شهر آتلانتا در ایالات متحده آمریکا با جمعیتی برابر با مشهد، تنها دارای تراکم 7.70 نفر در هکتار است. چرا مشهد با 5 میلیون نفر جمعیت، ششمین شهر متراکم جهان است؟

تنها راه افقی شدن است.

سعید محمدی، کارشناس مسکن، توسعه شهرهای ایران را عامل تراکم بالا می‌داند. وی تصریح کرد: نحوه توسعه شهرها دلیل افزایش تراکم جمعیت است، الحاق نکردن حریم به محدوده شهر راهی جز عمودی شدن نگذاشته است، جمعیت شهر افزایش می یابد و این جمعیت جدید نیاز به مسکن دارد، باید خانه بسازند. اما در شهرها هیچ زمینی وجود ندارد.

این کارشناس مسکن افزود: نقطه مقابل توسعه عمودی، توسعه افقی است، توسعه افقی باعث کاهش فشار جمعیتی و کاهش تراکم جمعیت می شود، افقی سازی علاوه بر تاثیری که در کاهش آلودگی هوا و صوتی دارد، تاب آوری شهر را افزایش می دهد، شهری با بالا. تاب آوری در برابر مخاطرات طبیعی و حتی مشکلاتی مانند جنگ، آسیب پذیری کمتری دارد. پس شهرها باید توسعه افقی داشته باشند.

با توجه به نظرات کارشناسان، درست است که تنها نتیجه توسعه عمودی شهرها کاهش تاب آوری شهر است. مسیری که در توسعه شهری ایران طی شده است ساخت آسمان خراش ها و توسعه عمودی است. گزارش مرکز تحقیقات در مورد تاب آوری شهرها حاکی از چگونگی «کنترل جمعیت شهری به ویژه مناطق آسیب پذیر و ایجاد تعادل در بار جمعیتی» برای افزایش تاب آوری است. نقطه مقابل عمودی شدن، توسعه افقی است. نتیجه توسعه افقی ایجاد تعادل در بار جمعیتی و کاهش تراکم جمعیت است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=374255

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.