افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 24 October , 2024
2

زوایای مختلف رژیم مشوق مالیاتی در ورزش

  • کد خبر : 114984
زوایای مختلف رژیم مشوق مالیاتی در ورزش

زوایای مختلف مصوبه جدید شورای اسلامی در خصوص مشوق های مالیاتی حامیان غیردولتی برای فعالیت در حوزه ورزش کشور بررسی شد. به گزارش ایسنا، نمایندگان شورای اسلامی مشوق مالیاتی برای حامیان بخش غیردولتی برای فعالیت در عرصه ورزش در کشور مسلم – قطعی. نمایندگان شورای اسلامی در جلسه استماع گزارش کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه […]

زوایای مختلف مصوبه جدید شورای اسلامی در خصوص مشوق های مالیاتی حامیان غیردولتی برای فعالیت در حوزه ورزش کشور بررسی شد.

به گزارش ایسنا، نمایندگان شورای اسلامی مشوق مالیاتی برای حامیان بخش غیردولتی برای فعالیت در عرصه ورزش در کشور مسلم – قطعی. نمایندگان شورای اسلامی در جلسه استماع گزارش کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران با پیشنهاد سید شمس الدین حسینی نماینده تنکابن و رامسر مبنی بر الحاق یک جزء به بند الف موافقت کردند. ماده 78 این لایحه به شرح زیر است.

بر اساس این مصوبه جدید شورای اسلامی: به منظور توسعه اقتصاد ورزش و جذب و تشویق حامیان بخش غیردولتی به فعالیت در حوزه ورزش کشور، معادل 100 درصد هزینه های افراد فوق به منظور کمک به اجرای برنامه های وزارت ورزش و جوانان، کمیته های ملی المپیک و پارالمپیک و فدراسیون های ورزشی در راستای توسعه کمی و کیفی زیرساخت های عمرانی، انجام و شرکت در رویدادهای ورزشی ملی و بین المللی طبق آیین نامه ای که به پیشنهاد وزارت ورزش و جوانان و وزارت امور اقتصادی و دارایی ظرف مدت 3 ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون و به تصویب هیأت وزیران می رسد، به عنوان اعتبار مالیاتی افراد مذکور محسوب می شود. و با گردش خزانه در همان سال یک درصد از مالیات بر درآمد این قبیل اشخاص به نسبت میزان مالیات مربوط به اشخاص به صورت مرحله‌ای کسر می‌شود.

رضا شجیعی، کارشناس ورزشی و استاد دانشگاه در یادداشتی به ایسنا توضیح داد:

اینکه اشخاص حقوقی می توانند یک درصد از مالیات خود را صرف ورزش کنند اتفاق مبارکی است که با نگاه راهبردی شورای اسلامی در موضوع ورزش محقق شد و بی شک این تصمیم گامی مهم در راستای توسعه ورزش است.

پیش از این در برنامه های چهارم و پنجم توسعه به صورت بی نتیجه ای به این موضوع اشاره شده بود که طبق شواهد و قرائن، کمک چندانی به توسعه ورزش نکرده است. از این نظر که اگر نهادهای حقوقی بخش خصوصی در ورزش هزینه ای را متقبل می شدند، این هزینه به عنوان هزینه مالی قابل قبولی تلقی می شد که در نتیجه برای بخش خصوصی موضوع جذاب و انگیزشی نبود.

شاید قبل از هر چیز این نکته حائز اهمیت باشد که در مجموع نمی توان «یک درصد» را رقم قابل توجهی دانست، اما اگر میزان مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی در سال 1401 را در نظر بگیریم که معادل 84 هزار و یک گزارش شده است. میلیارد تومان، یک درصد از این. این رقم معادل 840 میلیارد تومبا است که با احتساب درصد افزایش نسبت به سال 1401 احتمالاً حدود 1000 میلیارد تومبه خواهد بود که از نظر حجم اعتبار حدود یک پنجم بودجه کل ورزش کشور و یک سوم است. از اعتبارات هزینه ای چهار وزارتخانه ورزش و جوانان، کمیته ملی المپیک و پارالمپیک و شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی.

بنابراین، اگرچه این رقم نسبت به نیازهای اساسی ورزش کشور در حوزه های آموزشی، جهانی و قهرمانی ناچیز تلقی می شود، اما گامی مثبت و اولیه برای تقویت اعتبارات مالیاتی به سمت ورزش است.

نگرانی ها

اما برخی نگرانی ها وجود دارد که باید در نظر گرفته شود.: اول از همه با توجه به اختیارات هزینه کرد این «یک درصد» که در اختیار بخش خصوصی است، می توان شاهد پراکندگی و پراکندگی در هزینه کرد بودجه مذکور بود و این ظرفیت قانونی منجر به سرمایه گذاری خاصی در حوزه های استراتژیک و اولویت دار نخواهد شد. ورزش کشور؛ این موضوع نگران کننده است و باید با سیاست گذاری صحیح، جهت دهی کافی به این ظرفیت قانونی داد.

نکته بعدی این است که موضوع نظارت صحیح بر اجرای این قانون و همچنین جلوگیری از ظهور تریبون های فساد بر آن موضوع بسیار مهمی است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد. همچنین عدم توجه به سازوکارهای نظارت و توزیع منابع بدون برنامه ریزی و تأمل تجربه تلخی است که بارها در ورزش کشور تکرار شده و موجب حذف چنین ظرفیت های قانونی شده است.

اما سوال سوم؛ طبیعی است که بخش خصوصی علاقه مند است این «یک درصد» را برای پلتفرم هایی که با تبلیغات و برندسازی ترکیب می شود، خرج کند. شاید در موضوع «مسئولیت اجتماعی» شرکت ها بودجه های هنگفت زیادی وجود داشته باشد و مشارکت ورزش در این بودجه ها بسیار ناچیز باشد، بنابراین اجرای صحیح وزارت ورزش و جوانان و جهت گیری این بودجه ها به سمت گروه های اولویت دار. جامعه از جمله کودکان و زنان می تواند به تحولی جدی منجر شود و ورزش کشور را قاطعانه رهبری کند.

در نهایت باید به تفکری که برای حوزه «ورزش» و «پیشگیری» ارزش قائل است، ارزش قائل شد و بدون شک این اقدام شورای اسلامی به عنوان یک اقدام تاریخی در ورزش کشور به یادگار خواهد ماند. اقدامی که با سیاست های صحیح وزارت ورزش و جوانان و اقدامات نظارتی کافی در سال ها و برنامه های توسعه آتی ارتقاء یافته و گامی بلند در جهت ایفای نقش ورزش در ارتقای سلامت جامعه و کاهش موارد غیرواگیر خواهد بود. بیماری ها بیماری ها

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=114984

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.