افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
2

زوال عقل زودرس در کمین است!

  • کد خبر : 335100
زوال عقل زودرس در کمین است!

آفتاب نیوز: یک مطالعه در مقیاس بزرگ اخیر که توسط دانشگاه فنلاند شرقی، دانشگاه اولو و مرکز نورولوژی فنلاند انجام شد، زوال عقل اولیه را در جمعیت در سن کار در فنلاند بررسی کرد. این مطالعه یکی از بزرگترین در نوع خود در سراسر جهان است. نتایج اخیراً در مجله عصب شناسی، مجله پزشکی رسمی […]

آفتاب نیوز:

یک مطالعه در مقیاس بزرگ اخیر که توسط دانشگاه فنلاند شرقی، دانشگاه اولو و مرکز نورولوژی فنلاند انجام شد، زوال عقل اولیه را در جمعیت در سن کار در فنلاند بررسی کرد. این مطالعه یکی از بزرگترین در نوع خود در سراسر جهان است. نتایج اخیراً در مجله عصب شناسی، مجله پزشکی رسمی آکادمی نورولوژی آمریکا منتشر شده است.

داده های اپیدمیولوژیک کنونی در مورد زوال عقل اولیه اندک و بر اساس گروه های مطالعاتی کوچک هستند و هیچ داده ای از فنلاند در دسترس نیست. برای مطالعه حاضر، محققان سوابق داده های بیماران از بیمارستان های دانشگاه کوپیو و اولو را از سال 2010 تا 2021 تجزیه و تحلیل کردند و همه بیماران مبتلا به زوال عقل در سن کار را در این دوره بررسی کردند. هم میزان بروز که تعداد موارد جدید است و هم شیوع که تعداد کل افراد مبتلا است مورد بررسی قرار گرفت. سوابق پزشکی در مجموع 12490 بیمار با استفاده از معیارهای یکسان بررسی و در گروه های تشخیصی طبقه بندی شدند. این دو بیمارستان تقریباً تمام موارد زوال عقل زودهنگام را در استان های مربوطه خود تشخیص می دهند و این داده ها را بسیار قوی می کند.

شیوع زوال عقل زودرس بیشتر از آنچه قبلا گزارش شده است.

این مطالعه میزان بروز زوال عقل زودرس را بیشتر از آنچه قبلاً در مطالعات بین المللی گزارش شده بود نشان داد. در گروه سنی 30 تا 64 سال، شیوع زوال عقل زودرس 20.5 مورد در 100000 سال و 33.7 مورد در هر 100000 سال در گروه سنی 45 تا 64 سال بود. بیماری آلزایمر شایع‌ترین زیرگروه (48%) و پس از آن اختلالات طیف دمانس فرونتال (23%) و اختلالات طیف بادی لوی (6%) بود. این ارقام بیشتر از انتشارات قبلی کوچکتر از سایر کشورها است.

پروفسور Eino Solje از دانشگاه فنلاند شرقی، مطالعه pi، گفت: نرخ بروز بالاتر مشاهده شده در مطالعه ما را می توان به روش ما نسبت داد، که به ما امکان داد تقریباً تمام موارد EOD را در مناطق مورد مطالعه ثبت کنیم. علاوه بر این، افزایش آگاهی از زوال عقل در میان عموم و متخصصان مراقبت های بهداشتی در فنلاند نیز ممکن است به تعداد بالای موارد تشخیص داده شده کمک کند.

سوله گفت، نقطه قوت مطالعه کنونی این است که همه تشخیص‌ها به صورت گذشته‌نگر و به‌صورت دستی از سوابق بیماران بررسی شدند، که به ما امکان داد تشخیص‌های اشتباه را حذف کنیم و تشخیص‌هایی را که در طول دوره پیگیری تغییر کرده‌اند در نظر بگیریم.

محققان دریافتند که در جمعیت در سن کار، شیوع بیماری آلزایمر به طور پیوسته افزایش یافته است، در حالی که شیوع سایر دمانس ها بدون تغییر باقی مانده است.

یوهانا کروگر، محقق ارشد این مطالعه در دانشگاه اولو گفت: «شیوع آلزایمر تقریبا دو برابر شده است. این را نمی توان به سادگی با تشخیص بهتر و جستجوی زودتر درمان توضیح داد، زیرا ما افزایشی در شیوع سایر زوال عقل مشاهده نکردیم.

مطالعه حاضر اولین پروژه از یک پروژه بزرگ است که داده های بسیار گسترده از بیماران واقعی را با ثبت های مختلف ترکیب می کند.

این پروژه شامل یک همکاری منحصر به فرد بین دانشگاه اولو و دانشگاه فنلاند شرقی، و همچنین بین رشته های علمی مختلف، از جمله، به عنوان مثال، محققان پزشکی و حقوقی است.

پروفسور Mikko Aaltonen از دانشکده حقوق دانشگاه فنلاند شرقی گفت: “ترکیب داده های گسترده بیمار از ثبت های مختلف استاندارد علمی بالاتری را ارائه می دهد.” به عنوان مثال، ما در حال حاضر می بینیم که داده های نمودار بیمار به دقت تجزیه و تحلیل شده اند که نتایج بسیار متفاوتی نسبت به داده های مبتنی بر رجیستری دارد.

این پروژه نیز به روشی جدید هدایت می شود. این تحقیق توسط شرکت‌هایی تامین می‌شود که با هماهنگی مرکز فنلاند علوم اعصاب فرصت بحث در کمیته علمی راهبری پروژه را نیز دارند.

Eero Rissanen، مدیر مرکز فنلاند علوم اعصاب، گفت: “این مدل اجازه می دهد تا از منابع بخش خصوصی در اجرای پروژه های علمی استفاده شود که به نفع همه باشد.” با هماهنگی همکاری مرکز علوم اعصاب فنلاند بین طرف های مختلف، محققان بهتر می توانند وقت خود را صرف حل مسائل علمی کنند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=335100

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.