افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 23 September , 2024
3

زنگ خطر بحران چک بلامحل در بازار دارو

  • کد خبر : 184528
زنگ خطر بحران چک بلامحل در بازار دارو

وی افزود: بدون بحث و تمجید باید بگوییم که وضعیت بسیار بدتر از آنچه هست می شود و اگر بخواهیم سال 1403 را سال بحران یکی از صنایع کشور بنامیم. صنعت داروسازی هست بدون شک کاملا مشخص است که اوضاع خوب نیست. نیمی از گردش نقدینگی بازار دارو، میزان مطالبات شرکت های پخش است. هاشمی […]

وی افزود: بدون بحث و تمجید باید بگوییم که وضعیت بسیار بدتر از آنچه هست می شود و اگر بخواهیم سال 1403 را سال بحران یکی از صنایع کشور بنامیم. صنعت داروسازی هست بدون شک کاملا مشخص است که اوضاع خوب نیست.

نیمی از گردش نقدینگی بازار دارو، میزان مطالبات شرکت های پخش است.

هاشمی تصریح کرد: طلب ما از دانشگاه علوم پزشکی به 17 هزار میلیارد تومب رسیده است. همچنین مجموع بدهی دانشگاه علوم پزشکی و سایر مجتمع های دولتی به 25 میلیارد رسید. 40 میلیارد تومان هم از مجموعه های خصوصی طلب داریم. یعنی حدود 65 میلیارد تن تقاضای بازار داریم. یعنی اگر در نظر بگیریم که میزان مصرف و فروش دارو در 6 ماهه اول امسال 40 درصد و در 6 ماهه دوم سال 60 درصد است، به نظر می رسد حدود 50 درصد تقاضا داریم. از بازار

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت های پخش دارو و مکمل های انسانی ایران تاکید کرد: ما مجموعه ای از تولیدکنندگان در حوزه های مختلف مواد اولیه، تولید، توزیع و داروخانه هستیم و بار کمبود نقدینگی را به دوش می کشیم. سلامت کشور است که داروخانه ها می توانند با تقسیم این ریسک مالی به حیات خود ادامه دهند.

وی افزود: بیش از یک میلیارد و 300 میلیون چک بلامحل داریم که قبلا توسط صدا و سیما ثبت شده و یک ماه از تاریخ انقضا آن می گذرد. البته فکر نکنید که این تعداد کل چک های برگشتی است، خیر. چون ممکن است برخی از همکاران در مدت یک ماه چک های خود را پاس کنند، تنها تعداد کل چک هایی که در یک ماه گذشته و هیچ اقدامی انجام نشده است 1.3 میلیارد تومب است.

بیشتر بخوانید:

ظرفیت صادرات داروی ایران

بحران چک های بلامحل به چهار صادرکننده بزرگ رسیده است

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی شرکت های پخش مواد مخدر با اشاره به اینکه چک بلامحل یک میلیارد و 300 میلیون تومانی فقط ظاهر ماجرا و عمق آن نگران کننده تر است، گفت: هر کدام از این افراد که چک بدی دارند، یک چک در راه و یک فاکتور باز. اگر بخواهیم همه آنها را حساب کنیم، بیش از 4 هزار میلیارد تومان درگیر این موضوع است.

هاشمی با اشاره به سایر آمارهای نگران کننده در زنجیره تامین دارویی کشور افزود: با بیش از 30 سال سابقه فعالیت در صنعت دارو، هیچ زمانی مانند امروز ندیده ام که چهار پخش کننده اصلی کشور که از اموال دولتی هستند. ، همزمان چک های بدی داشته باشید.” که امسال برای اولین بار شاهدش هستم.

وی ادامه داد: در حال حاضر چهار صدا و سیمای اصلی کشور با بیش از 75 درصد مشارکت عمومی از بانک ها تا سقف ظرفیت خود درخواست وام کرده اند تا بتوانند به تعهدات خود عمل کنند. اتفاقی که در چهل سال گذشته شاهدش نبودم. اینکه صحبت از مشکلات نقدینگی صنعت داروسازی کشور است را باید در صدا و سیما دید. شرکت هایی که شاهراه پول هستند.

هیچ چشم اندازی برای 1403 وجود ندارد

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت های پخش تاکید کرد: شرکت های پخش دارو را از تولیدکنندگان یا عرضه کنندگان دریافت می کنند و به داروخانه ها منتقل می کنند و نقدینگی زنجیره تامین دارو را کنترل می کنند و به صراحت می گویم وضعیت زنجیره تامین است. آنقدر بحرانی است که حتی نمی دانم چگونه ماه مارس را پشت سر بگذارم؟ چون در این ماه سه حقوق به پرسنل می دهیم.

و افزود: از یک طرف باید برای سال آینده آماده شویم و از طرف دیگر حتی نمی دانیم برای سال آینده چه برنامه ای باید داشته باشیم. افزایش حقوق سال آینده چقدر است؟ چه داروهایی باید به صورت ارزی تعیین شود؟ چشم انداز نامطمئنی که نمی توانیم برای آن برنامه ریزی کنیم.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=184528

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.