افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 25 October , 2024
3

زمین های پرباران با نسبت 60 درصدی زیرکشت، 20 درصد غذای کشور را تامین می کنند.

  • کد خبر : 144886
زمین های پرباران با نسبت 60 درصدی زیرکشت، 20 درصد غذای کشور را تامین می کنند.

به گزارش بازار، صفدر نیازی با بیان اینکه تا سال 2050 نیاز به غذا در جهان 60 درصد افزایش می یابد، اظهار داشت: در ایران و همچنین در جهان دو راه برای افزایش بهره وری خاک و مدیریت آب سبز برای تامین امنیت غذایی وجود دارد. . . معاون آب و اراضی وزیر جهاد کشاورزی […]

به گزارش بازار، صفدر نیازی با بیان اینکه تا سال 2050 نیاز به غذا در جهان 60 درصد افزایش می یابد، اظهار داشت: در ایران و همچنین در جهان دو راه برای افزایش بهره وری خاک و مدیریت آب سبز برای تامین امنیت غذایی وجود دارد. . .

معاون آب و اراضی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در کشور ما به دلیل بارندگی کم، اراضی دیم سهم کمتری از تامین غذا را دارند، گفت: در ایران 60 درصد اراضی کشور به صورت دیم کشت می شود. و تنها 20 درصد غذای مردم تامین می شود. این در حالی است که 80 درصد زمین های کشاورزی دنیا دیم است و 60 درصد غذای مردم تامین می شود.

نیازی با تاکید بر اینکه برای تامین غذا، خاک مهمتر از آب است و در این سال ها مغفول مانده است، گفت: برای اصلاح خاک باید تمام تعهدات برنامه ششم و هفتم توسعه و همچنین لایحه قانون خاک رعایت شود. بهره وری.

وی افزود: دولت اخیرا آیین نامه اجرایی لایحه آب و خاک را تصویب کرده و در شرف ابلاغ این است که اجرای این قانون می تواند خاک را تثبیت کند.

معاون آب و خاک جهاد کشاورزی از آغاز به کار سامانه تجویز کود در کشور خبر داد و گفت: کدگذاری بر اساس نوع خاک نه تنها باعث افزایش عملکرد می شود بلکه از تخریب خاک نیز جلوگیری می کند.

نیازی همچنین از دریافت اعتبارات ملی برای احیا و بهره وری خاک خبر داد و گفت: بسیاری از برنامه ها و طرح های احیای خاک نیاز به نقدینگی دارند که باید مورد حمایت جدی دولت قرار گیرد.

وی از مطالعه 20 میلیون هکتار از اراضی کشور توسط سازمان منابع طبیعی خبر داد و گفت: تعیین نقشه این اراضی می تواند به بهره برداری مناسب از اراضی کمک کند.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی همچنین از عضویت ایران در 9 شبکه بین المللی مرتبط با خاک خبر داد و گفت: ارتباط ما با نهادهای بین المللی از جمله سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد به ما در اجرای خلاقانه و نوآورانه کمک می کند. ایده های کفپوش

رئیس انجمن علوم خاک ایران: کشاورزی بدون مطالعه خاک عواقب جبران ناپذیری برای امنیت غذایی داشت.
در ادامه این مراسم کامبیز بازرگان رئیس انجمن علوم خاک ایران با بیان اینکه 33 درصد از خاک های مولد کشور در 50 سال گذشته از بین رفته است اظهار داشت: بر اساس فائو مدیریت آب و زمین امکان پذیر است. با یکدیگر.

یک متر مکعب خاک 250 لیتر آب جذب می کند و اظهار داشت: هر چه خاک فقیرتر باشد بهره وری آن کاهش می یابد.

مهندس بازرگان در ادامه با بیان اینکه از دهه 60 با توسعه آبزیان مسیر خطرناکی را علیه پایداری خاک در پیش گرفتیم، گفت: افزایش سطح آبزیان باعث افزایش شوری خاک، کاهش عمق چاه ها و کاهش کیفیت آب می شود. سال به سال سطح آب زیرزمینی کاهش می یابد و باعث تخریب خاک می شود.

رئیس انجمن علوم خاک ایران همچنین به دو مطالعه میدانی در مورد درختان گندم و سیب اشاره کرد که به نظر وی به دلیل توسعه نامتناسب محصولات زراعی و بدون در نظر گرفتن شرایط آب و خاک خسارات جبران ناپذیری به منابع خاک کشور وارد شده است. .

وی بیان کرد: بررسی میزان تولید گندم در دهه های اخیر موید این واقعیت است که گاهی بازده آبی گندم به شدت کاهش یافته و باعث هدر رفت 23 میلیارد مترمکعب آب شده که نتیجه بی کفایتی مسئولان در این زمینه است. “

بازرگان با بیان اینکه برای تولید گندم در سال به 10 میلیارد مترمکعب آب نیاز است گفت: این میزان ضایعات در واقع میزان آب مورد نیاز گندم کل کشور در 2.5 سال است.

مدیرعامل انجمن علوم خاک ایران در ادامه به نتایج مطالعات میدانی کشت سیب در دهه های اخیر اشاره کرد و گفت: طی این دهه ها سطح زیر کشت سیب از 150 هزار هکتار به 250 هزار هکتار افزایش یافته است و میزان تولید کمیت داشته است. از 2 میلیون تن به 4 میلیون تن رسیده است.

وی در ادامه با طرح این سوال که آیا این افزایش محصول برای امنیت غذایی و اقتصاد کشور ضروری است، گفت: از این افزایش تولید فقط در بهترین حالت 300 میلیون دلار صادرات داشته ایم که در مقایسه با خسارت آب و خاک وارد شده به کشور، این رقم بسیار ناچیز است.

بازرگان در پایان تاکید کرد: در دنیا بر مدل زنجیره غذایی غلبه کرده اند و اکنون با «نظام کشاورزی و غذایی» تولید می کنند و معتقدند همه زنجیره های غذایی مهم و مرتبط با یکدیگر هستند. بنابراین برای دستیابی به امنیت غذایی کامل باید به همه زنجیره ها با چشم انداز پایداری در آب و خاک نگاه کنیم.

در ادامه این مراسم کلیپی پخش شد مبنی بر اینکه 95 درصد نیازهای غذایی انسان امروز از طریق خاک تامین می شود و تنها 11 درصد از مساحت 165 میلیون هکتاری ایران به بخش کشاورزی اختصاص دارد که مهمترین دلیل آن فقر است. از بسیاری از خاک ها

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=144886

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.