افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 28 October , 2024
1

زمین های غیر قابل کشت با گیاهان دارویی کشت می شود

  • کد خبر : 115191
زمین های غیر قابل کشت با گیاهان دارویی کشت می شود

به گزارش گروه اجتماعی بهزیستی خبرگزاری فارس، مهدی بختیاری زاده مدیر قرارگاه کشاورزی و روستایی به تشریح پروژه ها، اقدامات و دستاوردهای این اردو پرداخت. بختیاری زاده در تشریح علت ایجاد این اردو گفت: این اردو در سال 1400 با هدف محرومیت زدایی در روستاهای کشور با ادوات کشاورزی و با راهبرد ساماندهی و حمایت […]

به گزارش گروه اجتماعی بهزیستی خبرگزاری فارس، مهدی بختیاری زاده مدیر قرارگاه کشاورزی و روستایی به تشریح پروژه ها، اقدامات و دستاوردهای این اردو پرداخت.

بختیاری زاده در تشریح علت ایجاد این اردو گفت: این اردو در سال 1400 با هدف محرومیت زدایی در روستاهای کشور با ادوات کشاورزی و با راهبرد ساماندهی و حمایت از گروه های جهادی و مردمی در حوزه کشاورزی آغاز شد.

ایجاد مراکز علوم و فنون کشاورزی در مناطق محروم

وی ادامه داد: برای حل علمی مشکلات روستاییان استفاده از دانشگاه را در حوزه کشاورزی انتخاب کرده ایم. به همین منظور قرار است مراکزی با عنوان «مراکز علوم و فناوری کشاورزی در مناطق محروم» در دانشگاه های کشور ایجاد شود. تاکنون دو مرکز در دانشگاه های تهران و شهید چمران اهواز ایجاد شده است. در این مراکز مهم ترین موانع و مشکلات روزمره مناطق محروم در حوزه کشاورزی مورد بحث و بررسی قرار گرفته و کارشناسان راه حل های بومی ارائه می کنند.

مدیر قرارگاه کشاورزی و توسعه روستایی بنیاد احسان گفت: یکی دیگر از اقدامات این قرارگاه در دو سال اخیر احیای قنوات، چشمه ها و مدیریت آب بوده است. به این ترتیب پس از شناسایی قنات، گروه های جهادی و مردمی با همکاری خود مردم وارد عمل شده و عملیات مرمت را انجام می دهند. با توجه به وجود 40 هزار رشته قنات نیازمند احیا در کشور، احیای هزار رشته قنات در سراسر کشور برای سال 1402 برنامه ریزی شده است و سال آینده نیز احیای 4 هزار رشته قنات در دستور کار قرار می گیرد.

کشت گیاهان دارویی در اراضی خشک.

بختیاری زاده خاطرنشان کرد: یکی دیگر از طرح های در دست اقدام اردوگاه کشاورزی، کشت گیاهان دارویی است که با توجه به درآمد بسیار خوب گیاهان دارویی می تواند اقتصاد خانواده های روستایی را بهبود بخشد. در سال های اخیر با توجه به بوم شناسی منطقه و با همکاری گروه های جهادی و مردمی در چندین منطقه گیاهان دارویی کشت شده است. زمین هایی که این محصولات در آن کشت می شد، غیرقابل کشت بود. برای الگوبرداری از این طرح 2 هزار هکتار از اراضی غیر زراعی پس از احیاء زیر کشت می رود و قرار است به 20 هزار هکتار برسد. البته در این زمینه کشت تنها مورد توجه کمپ کشاورزی نیست و فرآوری گیاهان دارویی نیز در دستور کار کارگاه های روستایی محلی قرار دارد.

وی افزود: موضوع دیگر بحث اساسی دامداری است که در کشور ما 60 میلیون راس دام سبک وجود دارد که آن 60 میلیون در تمام مناطق روستایی به ویژه در مناطق محروم توزیع می شود. مشکل اصلی در این زمینه بحث ضایعات دامی است که تمام زحمات دامدار را هدر می دهد. با همکاری نهادهای دولتی مانند سازمان دامپزشکی و جهاد کشاورزی و البته با همکاری خود مردم طرحی را برای کاهش تلفات دام در مناطق محروم آغاز کرده ایم. هدف ما از این طرح الگوبرداری از 24 استان با پوشش یک میلیون راس دام است و امیدواریم با مشاهده تاثیر این طرح این تعداد به 5 میلیون راس برسد. این خدمات شامل واکسیناسیون، ویزیت و درمان مستمر توسط گروه جهادی می باشد.

احداث باغ گرمسیری در سیستان و بلوچستان

بختیاری زاده افزود: در کنار همه این اقدامات، پروژه های دیگری نیز وجود دارد که به صورت محدود در یک محدوده مشخص در حال پیگیری است. یکی از این پروژه ها در استان سیستان و بلوچستان انجام می شود. در این استان طرح احداث باغ گرمسیری با محوریت مخزن جمع آوری آب های سطحی (هوتک) در دست اجراست. این طرح با هدف ایجاد الگوی جدید توسعه در سیستان و بلوچستان با میوه های گرمسیری و گرم است. هر کدام از این باغ ها می تواند زمینه اشتغال و درآمد پایدار 50 خانوار را فراهم کند.

ایجاد کلینیک سیار حیوانات توسط بنیاد احسان

وی افزود: همچنین موضوع بعدی که به آن می پردازیم کلینیک سیار حیوانات است که با توجه به عدم دسترسی مستمر روستاییان به خدمات دامپزشکی بسیار مهم و حیاتی خواهد بود. این کلینیک ها به مناطق مختلف منتقل می شوند و به ویژه در موارد بحرانی مانند سیل و زلزله موثر هستند.

بختیاریزادی تاکید کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که در قرارگاه توسعه روستایی شناسایی کردیم، عدم دسترسی کشاورزان به آموزش و مشاوره کافی و تخصصی است، به همین دلیل با بهره گیری از تجربه موفق بنیاد احسان در طرح 4030 که مشاوره ارائه می کند. سلامتی برای مردم در دوره بیماری کرونا مرکز مشاوره تخصصی کشاورزی و دامداری افتتاح شد.

انتهای پیام/




این مقاله را برای صفحه اول پیشنهاد دهید.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=115191

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.