افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 19 October , 2024
2

زلزله خاموش در کمین ایران; کدام استان ها در معرض خطر فرونشست زمین هستند؟

  • کد خبر : 198396
زلزله خاموش در کمین ایران;  کدام استان ها در معرض خطر فرونشست زمین هستند؟

به گزارش رکنا به نقل از خبرآنلاین، آخرین تحقیقات و بررسی های میدانی حاکی از آن است که تنها استان گیلان از خطر فرونشست زمین مصون است و تاکنون هیچ گونه فرونشست زمینی در این استان مشاهده نشده است. در استان‌های کرمان، البرز، تهران، گلستان، قم و همدان میزان فرونشست زمین در یک یا چند […]

به گزارش رکنا به نقل از خبرآنلاین، آخرین تحقیقات و بررسی های میدانی حاکی از آن است که تنها استان گیلان از خطر فرونشست زمین مصون است و تاکنون هیچ گونه فرونشست زمینی در این استان مشاهده نشده است.

در استان‌های کرمان، البرز، تهران، گلستان، قم و همدان میزان فرونشست زمین در یک یا چند منطقه از 20 سانتی‌متر در سال می‌گذرد که بزرگترین تهدید برای این استان‌ها است.

“ریسک غرق شدن زمین در کشور ما هر روز استان‌ها و شهرستان‌های بیشتری را درگیر می‌کند و بیم آن می‌رود که دیر یا زود اثرات این پدیده به نام « زمين لرزه «خاموش» در لایه های زیرین زمین ذکر شده، در سطح زمین ظاهر می شود و جان و مال مردم کشورمان را به خطر می اندازد.

در حال حاضر این پدیده در تمامی استان های کشور رو به افزایش است و نرخ سالانه آن همواره رو به افزایش است و نزدیک به 49 درصد جمعیت کل کشور در معرض « فرونشست زمین » قرار دارند.

علی بیت اللهی در خصوص آخرین وضعیت غرق شدن در استان های مختلف کشور؛ یکی از اعضای عملی هیات مدیره مرکز تحقیقات راه و شهرسازی گفت: آمارهای جهانی نشان می دهد که حدود 3 تا 5 درصد کل پهنه های فرونشست زمین دارای ضریب فرونشست بیش از 10 سانتی متر در سال هستند. این در حالی است که در چند استان کشورمان و در چند منطقه از استان ها میزان فرونشست زمین از 10 سانتی متر در سال فراتر می رود.

وی ادامه داد: بر اساس آخرین تحقیقات من، آمار زیر در سطح کشور قابل ارائه است؛ در استان های کرمان، البرز، تهران، گلستان، قم و همدان میزان فرونشست زمین در یک یا چند منطقه از 20 سانتی متر در سال فراتر می رود. همچنین در استان های آذربایجان شرقی، فارس، قزوین، سمنان، خراسان رضوی و اصفهان میزان فرونشست زمین در یک یا چند منطقه بین 15 تا 20 سانتی متر در سال است.

عضو هیئت عملی مرکز تحقیقات راه و شهرسازی افزود: در استان های آذربایجان غربی، یزد، کردستان، لرستان، زنجان، کرمانشاه و مازندران فرونشست زمین در یک یا چند رتبه سالانه بین 10 تا 15 سانتی متر است. در استان های چهارمحال و بختیاری، خوزستان، هرمزگان، بوشهر، اردبیل و خراسان جنوبی در یک یا چند منطقه، میزان فرونشست زمین بین 5 تا 10 سانتی متر در سال و در استان های ایلام، سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی است. و کهگیلویه و بویراحمد میزان فرونشست زمین در یک یا چند منطقه بین 3 تا 5 سانتی متر در سال برآورد شده است.

بیت اللهی خاطرنشان کرد: آخرین بررسی‌ها و بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که تنها استان گیلان از این تهدید مصون است و تا به امروز فرونشست زمین در این استان شناسایی نشده است، اما بعید نیست به دلیل برداشت بی رویه آب از زیرزمینی این استان و شرایط اقلیمی. مهاجرت هایی که به سمت گیلان صورت گرفته است، فرونشست زمین به زودی به این استان در شمال کشورمان می رسد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=198396

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.