افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 28 October , 2024
3

«زخم» سرد اقدامات، وضعیت «اصفهان» را تحت تأثیر قرار می دهد. اقتصاد ساده؛ یا درآمد بدون درآمد!

  • کد خبر : 212239
«زخم» سرد اقدامات، وضعیت «اصفهان» را تحت تأثیر قرار می دهد.  اقتصاد ساده؛  یا درآمد بدون درآمد!

مریم سرلک; بازار: موسیقی زبانی بدون کلام اما پر از احساس است که توانایی بیان هر آنچه را که روح انسان احساس می کند را دارد و در قالب نت، صدا در موسیقی می تواند احساسات انسان را به آرامش و شادی تبدیل کند. اصفهان شهری است که در عرصه موسیقی بی نظیر خود را […]

مریم سرلک; بازار: موسیقی زبانی بدون کلام اما پر از احساس است که توانایی بیان هر آنچه را که روح انسان احساس می کند را دارد و در قالب نت، صدا در موسیقی می تواند احساسات انسان را به آرامش و شادی تبدیل کند.

اصفهان شهری است که در عرصه موسیقی بی نظیر خود را نشان داده است. از «هزار دوستان» تا «سلسله موی دوست» همه جلوه ای از جمال اصفهان در عرصه موسیقی هستند. نیمی از جهان جایگاه منحصر به فردی برای موسیقی اصیل ایرانی دارد و ریشه های تاریخی آن در این شهر گذشته زنده و زنده است.

ملودی های سرشار از شوق و نوای عود و تار همراه با تنبک هنوز پس از غروب از کوچه و بازارهای قدیمی اصفهان در شهر اصفهان شنیده می شود. ترانه های هنرمندان اصفهانی با اشعار مفهومی و پویا همچنان جایگاه دیرینه ای در دل مردم دارد. این پیوند ناگسستنی با موسیقی زمانی در آواز خواندن در کنار پل خواجو جلوه گر می شد و حالا گاهی در کنار زاینده رود می خواند. موسیقی اصفهان با اصالت و قدمت خود یکی از مهم ترین جنبه های فرهنگی این شهر کهن است.

بزرگان موسیقی کشور مانند نایب اسدالله، سید رحیم عواضه خان، سید حسین طاهرزاده، استاد حسن کسایی، استاد جلیل شهناز و استاد تاج، هنرمندانی که در موسیقی ایرانی نیز شهرت دارند، در دیار اصفهان پرورش یافتند. موزه های موسیقی متعددی در اصفهان وجود دارد و بررسی مختصری نشان می دهد که بسیاری از مشهورترین هنرمندان جهان از ارامنه جهان هستند.

اصفهان مهد هنر است و موسیقی ریشه های دیرینه ای در آن دارد که می توان از آن برای رونق گردشگری موسیقی استفاده کرد. نیمی از جهان در حال حاضر با 13 شهر در جهان خواهر است، اما تاکنون، جز در موارد نادر، این پتانسیل مهم مورد غفلت قرار گرفته است.

بسیاری از آثار موسیقایی اصفهان امکان ارائه به جهانیان را دارند.

در همین راستا یک کارشناس اقتصاد هنر در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: اهمیت گردشگری موسیقی در اصفهان نه تنها از نظر تحکیم روابط بین الملل، بلکه برای نهادینه شدن هنر موسیقی در شهر اصفهان و اصفهان حائز اهمیت است. همچنین زنده نگه داشتن تاریخ موسیقی مردم این شهر نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

تینا مهرآور افزود: برگزاری جشنواره های بین المللی موسیقی و حتی اختصاص جلسات موسیقی سنتی در اصفهان به گردشگران خارجی از کوچک ترین اقداماتی است که مسئولان اصفهان می توانند برای احیای گردشگری موسیقی در اصفهان انجام دهند.

وی ادامه داد: برگزاری جشنواره فرهنگی هنری با حضور خواهر خوانده های اصفهان از سال 90 تاکنون به حضور محدود خواهران خوانده اصفهان در جشنواره فیلم کودک و نوجوان و اخیراً به حضور دو خواهر خوانده اصفهان رسیده ایم. در نمایشگاه گردشگری و متأسفانه علیرغم وعده‌هایی که شورای شهر و شهرداری اصفهان در دوره‌های اخیر مبنی بر گسترش تبادلات فرهنگی با برگزاری جشنواره بین اصفهان و خواهران خوانده‌اش داده‌اند، می‌بینیم که اصفهان آن ارتباط را با خواهران خوانده‌اش ندارد. و از قابلیت های منحصر به فرد این شاخه از اقتصاد گردشگری بی بهره است.

ما پتانسیل زیادی برای نمایش هنر موسیقی اصفهان داریم.

این تهیه کننده و آهنگساز در گفتگو با خبرنگار بازار درباره توانمندی های اصفهان در حوزه گردشگری موسیقی گفت: تاکنون به عنوان سفیران فرهنگی سفرهای زیادی به کشورهای خواهرخوانده با اصفهان داشته ایم.

و افزود: از سال 84 تا 92 چهار سفر به عنوان سفیران هنر داشته ایم که توجه به این حوزه مغفول مانده است زیرا این هنر ابزاری برنده و زبان بین المللی است.

عسگرپور: اگرچه بسیاری از کشورهای دنیا نسبت به کشور ما موسیقی غنی ندارند، اما تلاش زیادی برای نشان دادن فرهنگ خود می کنند. به عنوان مثال، بیش از 15 جشنواره موسیقی و 89 جشنواره رقص محلی و گنجینه های معنوی در ترکمنستان برگزار می شود. هر سال.

اصغرپور با بیان اینکه می توان از زبان موسیقی برای نشان دادن هنر خود به دیگران استفاده کرد، گفت: موسیقی کشور ما بسیار غنی است اما به نظر می رسد تمایلی برای نشان دادن این فرهنگ غنی وجود ندارد یا حداقل تلاش در این زمینه وجود دارد. ناچیز بوده اند.

وی بیان کرد: با وجود اینکه بسیاری از کشورهای دنیا نسبت به کشور ما موسیقی غنی ندارند اما برای نشان دادن فرهنگ خود تلاش زیادی می کنند. به عنوان مثال در ترکمنستان بیش از 15 جشنواره موسیقی و 89 جشنواره رقص محلی و گنجینه های معنوی برگزار می شود. هر سال جشن گرفته می شود.

این تهیه کننده و آهنگساز ادامه داد: ما این توانایی را داریم که در هر جای دنیا هفت شب توانمندی های بومی خود را به نمایش بگذاریم، اما توجهی به آن نداریم.

عدم شناخت سفیران فرهنگی و بی توجهی به گردشگری موسیقی

عسگرپور عدم شناخت ظرفیت های فرهنگی کشور از سوی سفیران فرهنگی را دلیل مهجور ماندن گردشگری موسیقی دانست و گفت: انواع موسیقی نواحی ایران مانند بوشهری، بختیاری، تربت جام قابلیت حضور در جشنواره های اطراف را دارند. جهان به عنوان نمایندگان ایران

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم موسیقی نواحی ایران را در همه جای دنیا به نمایش بگذاریم، پتانسیل آن را داریم، اما متأسفانه هیچکس به آن فکر نمی کند. اصفهان با 13 شهر خواهر است اما از این ظرفیت استفاده نمی کند.

این تهیه کننده موسیقی ایرانی با اشاره به علاقه و توجه مخاطبان سایر کشورها به موسیقی ایرانی گفت: در گذشته گروهی از سازهای کوبه ای استادانه را به آلمان بردیم و سه قطعه موسیقی را بدون شعر در آنجا پخش کردیم. سالنی که گنجایش 400 نفر را داشت اما 700 نفر که برخی ایستاده و ایستاده بودند به موسیقی ایرانی گوش می دادند و از آن لذت می بردند زیرا موسیقی بر اساس ریتم است و بین المللی است و به عنوان زبان رایج در دنیا قابل درک است.

وی گفت: همه انواع موسیقی ایرانی قابلیت حضور کامل در دنیا را دارد و مسئولان باید دغدغه معرفی این موسیقی را داشته باشند نه اینکه برای آن سخت گیری کنند.

نظر مسئولان اصفهان نسبت به موسیقی تند است

وی قوانین وضع شده را یکی دیگر از دلایل افت گردشگری موسیقی دانست و اظهار داشت: قوانین موسیقی نباید دولتی باشد.

رئیس اداره گردشگری شهرداری اصفهان نگاه خشن به موسیقی در اصفهان را یکی از مهم ترین دلایل مهجور ماندن گردشگری موسیقی عنوان کرد و ابراز امیدواری کرد که با توجه به توانمندی های موجود حوزه گردشگری موسیقی در اصفهان احیا و پایه گذاری شود. .

تاکنون کنسرتی برای گردشگران در اصفهان برگزار نشده است

علیرضا مصاح گفت: در خصوص گردشگری موسیقی در اصفهان کنسرتی برای گردشگران برگزار نشده است، اما موزه موسیقی در اصفهان وجود دارد و اگر گروه خارجی به این موزه بروند، اجرای ویژه ای برای آنها برگزار می شود.

وی افزود: گردشگران خارجی با ورود به کشور زمان زیادی برای حضور در کنسرت های موسیقی ندارند اما در گذشته برنامه هایی را با خواهرخوانده های اصفهان در زمینه موسیقی برگزار کرده ایم.

مصاح: گردشگری زیرشاخه های زیادی دارد اما در اصفهان بیشتر به گردشگری فرهنگی و تاریخی توجه می شود در حالی که در اصفهان ظرفیت گردشگری در حوزه های مختلف مانند گردشگری سلامت و طبیعی دارد که در حال حاضر استقبال زیادی از آن می شود. توجه در جهان

علیرضا مصاح ادامه داد: گردشگری زیرشاخه های زیادی دارد، اما در اصفهان بیشتر به گردشگری فرهنگی و تاریخی توجه می شود، در حالی که در اصفهان نیز ظرفیت گردشگری در زمینه های مختلف مانند گردشگری سلامت و طبیعی دارد که در حال حاضر از محبوبیت بالایی برخوردار است. جهان قرار گرفته است

شما باید تولید محتوای عالی داشته باشید. سازهای اصفهان هم مغفول مانده است.

وی با بیان اینکه گردشگری خلاق را نیز می توان یکی از زیرشاخه های گردشگری در اصفهان دانست، گفت: در حوزه گردشگری موسیقی ابتدا باید محتوای عالی موسیقی تولید کنیم.

رئیس اداره جهانگردی استان اصفهان تصریح کرد: در گذشته پروفسور پاخنر موسیقیدان آلمانی به اصفهان آمد و از کارگاه هایی که به ساخت آلات موسیقی به روش سنتی اختصاص داشت بازدید کرد و از ساخت آلات موسیقی از این قبیل شگفت زده شد. به عنوان تنور و سه تار و از ما خواستند که این سازها را به دنیا معرفی کنیم.

وی ادامه داد: یکی از دلایل مهجور ماندن سازهای ایرانی نگاه سنتی به آنها است که این سازها فقط در کارگاه ها ساخته می شوند، البته موزه موسیقی اصفهان مراحل ساخت ساز را به نمایش گذاشته است.

مساح از راه های موفقیت در حوزه گردشگری موسیقی در اصفهان گفت و گفت: در حوزه گردشگری موسیقی باید محتوا تولید کنیم و در مرحله دوم از گردشگران علاقه مند به موسیقی دعوت کنیم که به اصفهان بیایند و با موسیقی و سبک و سیاق بازی کنند. حتی دست گرفتن ساز را بشناسید زیرا در گذشته شیوه در دست گرفتن برخی سازها در ایران منحصر به فرد بوده و می توان آنها را با تنوع بسیار زیاد نواختن ساز در قطعات موسیقی آشنا کرد که این نشان از توانایی بالای اصفهان در عرصه موسیقی دارد.

وی گفت: گردشگری موسیقی برای تولید محتوا و معرفی موسیقی اصفهان به زبان جهانی نیازمند برنامه ریزی بلندمدت است که پس از آن می توان از بخش خصوصی مانند آژانس های گردشگری درخواست کرد که تورهای ویژه ای در این زمینه برگزار کنند.

پتانسیل اصفهان برای رونق دوباره گردشگری موسیقی اصفهان بر هیچکس پوشیده نیست. از ایجاد شغل و درآمد قابل توجه در این زمینه و نهادینه سازی موسیقی اصفهان گرفته تا تحکیم روابط فرهنگی با خواهران هنرجو و ایجاد یک جریان شاد و مفرح برای مردم، همه از مزایای اهمیت این رشته است که مغفول مانده است. در برابر چشمان سرد و بی میل مقامات اصفهانی.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=212239

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.