افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
4

ریزش مو آناژن افلوویوم چیست؟ علل را بررسی کنید

  • کد خبر : 145663
ریزش مو آناژن افلوویوم چیست؟  علل را بررسی کنید

ریزش مو یکی از مشکلات شایع و آزاردهنده ای است که به دلایل مختلفی رخ می دهد. یکی از مدل های ریزش مو آناژن افلوویوم نام دارد که از انواع ریزش موی ناگهانی و شدید محسوب می شود. آناژن، کاتاژن و تلوژن سه مرحله اصلی چرخه رشد موی انسان هستند. اگر می خواهید در مورد […]

ریزش مو یکی از مشکلات شایع و آزاردهنده ای است که به دلایل مختلفی رخ می دهد. یکی از مدل های ریزش مو آناژن افلوویوم نام دارد که از انواع ریزش موی ناگهانی و شدید محسوب می شود. آناژن، کاتاژن و تلوژن سه مرحله اصلی چرخه رشد موی انسان هستند. اگر می خواهید در مورد موی آناژن، کاتاژن و تلوژن بدانید و دقیقا بدانید آناژن چیست، ادامه مطلب را بخوانید. مجله اینترنتی مراقبت از مو. با فارمو همراه باشید.

ریزش مو آناژن

از دست دادن آناژن به دلیل آسیب حاد به فولیکولریزش مو به دلایل داخلی یا خارجی رخ می دهد و می تواند به ساختار مو آسیب برساند و باعث ریزش مو شود. این وضعیت می تواند در عرض چند روز یا چند ماه رخ دهد و با شکستن ساقه مو یا حتی ایجاد التهاب پوست همراه است.

اما این نوع ریزش مو چه ویژگی هایی دارد؟

  • درصد ریزش مو در آناژن از 70 تا 80 درصد متغیر است.
  • تعداد ریزش مو در روز در فاز آناژن معمولاً بین 100 تا 300 تار مو است.
  • تقریباً 14 روز پس از ظهور محرک، ریزش مو شروع می شود.
  • بین 90 تا 95 درصد افرادی که ریزش موی آناژن را تجربه می کنند به طور موقت آن را تجربه می کنند، اما 5 تا 10 درصد افراد به طور دائم این نوع ریزش مو را تجربه می کنند.
  • متوسط ​​زمان لازم برای رشد مجدد مو در این مدل 6 تا 12 ماه است.
ریزش مو آناژن چیست؟
ریزش مو آناژن چیست؟

چرخه رشد مو و آناژن.

فاز آناژن مرحله رشد فعال مو است. در این مرحله مو از ریشه رشد می کند و طول مو افزایش می یابد.

فاز کاتاژن مرحله گذار بین فاز آناژن و تلوژن است. در این مرحله فعالیت سلولی در محیط اطراف ریشه مو کاهش می یابد و ریشه مو به آرامی از رویش باز می گردد.

فاز تلوژن مرحله استراحت مو است. در این مرحله مو استراحت کرده و دوباره رشد می کند.

ریزش موی آناژن نوعی ریزش مو است که هم در زنان و هم در مردان مشاهده می شود، اغلب ناشی از شیمی درمانی است و منشا ژنتیکی ندارد. علاوه بر این، عواملی مانند عفونت های قارچی مو یا بیماری های خودایمنی نیز می توانند باعث این نوع ریزش مو شوند. این نوع ریزش مو خیلی سریع و با حجم زیاد اتفاق می افتد و موها در مرحله رشد خود (فاز آناژن) از بین می روند. ویژگی مهم این نوع ریزش مو این است که گاهی اوقات به ناحیه سر محدود نمی شود و حتی می تواند ابروها و مژه ها را نیز درگیر کند. اما نکته مثبت آناژن این است که موها پس از مدتی دوباره شروع به رشد می کنند و در این مرحله برای افزایش سرعت رشد باید از پزشک کمک بگیرید.

علل ریزش موی آناژن

  • داروهای شیمی درمانی

در شیمی درمانی برخی داروها باعث می شوند که فولیکول های مو وارد فاز استراحت شوند و این اثر باعث می شود ریزش مو آناژن می شود.

در پرتودرمانی، اشعه ایکس علاوه بر هدف قرار دادن سلول‌های سرطانی می‌تواند بر سلول‌ها و فولیکول‌های سالم نیز تأثیر بگذارد و باعث حذف آناژن شود.

  • اختلالات خود ایمنی و ضعف سیستم ایمنی.

با سیستم ایمنی ضعیف، بدن نمی تواند از فولیکول های مو در برابر آسیب های احتمالی محافظت کند و این منجر به ریزش موی آناژن می شود.

  • استرس، کم خونی، داروها و مشکلات تیروئید.

کم خونی، مشکلات تیروئید، مصرف برخی داروها مانند سرکوب کننده های سیستم ایمنی، ضد انعقادها و رتینوئیدها و همچنین استرس می تواند باعث آسیب به فولیکول های مو و ریزش آناژن شود.

  • قرار گرفتن در معرض سموم

قرار گرفتن در معرض سمومی مانند آرسنیک و اسید بوریک می تواند به سلول های مو آسیب برساند و باعث ریزش آنها شود.

در برخی افراد، جهش‌های ژنتیکی خاص می‌توانند حساسیت به برخی داروها را افزایش داده و در نتیجه باعث پاکسازی آناژن شوند.

درمان ریزش مو آناژندرمان ریزش مو آناژن
درمان ریزش مو آناژن

علائم ریزش موی آناژن

  • نازک شدن مو
  • ریزش موی ناگهانی و شدید.
  • تحریک پوست سر (سوزش، قرمزی و خارش)

درمان ریزش مو آناژن

پی آر پی، کاشت مو و داروهای موضعی مانند ماینوکسیدیل و سیکلوسپورین از جمله روش های موثر برای درمان ریزش مو آناژن هستند. PRP که از پلاسمای غنی از پلاکت استفاده می کند، فاکتورهای رشد مو را به فولیکول های مو منتقل می کند و به بازگشت آنها به چرخه رشد طبیعی کمک می کند. کاشت مو نیز در موارد پیشرفته ریزش آناژن یک راه حل موثر در نظر گرفته می شود. علاوه بر این، داروهای موضعی مانند ماینوکسیدیل و سیکلوسپورین نیز نقش مهمی در کنترل ریزش مو و بهبود وضعیت مو دارند.

آنچه در مورد ریزش مو آناژن می خوانیم:

ریزش مو آناژن یکی از انواع ریزش مو است که می تواند ناشی از عوامل زیادی مانند شیمی درمانی، پرتودرمانی، آسیب ژنتیکی و ضعف سیستم ایمنی باشد. در این راستا از روش های درمانی مختلفی از جمله پی آر پی، کاشت مو و داروهای موضعی مانند ماینوکسیدیل و سیکلوسپورین برای کنترل و بهبود وضعیت مو استفاده می شود. افزایش آگاهی در مورد علل و درمان های مختلف می تواند به مدیریت و کنترل این نوع ریزش مو به بهترین شکل ممکن کمک کند.

به این پست امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=145663

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.