افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
2

«ریحانه» راهی برای ساماندهی مشاغل خانگی شد

  • کد خبر : 179718
«ریحانه» راهی برای ساماندهی مشاغل خانگی شد

هیفا پردل; بازار: با توجه به مشکلات اقتصادی که این روزها بسیاری از خانواده ها با آن دست و پنجه نرم می کنند و از سوی دیگر چالش هایی که برای ایجاد کسب و کار وجود دارد، به نظر می رسد راه اندازی بازارچه در برخی از مناطق شهر ایده خوبی باشد، در حالی که […]

هیفا پردل; بازار: با توجه به مشکلات اقتصادی که این روزها بسیاری از خانواده ها با آن دست و پنجه نرم می کنند و از سوی دیگر چالش هایی که برای ایجاد کسب و کار وجود دارد، به نظر می رسد راه اندازی بازارچه در برخی از مناطق شهر ایده خوبی باشد، در حالی که کسانی که وقف خانه می کنند. کسب و کار و صنایع خرد مدتهاست که منتظر این بازارها بوده است.

مدیریت شهر قم و با همکاری سایر دستگاه های اجرایی.

بازار دائمی برای نیازهای مشاغل خانگی.

این بازارچه‌ها می‌تواند محرکی برای اقتصاد زنان خودکفا در زمینه‌های مختلف مشاغل خانگی و ارتقای وضعیت اقتصادی آنان و حتی اقتصاد شهر قم و مناطق هشت‌گانه آن باشد. بخش مهمی از این چرخه حمایتی، تامین بازار فروش است که با ایجاد بازار دائمی و فصلی برای کارآفرینان، هنرمندان صنعتگر، فعالان مشاغل خانگی و زنان سرپرست خانوار حل خواهد شد.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری قم: بازارهایی به نام «ریحانه» در محله های مختلف شهر قم برپا شده است.

لیلا اسماعیلی زاده که پس از فوت همسرش برای احیای اقتصاد خانواده خود را وقف صنایع دستی کرده است، درباره مشکلات کسب و کار خود به خبرنگار بازار گفت: در زمان شیوع کرونا و همچنین به دلیل محدودیت های ایجاد شده در اینترنت، کسب و کار دارم. من با مشکلاتی مواجه شدم و نمی توانم مکانی را برای فروش اجاره کنم، از طرفی مواد اولیه حوزه طلا و جواهر نیز بالاست، بنابراین ایجاد بازار برای زنانی مانند من که مسئولیت کسب و کار خانوادگی را بر عهده دارند بسیار مهم است. دارایی، مالیه، سرمایه گذاری. وجود بازارچه های دائمی در هسته مرکزی شهری مانند قم که در طول سال پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است، حتی بر اقتصاد قم نیز تاثیر مثبت دارد.

تسهیلات برای مشاغل خانگی.

محمدرضا بیطرفان که در بخش انگشتر کار می کند، به دلیل افزایش اجاره بها مغازه اش در خانه تجارت می کند. وی در خصوص راه اندازی این گونه بازارچه ها می گوید: اگر واقعا مسئولان چنین بازارهایی را راه اندازی کنند باعث تقویت و بهبود اقتصاد مردم محلی محلات مختلف قم می شود. من به دلیل افزایش اجاره بها کسب و کار خود را از دست داده ام و این نوع بازارچه ها البته در صورت فراهم شدن امکانات غرفه گام مثبتی برای حمایت از مشاغل و مشاغل خانگی است.

به گفته وی، نان آور بسیاری از خانواده ها به دلیل افزایش اجاره بهای مغازه یا مشکل یافتن فضای تجاری در خانه، بیکار مانده است. اگر مسئولان در هر منطقه ای بازارچه دائمی ایجاد کنند، با حذف دلالان و بازرگانان، محصولات به دست مصرف کنندگان می رسد. .

بازارهای خودکفایی و افزایش کارکردهای اقتصادی و اجتماعی محلات

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری قم نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار در پاسخ به این سوال که اهمیت این نوع بازارها چقدر است، اظهار داشت: شهرسازی اسلامی اولاً معطوف به محله مرکزی است. و متمرکز شدن مسجد. در همسایگی با ترکیب کاربری های اطراف آن تاکید شده است. محله در اسلام واحد اساسی شهرسازی است و باید خودکفا باشد. یکی از کارکردهای بازارهای محله، خودکفایی محله است.

محسن صادقی امینی با اشاره به احداث بازارچه هایی به نام «ریحانه» در محله های مختلف شهر قم، می گوید: «ریحانه» برند سازمان میدان شهرداری قم در حوزه مشاغل خانگی است که بعدها پس از پیگیری های فراوان ups، انشالله اولین ریحانه در آستانه افتتاح رسمی است. در فاز اول برنامه راه اندازی ریحانه در هر منطقه است و در درازمدت نیز هدف ما این است که برای هر محله یک فروشگاه محلی داشته باشیم که بسته به استقبال اهالی محله و ابراز نظر انجام خواهد شد. آرزوی امام محله البته نقش رسانه ها در این راستا مهم است و ایجاد این مطالبه در بین ساکنان هر محله می تواند به تحقق این هدف کمک کند.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری قم: نبود زمین مناسب برای احداث بازار یکی از مشکلات ما در این زمینه است و به شدت در حال رایزنی با مدیران دستگاه های اجرایی هستیم.

وی افزود: شرکت های هدف ما شرکت هایی هستند که از وام خوداشتغالی مسکن بهره مند شده اند و از آنجایی که نمی توانند محصولات خود را بفروشند، مجبورند آن را با قیمت پایین به یک واسطه بفروشند و واسطه کالا را در بازار عرضه می کند. با قیمت بسیار بالا صنایع دستی دقیقا یکی از محصولاتی است که ما به دنبال آن هستیم و یکی از اولویت های سازمان میادین راه اندازی بازارچه های محصولات خانگی در محله است.

سنگ هایی که در راه ایجاد بازارهای محلی وجود دارد

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری قم در رابطه با موانع و مشکلات بازاریان ریحانه می گوید: نبود نگاه محله محوری و عدم آشنایی برخی از مدیران با آموزه های دین مبین اسلام یکی از مشکلات است. از مشکلات حتی در اندیشه های فارابی می توان دید که محله را یکی از ارکان شهر می داند اما متاسفانه برخی از مدیران با تکیه بر آموزه های نظام سرمایه داری ساخت مراکز خرید بزرگ را مهمتر از بازارهای محلی می دانند. و نتیجه این ایده زوال «محله» در شهرهای بزرگ است. شهرداری قم همواره بر پروژه های بومی و محله محور تاکید داشته است و یکی از ماموریت هایی که شهردار قم به ما محول کرده است، تقویت خدمات رسانی در سطح محله است.

صادقی امینی از کمبود زمین برای ساخت این گونه بازارچه ها خبر می دهد و می گوید: نبود زمین مناسب برای ساخت بازارچه ها یکی از مشکلات ما در این زمینه است و به شدت در حال رایزنی با مدیران دستگاه های اجرایی مانند کمک های خیریه و امور خیریه هستیم. راه و شهرسازی، آموزش و پرورش و ائمه جماعات را به طور ویژه تربیت می کنیم تا بتوانیم مشکل را حل کنیم. در صورت اختصاص زمین مناسب در مجاورت یا نزدیک مسجد مجاور، مشکلی برای تجهیز آن نخواهیم داشت و در حال حاضر در حال آماده سازی کامل برای راه اندازی بازارچه هستیم.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=179718

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.