افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 24 October , 2024
3

رکورد درخشان قمی در بستر فناوری اطلاعات برای ورود به هوش مصنوعی

  • کد خبر : 27926
رکورد درخشان قمی در بستر فناوری اطلاعات برای ورود به هوش مصنوعی

هیفا پردل، بازار: با رشد علم و ارتباطات در دهه های اخیر، فناوری نوین اطلاعات اثرات چشمگیری بر موقعیت و عملکرد بسیاری از جوامع، سازمان ها و افراد داشته است و به موازات پیشرفت های شگرفی که در این زمینه حاصل شده است، استفاده از کامپیوتر و فناوری اطلاعات در برخی تغییراتی را در سازمان […]

هیفا پردل، بازار: با رشد علم و ارتباطات در دهه های اخیر، فناوری نوین اطلاعات اثرات چشمگیری بر موقعیت و عملکرد بسیاری از جوامع، سازمان ها و افراد داشته است و به موازات پیشرفت های شگرفی که در این زمینه حاصل شده است، استفاده از کامپیوتر و فناوری اطلاعات در برخی تغییراتی را در سازمان ها ایجاد کرده است. این تغییرات را می توان در زمینه هایی مانند ساختار، اختیار، قدرت، محتوای شغلی، سلسله مراتب شغلی کارکنان، نظارت و شغل مدیر مشاهده کرد.

قم جزو 3 استان برتر کشور از نظر ضریب نفوذ اینترنت است، همین امر باعث شده است که این استان در زمینه فناوری اطلاعات جایگاه بسیار مطلوبی داشته باشد و پلتفرم هایی که امروزه در سطح ملی محبوبیت دارند مانند “ایتا” و “با سلام” گفته می شود یکی از افتخارات این شهر است.

با توجه به اهمیت فناوری اطلاعات که جزء جدانشدنی زندگی بشر امروزی است، اگر نگاهی به تقویم کشور بیندازیم، روز تولد محمد خوارزمی که پدر محاسبات نامیده می شود، مصادف با روز فناوری اطلاعات است. استان برای بررسی وضعیت این حوزه در شهر آفتاب قم تشکیل جلسه داد. در این جلسه که با حضور معاون مدیریت منابع و توسعه استانداری قم، اعضای نظام صنفی فناوری اطلاعات استان و مدیران فناوری اطلاعات دستگاه های اجرایی و مدیران بخش خصوصی برگزار شد، گزارشی از وضعیت کشور ارائه شد. و چشم انداز جایگاه فناوری اطلاعات در استان ارائه شد.

سکوهایی به نام ایتا و بسلام افتخار شهر قم

معاون مدیریت و توسعه منابع استانداری قم در حاشیه گردهمایی و گردهمایی فعالان فناوری اطلاعات در گفت و گو با خبرنگار بازار، ضمن ارائه مروری بر وضعیت و جایگاه حوزه فناوری اطلاعات استان قم، گفت: قم جایگاه بسیار مطلوبی در حوزه فناوری اطلاعات در کشور دارند و در این موضوعات مختلف گام های خوبی در حوزه فناوری اطلاعات برداشته اند. جدای از وجود نیروی کار ماهر، تحصیلکرده و متخصص در این استان که بسیاری از آنها به دلیل مهارت بالا در تهران و شهرستان ها فعال هستند، پلتفرم های بزرگ ملی به نام های “ایتا” و “باسلام” یکی از افتخارات این استان است. شهر از قم

قریشی، معاون استاندار قم: از نظر ضریب نفوذ اینترنت جزو سه استان برتر کشور هستیم.

سید مهدی قریشی با بیان اینکه قم در حوزه ضریب نفوذ تلفن ثابت و همراه در کشور جایگاه خوبی دارد، افزود: نرخ موبایل در قم از مرز 133 درصد گذشت و 2 میلیون خط همراه اول در قم فعال است. اینترنت استان نیز پهن باند پرسرعت است و اکثر شهرک های قم دارای اینترنت پرسرعت هستند و بیش از 2300 کیلومتر فیبر نوری شهری و غیر شهری در قم اجرا شده است.

مطابق با؛ قم از نظر ضریب نفوذ اینترنت جزو سه استان اول کشور است، از سوی دیگر مواردی مانند کسب و کارهای اینترنتی و شرکت های دانش بنیان در حوزه فناوری اطلاعات از دیگر عواملی هستند که می توانند این جایگاه را ارتقا دهند. قم در حوزه فناوری اطلاعات.

تدوین سند راهبردی برای بیان چشم‌اندازها و افق‌های فناوری قم

معاون توسعه و مدیریت منابع استانداری قم در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به تدوین سند راهبردی توسعه فناوری اطلاعات استان گفت: سند راهبردی فناوری اطلاعات سندی است که برای فناوری اطلاعات استان تدوین شده است. و با گذشت این دوره نیاز به به روز رسانی دارد و برای این امر نیازمند همکاری فناوران و فعالان خوزه هستیم. این سند در واقع یک سند راهبردی فناورانه است یعنی افق ها و چشم اندازهای این حوزه را برای استان ترسیم می کند و در آن می توانید نحوه استفاده از فناوری اطلاعات و اینکه چه نوع رشته های دانشگاهی در حوزه فناوری در اولویت هستند. استان این سند در طول 5 سال تدوین شده است.

قریشی درباره وضعیت روستای آی تی استان نیز گفت: ساخت این روستا 15 سال پیش به تصویب رسید و به دلیل مشکلات زیرساختی از جمله مالکیت زمین و سایر مشکلات، هم اکنون نیز در زمان تصدی استاندار فعلی، خصوصی وی. ملک سند در مسیر توسعه شهری بود و راه حلی داشت.

رستمی معاون جهاد دانشگاهی قم، ایجاد بسترها و بسترهای فعالیت علمی در حوزه هوش مصنوعی در قم را ضروری دانست.

وی با اشاره به اینکه این شهرک یکی از مصوبات سفر رئیس جمهور و دولت 13 بود، اظهار داشت: در سفر دولت 13 به قم مصوب شد زمین این شهرک در اختیار علم و فناوری قرار گیرد. پارک و در حال حاضر در مرحله ابلاغ و تصمیم گیری نهایی در رابطه با متولی آن انجام می شود.

افق هایی برای ورود به حوزه هوش مصنوعی در قم

اما این سوال قابل طرح است که با وجود توانمندی های خوبی که در حوزه نیروی انسانی و شرکت های دانش بنیان وجود دارد، آیا در حوزه هوش مصنوعی در استان گام هایی برداشته شده است؟ معاون جهاد دانشگاهی واحد قم نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار گفت: جهاد دانشگاهی با توجه به ماهیت آموزشی و پژوهشی خود سعی می کند بر اساس تحولات روز و در حوزه هوش مصنوعی در عرصه آفرینش حرکت کند. یک پلتفرم و زیرساخت البته نه به معنای فنی، بلکه برای ایجاد زیرساخت های آموزشی، فرهنگی و مطالعاتی کار می کند.

محمد رستمی درباره لزوم ایجاد بسترها و بسترهای فعالیت علمی در حوزه هوش مصنوعی در قم گفت: جهاد دانشگاهی در تلاش است تا در حوزه هوش مصنوعی که دنیا بر آن تمرکز دارد گام های مثبتی بردارد و زمینه را ایجاد کند. در بعد فنی ، این نهاد در تلاش است تا با بسترهای آموزشی، فرهنگی و مطالعاتی این رشته را آماده کند تا افق هایی برای هوش مصنوعی در این زمینه فراهم شود.

رکورد درخشان قمی در بستر فناوری اطلاعات برای ورود به هوش مصنوعی

فعالیت 50 شرکت دانش بنیان در قم

رئیس پارک علم و فناوری استان در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به جایگاه فناوری اطلاعات در پارک علم و فناوری استان قم گفت: بیش از 50 شرکت مبتنی بر دانش در حوزه فناوری اطلاعات فعال هستند. فناوری اطلاعات در این پارک که هدف آن تقویت بار علمی کارکنان این پارک است.

خیرالله رهسپار فرد در پاسخ به این سوال که برای حمایت و رفع موانع فعالیت و پیشرفت شرکت های دانش بنیان چه اقداماتی انجام شده است، گفت: در راستای حمایت از نیروی کار خلاق و شرکت های دانش بنیان در دانش، حمایت هایی صورت گرفته است. در قالب تسهیلات و در حال بررسی مشکلات هستیم تا زیرساخت های شرکت ها را درست کنیم و آنها را به سمت تولید سوق دهیم.

هانی رئیس سازمان صنفی یارانه ای قم: روند ساخت شهر فناوری اطلاعات تقریباً از 15 سال گذشته آغاز شد.

اما با توجه به مهارت، تجربه و همچنین توانایی و بسترهای موجود در حوزه فناوری اطلاعات و دانش بنیان در استان، دهکده فناوری اطلاعات استان هنوز ساماندهی نشده و یکی از پروژه های بلاتکلیف قم به شمار می رود. پروژه ای که حتی روی میز مصوبات استانی دولت سیزدهم است اما به دلیل اختلاف دو نهاد دولتی رها شد.

شهر کامپیوتر امید فن آوران قم در بلاتکلیفی است

در این زمینه رئیس سازمان صنفی انفورماتیک قم به خبرنگار بازار گفت: سازمان صنفی انفورماتیک تنها سازمانی است که در 20 سال گذشته قانون مشخصی برای آن تصویب شده و تنها سازمانی است که مجوزهای تجاری را برای مقاصد قانونی صادر می کند. و شرکت های مشاور همچنین حوزه فناوری اطلاعات یکی از موضوعات راهبردی است که مسئولان باید نگاه ویژه ای به آن داشته باشند. مقام معظم رهبری همواره بر اهمیت هوش مصنوعی و درمان این مسائل راهبردی تاکید دارند.

سید حسن هانی در پاسخ به این سوال که چرا بعد از گذشت چندین سال هنوز وضعیت شهر آی تی مبهم است، گفت: روند ساخت و ساز شهر آی تی تقریبا از 15 سال پیش آغاز شده اما هنوز به بهره برداری نرسیده است. اختلاف این دو نهاد دولتی باعث شد این شهر که خانه امید فناوران بود و سرمایه ای که می توانست به تجارت تبدیل شود، پس از 15 سال بی تکلیف شود.

وی در ادامه به موانع و مشکلات فناوری در قم اشاره کرد و گفت: کاهش سهم هزینه های فناوری اطلاعات و تورم در حوزه خرید رایانه برای خانواده ها باعث کاهش نیروی کار ما شده است. از طرفی بالاترین نرخ مهاجرت را در حوزه فناوری اطلاعات شاهد هستیم. در استان قم به دلیل نزدیک بودن به پایتخت، اولین مهاجرت ما به تهران و در مرحله بعد به خارج از کشور است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=27926

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.