افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 23 September , 2024
1

رکورد تورم در 80 سال گذشته ایران در اختیار ریاست جمهوری است/ رشد تولید و 10 حکم ریاست جمهوری نتیجه مطلوب را نداشته است.

  • کد خبر : 247790
رکورد تورم در 80 سال گذشته ایران در اختیار ریاست جمهوری است/ رشد تولید و 10 حکم ریاست جمهوری نتیجه مطلوب را نداشته است.

خبرآنلاین به نقل از روزنامه هم میهن ادامه داد: این روزنامه نگار پیشکسوت می گوید: یک سال از این 10 فرمان می گذرد و اکنون فهرست در حال انتشار است. تورم از سوی بانک مرکزی نشان می دهد که نه تنها موفقیتی در مهار تورم حاصل نشده، بلکه یک رکورد 80 ساله است. تورم دولت […]

خبرآنلاین به نقل از روزنامه هم میهن ادامه داد: این روزنامه نگار پیشکسوت می گوید: یک سال از این 10 فرمان می گذرد و اکنون فهرست در حال انتشار است. تورم از سوی بانک مرکزی نشان می دهد که نه تنها موفقیتی در مهار تورم حاصل نشده، بلکه یک رکورد 80 ساله است. تورم دولت سیزدهم از آن پیشی گرفت و به بیش از 52 درصد رسید.

این رکورد از سال 1322 تاکنون بی سابقه است. پیش از این رکورددار تورم دولت هاشمی با تورم 4.49 درصدی بود. تورم بالای سال های 1321 و 1322 نیز ناشی از پیامدهای جنگ جهانی دوم و اشغال ایران توسط متفقین بود.

آمار مذکور از جدول اعلامی بانک مرکزی اخذ شده است. همان اشاره ای که دولت سیزدهم در ابتدای کار از آن استفاده کرد تا تورم دولت قبل را بیشتر جلوه دهد. از این رو اگرچه با توجه به نرخ های اعلام شده از سوی مرکز آمار هنوز چند قدم تا رکوردشکنی فاصله داریم، اما آمار بانک مرکزی نشان دهنده این رکورد است.

البته اعضای محترم دولت با اشاره به اینکه سال پایه در نظر گرفته شده در جدول بانک مرکزی 1395 است در حالی که سال پایه به 1400 تغییر یافته است، تاکید می کنند که نرخ تورم کمتر از 52 درصد است. اما اگر سال 1400 را به عنوان سال پایه در نظر بگیریم، به گفته کارشناسان، نرخ تورم در محدوده 50 درصد خواهد بود، بنابراین اصل موضوع تغییر نمی کند.

شعار انتخاباتی رئیس جمهور این بود که در گام اول تورم را به نصف و سپس تک رقمی کند. دو سال تلاش دولت برای تحقق این شعار منجر به کاهش سرعت رشد نقدینگی شد. بنابراین از 42.8 درصد رشد در مهر 1400 به 27.5 درصد در بهمن 1402 کاهش یافت.

در عین حال درآمدهای نفتی در دوره رئیسی افزایش یافت و به 35 میلیارد دلار رسید در حالی که در سال 2019 حدود 8 میلیارد دلار بود. قاعدتاً تحت تأثیر کاهش رشد نقدینگی و پر شدن خزانه پولی به عنوان دو عامل بسیار مؤثر بر نرخ تورم، باید این نرخ کاهش می یافت، اما در عمل این اتفاق نیفتاد.

در دو سال گذشته کنترل نرخ تورم همراه با رشد تولید در شعار سال قرار گرفت تا دولت توجه بیشتری به کنترل قیمت داشته باشد. برای تحقق این شعار، ابراهیم رئیسی در 26 اردیبهشت 1402 جلسه شورای اقتصاد را که با هدف بررسی برنامه های دستگاه های اجرایی تشکیل شد، به منظور پیگیری برنامه دولت برای مهار تورم و رشد تشکیل داد. از تولید. ; وی یک هفته به دستگاه ها فرصت داد تا برنامه های خود را در این زمینه اعلام کنند.

همچنین از بانک مرکزی خواست برنامه و دستورالعمل لازم برای اجرای موثر حاکمیت دولت بر پول ملی را در اسرع وقت تدوین و اجرا و با نظارت دقیق اجرا شود.

در حالی که مقرر شد تا یک هفته آینده برنامه نهادها مشخص شود، برنامه کلی نهادهای دولتی مشترک برای مهار تورم و رشد تولید در 10 بند به تصویب رسید و مقرر شد جزئیات آن در قالب یک واحد و جامع تجمیع شود. تا پایان هفته آینده برنامه ریزی شده و برای اجرا اعلام می شود.

احتمالاً دستگاه‌ها برنامه‌های خود را جداگانه ارائه کردند، اما این برنامه‌ها در نهایت نتوانستند تورم را مهار کنند و رشد تولید را ایجاد کنند و 10 فرمان رئیس‌جمهور نتیجه مطلوبی نداشت.

اگرچه شتاب رشد نقدینگی اندکی کاهش یافت و ارزهای بیشتری وارد کشور شد و این ارزهای نفتی باعث تزریق به بازار شد و رشد قیمت ارز را تا حدودی مهار کرد، اما عامل تورم، کسری بودجه دولت است. حل نشد و فشار بر بانک ها و تامین مالی این کسری مانع از کاهش نرخ تورم شد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=247790

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.