افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 30 September , 2024
0

رویدادهای زندگی روزمره چقدر می توانند استرس زا باشند؟

  • کد خبر : 203683
رویدادهای زندگی روزمره چقدر می توانند استرس زا باشند؟

به گزارش فرتاک نیوز، فربد فدایی، روانپزشک گفت: اصطلاحی با عنوان عامل فشار روانی یا عوامل استرس زا داریم که شامل تغییرات بیولوژیکی، روانی و اجتماعی است که در زندگی افراد رخ می دهد و می تواند حالت ناخوشایندی را در فرد ایجاد کند که به آن استرس می گویند. مفهوم استرس این است که […]

به گزارش فرتاک نیوز،

فربد فدایی، روانپزشک گفت: اصطلاحی با عنوان عامل فشار روانی یا عوامل استرس زا داریم که شامل تغییرات بیولوژیکی، روانی و اجتماعی است که در زندگی افراد رخ می دهد و می تواند حالت ناخوشایندی را در فرد ایجاد کند که به آن استرس می گویند. مفهوم استرس این است که فرد خارج از سازگاری قبلی است و نیاز به تنظیم مجدد دارد که می تواند در حوزه های بیولوژیکی، روانی و اجتماعی رخ دهد.

وی افزود: برای مثال انسان در زیر آفتاب سوزان گرمای شدیدی را احساس می کند، در اینجا نور خورشید عامل استرس جسمانی است و حالتی که در انسان ایجاد می شود استرس جسمانی است. افراد همچنین ممکن است با استرس های روانی و اجتماعی از جمله تغییرات زندگی مانند طلاق مواجه شوند که در این صورت مجبور می شوند زندگی خود را بازسازی کنند و هماهنگی را دوباره به دست آورند.

استرس و افسردگی

فدایی با اشاره به اینکه استرس می تواند به شکل های مختلف بروز کند، ادامه داد: فرد در مواجهه با فشارهای روانی و اجتماعی می تواند دچار اضطراب شود که به معنای ترس از منشأ نامشخص است و مدام فکر می کند که احتمال وقوع اتفاق بد یا خبر بد وجود دارد. اگر به دلیل عامل استرس افسرده می شوید و علائمی مانند عصبانیت و گریه، بی میلی به زندگی، نگاه تیره و تار به دنیا و افکار خودکشی دارید.

وی ادامه داد: همچنین ممکن است فردی با یک عامل استرس زا اجتماعی مواجه شود، مثلاً تاجری را در نظر بگیرید که ورشکسته است و احساس ناخوشایندی را تجربه می کند و برای رفع استرس خود به راه های نامناسب از جمله مصرف مواد متوسل شده است.

تحریک پذیری و پرخاشگری.

این روانپزشک با بیان اینکه اضطراب و افسردگی از علائم استرس است، افزود: استرس نیز می تواند باعث تحریک پذیری و پرخاشگری در افراد شود به همین دلیل در تهران به محض اینکه بین دو نفر تصادف می شود دعوا می شود. در اینجا عامل استرس زا استرس را به صورت خشم و پرخاشگری نشان می دهد.

وی افزود: در برخی موارد استرس می تواند عوارض جسمی ایجاد کند. بسیاری از افراد در نتیجه مشکلات روانی دچار بیماری های روان تنی می شوند. برای مثال، کارمندی که در محل کار مورد تحقیر و توهین قرار می گیرد ممکن است دچار فشار خون بالا شود. در این حالت خشم سرکوب شده خود را به صورت فشار خون بالا نشان می دهد.

چه زمانی بیماری روانی رخ می دهد؟

این کارشناس پزشکی با اشاره به اینکه به طور کلی عوامل استرس زا می تواند باعث ایجاد مشکلات روحی و جسمی برای افراد شود، اظهار داشت: هر اتفاقی که نیاز به سازگاری مجدد داشته باشد درجه ای از استرس را در افراد ایجاد می کند و اگر مرگ همسر شدیدترین عامل استرس زا باشد، مثلا درجه استرس زا طلاق 67 است و فردی که به دلیل رانندگی جریمه می شود 12 درجه استرس دریافت می کند و این درجات اضافه می شود و اگر به مقدار معینی برسد باعث بیماری در فرد می شود.

وی تصریح کرد: اگر میزان عوامل استرس زا در فرد به 150 درجه برسد به احتمال زیاد در 6 ماه آینده به بیماری مبتلا می شود که می تواند جسمی، روانی و اجتماعی باشد و همچنین اگر فرد 300 درجه استرس را تجربه کند. برای یک سال، شما قطعا یک بیماری خواهید گرفت – شما یک اختلال روانی دارید.

زندگی در تهران با استرس های روزانه همراه است

این متخصص مغز و اعصاب ضمن بیان اینکه زندگی در تهران با استرس های روزانه همراه است، اظهار داشت: شهروندان با عواملی چون استرس ورود مترو، اتوبوس، تغییر قیمت کالاها، اجاره بها، آلودگی هوا، هوا و مشکلات بهداشتی مواجه هستند. شما به طور مرتب در معرض فشار روحی و استرس قرار می گیرید که می تواند باعث افزایش ابتلا به بیماری ها در این شهر شود.

فدایی افزود: متأسفانه شاهد این هستیم که افراد پس از مدتی زندگی با این فشارها دچار فشار خون، حساسیت های پوستی، بیماری های قلبی عروقی، تحریک پذیری روده، آسم و … می شوند و همه این عوامل ممکن است فشارهای روانی باشد. که در یک فرد در مدت زمان کوتاه و در مقادیر زیاد رخ می دهد.

بیشتر عوامل استرس زا فراتر از اراده افراد هستند.

این روانپزشک تصریح کرد: برخی عوامل استرس زا قابل پیش بینی هستند. برای مثال اگر دانش آموزی در طول سال تحصیلی درس نخواند، در شب امتحان استرس زیادی را تجربه می کند و می توان با مطالعه در طول سال این استرس را کاهش داد. اما بیشتر عوامل استرس زا خارج از کنترل افراد هستند.


برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=203683

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.