افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 21 October , 2024
1

رونق بازار آهن با بهبود صادرات

  • کد خبر : 123856
رونق بازار آهن با بهبود صادرات

به گزارش بازار به نقل از قیمت آهننوسانات صعودی محدودی که در برخی از زیرمجموعه های بازار آهن داخلی ایجاد شده بود روز گذشته کاهش یافت و قیمت آهن در اکثر مبادی فروش ثابت اعلام شد و در چندین حوزه کاهش جزئی قیمت مشاهده شد. بازار ارز عاری از نوسان بود و قیمت دلار از […]

به گزارش بازار به نقل از قیمت آهننوسانات صعودی محدودی که در برخی از زیرمجموعه های بازار آهن داخلی ایجاد شده بود روز گذشته کاهش یافت و قیمت آهن در اکثر مبادی فروش ثابت اعلام شد و در چندین حوزه کاهش جزئی قیمت مشاهده شد.

بازار ارز عاری از نوسان بود و قیمت دلار از ثبات نسبی برخوردار بود به طوری که هر دلار در بازار آزاد در پایان روز گذشته 51 هزار و 250 تومان فروخته می شد.

بررسی وضعیت بازار فولاد
قیمت میله های آجدار در برخی از مراکز فروش بین 100 تا 300 تومان کاهش یافت، اما اکثر شرکت ها محصولات خود را بدون تغییر قیمت عرضه کردند. قیمت میلگرد امیرکبیر خزر با 100 تومان کاهش به حدود 23 هزار و 400 تومان و قیمت میلگرد 14 اصفهانی نیز با 100 تومان کاهش قیمت 24 هزار و 600 تومان برآورد شد.

قیمت تیرآهن فولادی نیز در اکثر شرکت ها ثابت اعلام شد، اما قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان در برخی سایزها بین 10 تا 100 هزار تومان کاهش یافت.

قیمت نبشی روزانه و قیمت مادیان اکثرا ثابت ماند اما قیمت نبشی جاوید بناب با افت 700 تومانی همراه شد.

قیمت روز ورق آهن کاویان و ورق سیاه گیلان دیروز ثابت ماند اما فولاد مبارکه و ورق سیاه اکسین در برخی ضخامت ها 200 تا 300 تومان افزایش یافت. همچنین قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق فولادی، قیمت ورق شیروانی و انواع ورق سرد نیز دیروز در اکثر مراکز فروش 300 تومان افزایش یافت.

قیمت پروفیل، قیمت گلدان مبلی، قیمت پروفیل Z و انواع گلدان پروفیل در اکثر شرکت ها ثابت اعلام شد، اما قیمت پروفیل نیکان در برخی ضخامت ها 100 تومان کاهش یافت. انواع لوله های جوشی و بدون درز در تمامی منابع فروش اعم از قیمت لوله داربست، قیمت لوله مبلی، قیمت لوله صنعتی و … آگهی شد.

گزارش های روز گذشته بورس کالا حاکی از ضعف معاملات و استقبال محدود از محصولات عرضه شده است. به این ترتیب از 313 هزار تن محصولات فولادی عرضه شده، حدود 37 هزار و 854 تن به بازار عرضه شد که معادل 12 درصد کل عرضه بود.

به این ترتیب از 274 هزار و 944 تن میله عرضه شده، 25 هزار و 485 تن فروخته شد که 9 درصد کل عرضه میله برآورد شد. قیمت میلگرد با 1.5 درصد افزایش در هر کیلو به 21 هزار و 74 تومان اعلام شد.

همچنین از 2816 تن نریان حدود 89 درصد فروخته شد و قیمت ثبت شده نریان 21618 تومان برآورد شد. از 20 هزار و 690 تن تیرآهن حدود 26 درصد با قیمت 22 هزار و 466 تومان فروخته شد.

42 درصد ورق سرد و 19 درصد ورق گرم فروخته شد. 2000 تن نیز به بازار عرضه شد که قیمت هر کیلو 21510 تومان برآورد شد که 0.04 درصد افزایش داشت.

در مجموع می توان گفت که استقبال قابل توجهی از دوره های بلندمدت بورس صورت نگرفت و بازار نیز در رکود فرسایشی عمیق قرار دارد. اگرچه طبق تجربه سال های اخیر، فصل پاییز دوره رکود در بازار آهن محسوب می شود، اما با وجود تورم و کمبود نقدینگی و همچنین رکود در ساخت و ساز، این رکود بیشتر شده است.

موانع صادرات فولاد
در شرایطی که بازار با کاهش محسوس تقاضا و روند نزولی قیمت ها مواجه است، لایحه تقویت اختیارات بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز به تصویب رسید. بر اساس این لایحه صادرکنندگان موظفند ارز حاصل از صادرات را به بانک مرکزی اعلام کنند. عدم تحویل ارز به بانک مرکزی به معنای قاچاق خواهد بود.

این بخشنامه به نوعی کاهش صادرات را در پی خواهد داشت در حالی که برخی کارشناسان صادرات فولاد را یکی از راه های برون رفت از رکود حاکم بر بازار آهن داخلی می دانند.

با اجرای لایحه مذکور صادرکنندگان نمی توانند از ارز صادراتی خود برای تهیه تجهیزات مورد نیاز خود استفاده کنند، بنابراین باید از واسطه ها با قیمت های بالاتر خرید کنند که این امر باعث افزایش قیمت و در نتیجه کاهش تولید می شود. و باعث تورم در بازار فولاد شود.

معاملات شمش در بورس با قیمت 18 هزار تومان در هفته های اخیر با افزودن هزینه هایی مانند کمیسیون بورس و مالیات بر ارزش افزوده، قیمت نهایی این محصول واسطه ای را به 20 هزار و 700 تومان افزایش می دهد.

علاوه بر اینها، با احتساب هزینه حمل و نقل و تبدیل شمش به میله، قیمت میله های تولیدی از آنها حدود 1700 تومان در هر کیلو افزایش می یابد و این به دلیل کمبود تقاضا و کاهش مداوم قیمت است. قیمت آهن از جمله چالش های فعلی بازار آهن است.

با توجه به اینکه خرید در بازار انجام نمی شود، موجودی انبارها مملو از میله است و صادرات نیز سخت شده است، خرید اعتباری میله به نوعی بازار را به هم ریخته است.

میله ها را به صورت اعتباری بخرید و در بازار با قیمت 21 هزار و 700 تومان بفروشید، ضمن اینکه قیمت میله برای عرضه بعدی 22 هزار و 500 تومان تعیین شده و قیمت میله در بازار نیز هزار تومان ارزان تر است. از سهام میلگرد در بازار منجر شد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=123856

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.