افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 26 October , 2024
5

روند کند اسقاط خودروهای فرسوده

  • کد خبر : 24703
روند کند اسقاط خودروهای فرسوده

به گزارش بازار، محمود مشهدی شریف گفت: در سال 98، 7 هزار و 700 دستگاه، در سال 1398، 13 هزار دستگاه، در هزار و 400 دستگاه، حدود 30 هزار دستگاه و در هزار و 401 دستگاه نیز به دلیل راه اندازی طرح تعویض خودروهای فرسوده تقریباً به قید قرعه کشی شده است. 40000 ماشین وی […]

به گزارش بازار، محمود مشهدی شریف گفت: در سال 98، 7 هزار و 700 دستگاه، در سال 1398، 13 هزار دستگاه، در هزار و 400 دستگاه، حدود 30 هزار دستگاه و در هزار و 401 دستگاه نیز به دلیل راه اندازی طرح تعویض خودروهای فرسوده تقریباً به قید قرعه کشی شده است. 40000 ماشین

وی افزود: اما در مقایسه با سال 1392 که حدود 350 هزار خودرو اسقاط شد، میانگین اسقاط خودروها در 4 سال (1377 تا 1401) حدود 7 درصد سال 1392 بوده است، بنابراین اتفاقی که افتاده اتفاق خوبی نیست.

مشهدی شریف گفت: در سال 1402 حدود 10 هزار خودرو و در سال گذشته 12 هزار خودرو برای طرح های جایگزین و قرعه کشی داشتیم، اما طرح های دیگر مانند طرح اسقاط خودروهای نقدی استقبال نمی شود.

وی افزود: در 4 ماه گذشته نزدیک به 15 هزار خودرو، 5 هزار خودرو مربوط به طرح های نقدی و مابقی مربوط به طرح های جایگزین بوده که با اهداف برنامه فاصله زیادی دارد.

رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو ادامه داد: صدور گواهی اسقاط برای 500 هزار خودرو از اهداف این برنامه است که بر این اساس بین یک میلیون و 200 هزار تا 1600 دستگاه در کشور تولید شود. . طبق قانون به ازای هر 4 خودرو تولید شده، یک دستگاه باید گواهی اسقاط دریافت کند.

وی گفت: بنابراین طبق برنامه ریزی های انجام شده یک میلیون و 200 هزار تقسیم بر 4 تبدیل به 300 هزار و یک میلیون و 600 هزار تقسیم بر 4 تبدیل به 400 هزار وسیله نقلیه می شود که برخی از آنها خودرو هستند مانند وانت دو گواهینامه، برخی خودروها مانند نیسان سه گواهینامه، خودروهایی مانند خاور 5 گواهینامه داشتند یا خودروهایی مانند تراکتور 16 گواهینامه داشتند. بنابراین 500 هزار گواهی حداقل گواهینامه مورد نیاز کشور است، طبیعی است که رسیدن به 50 هزار گواهی سقط در مقابل 500 هزار گواهی 10 درصد است که نشان می دهد با اهداف برنامه فاصله داریم.

رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو افزود: 9 قرعه کشی در سال گذشته انجام شد که نتایج اول تا چهارم به موقع اعلام شد اما پنجم تا هشتم و نهم اعلام نشد. به دلیل قطع و غیرفعال بودن وب سایت شرکت مادر، Gerencia de Transporte de Combustible، به موقع انجام و اعلام شد.

مشهدی شریف گفت: تا بهمن 1401 وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری متولی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده بودند. درست انجام نشده و گزارش نشده است.

وی افزود: اما از فروردین ماه 1402 قرعه کشی های مرحله پنجم تا هشتم در همین مکان برگزار شد و فقط مرحله نهم قرعه کشی به صورت جداگانه برگزار و اعلام شد، یعنی نتایج پنج دوره را اعلام کردیم. قرعه کشی در سال 1402، بنابراین آنها مجبور به تمدید وظیفه تحویل خودرو و پرداخت وجوه شدند. بنابراین در سال 1402 ده هزار ارابه و سال گذشته 12 هزار ارابه از طریق طرح تعویض ارابه به قرعه کشی شد.

مسئول انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو در مورد حذف یا عدم حذف طرح قرعه کشی. وی گفت: نمی توان گفت که قرعه کشی حذف شده است، در این طرح خودرو به همه تعلق می گیرد اما زمان تحویل خودرو به قید قرعه کشیده می شود.

مشهدی شریف افزود: نام قرعه کشی برای حذف درصد اختصاص یافته به خودروهای فرسوده از این طرح حذف شد زیرا طبق قانون قرار بود در طرح قرعه کشی 20 درصد به مالکان خودروهای فرسوده اختصاص یابد.

وی بیان کرد: در حال حاضر چیزی به عنوان کارمزدی برای مالکان خودروهای فرسوده وجود ندارد مگر اینکه اخیراً درج شده باشد و مسئولان مربوطه توافق کنند که آنها قرعه کشی کنند.

رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو افزود: در بودجه 1401 ده درصد خودروهای فروخته شده در طرح های قرعه کشی باید به طرح تعویض خودروهای فرسوده برود. در قانون سازمان صنعت خودرو این میزان به 20 درصد افزایش یافت.

رئیس انجمن صنفی مراکز خرابی و بازیافت خودرو ادامه داد: در طرح نقدی، متقاضی پس از چرخش خودرو، هم گواهی اسقاط می گیرد و هم بخشی از ارزش اسقاط، بنابراین دیگر نمی تواند در طرح های قرعه کشی شرکت کند. .

مشهدی شریف با بیان اینکه طرح اسقاط خودروهای نقدی به چند دلیل پذیرفته نشد، درباره دلیل عدم پذیرش این طرح گفت: اول اینکه وقتی بحث قرعه کشی مطرح شد، آیا برای مالکان خودروهای فرسوده توقعی ایجاد کرد؟ با توجه به اینکه اختلاف قیمت بازار با قیمت کارخانه بسیار زیاد است (حدود 100 تا 200 میلیون تومان)، این نشانه گذاری بازار باعث می شود مالکان خودروهای کارکرده با سود بیشتری نسبت به خرید خودروهای خود اقدام کنند.

وی افزود: طبیعی بود که مالکان خودروهای فرسوده می خواستند از حاشیه بازار استفاده کنند و حاضر نبودند خودروی خود را با قیمتی که در گذشته در انبارهای زباله و مراکز بازیافت (حدود 40 میلیون تومان) خرید و فروش می شد، واگذار کنند. .

رئیس انجمن مرکز اسقاط و بازیافت خودرو گفت: البته در سال 1401 حدود 28 هزار خودرو و حدود 5 هزار خودرو در طرح نقدینگی اسقاط خودرو در سال جاری ثبت نام کردند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=24703

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.