افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 5 October , 2024
0

روند کاهشی قیمت دلار آغاز شد/ در بازار ارز سرمایه گذاری نکنید – خبرگزاری مهر از ایران و جهان.

  • کد خبر : 386454

به گزارش خبرنگار مهر، طی یک سال گذشته و پس از افزایش تنش های منطقه ای، قیمت دلار در بازار آزاد دچار نوسانات زیادی شد و حتی گاهی از مرز 63 هزار تومب گذشت اما بانک مرکزی بازارساز او به لطف سیاست ها و ابزارهای خود توانست جلوی افزایش قیمت ها را بگیرد و دلار […]

به گزارش خبرنگار مهر، طی یک سال گذشته و پس از افزایش تنش های منطقه ای، قیمت دلار در بازار آزاد دچار نوسانات زیادی شد و حتی گاهی از مرز 63 هزار تومب گذشت اما بانک مرکزی بازارساز او به لطف سیاست ها و ابزارهای خود توانست جلوی افزایش قیمت ها را بگیرد و دلار را به کانال 50 هزار تومانی بازگرداند.

این روند تقریبا هر چند ماه یک بار پس از انتشار اخبار سیاسی مربوط به غرب آسیا تکرار می شد و آنچه قابل توجه است این است که بانک مرکزی توانسته قیمت دلار را در هر لحظه کنترل کند. به گونه ای که تورم مورد انتظار در بازار آزاد نسبتا کنترل شد و به جز تجار و بازرگانان، مردم عادی انتظار افزایش غیرعادی و پایدار قیمت دلار را ندارند.

در واقع تجربه نشان داده است که بانک مرکزی با اتکا به ابزارهایی که در اختیار دارد به خوبی می تواند حجم تقاضا را در بازار غیررسمی کنترل کند و اجازه ندهد موج هیجانی ایجاد شده توسط معامله گران بازار را برای مدت طولانی تحت الشعاع قرار دهد . زمان

بررسی های بازار آزاد نیز نشان می دهد که نرخ دلار که در روزهای اخیر تا 64 هزار تومان افزایش یافته بود، در پی سخنان رهبر انقلاب روندی نزولی در پیش گرفته و نشانه هایی از کاهش نرخ ارز نمایان شده است. به گونه ای که اکنون دلار در بازار غیررسمی بین 61 هزار و 800 تا 62 هزار و 300 تومان خرید و فروش می شود.

نوسانات نرخ ارز به حداقل رسیده است.

در همین راستا رضا سفووند عضو فراکسیون مستقلان شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه نوسانات نرخ ارز طی یکی دو سال اخیر در بازار نسبت به سال های فوق کاهش چشمگیری داشته است، اظهار داشت: در این راستا، نرخ ارز در بازار به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. و گفت: با توجه به مدیریت خوب بازار ارز توسط بانک مرکزی، نوسانات قیمت ارز در بازار را به حداقل رسانده و در صورت وجود نوسان ناشی از مسائل سیاسی و امنیتی در بازار، بازار دوباره به دست خواهد آمد. پایداری آن پس از چند روز

وی با یادآوری اینکه مدیریت بازار ارز و کنترل قیمت ها در بازار جزئی ترین و حتی بی سابقه ترین تحولات امنیتی منطقه در یکی دو سال اخیر است، افزود: حوادثی مانند عملیات طوفان الاقصی. که در دهه‌های اخیر بی‌سابقه بود و حمله موشکی ایران به سرزمین اسرائیل تحت عنوان عملیات وعده صادقانه بی‌سابقه و دیگر مسائل امنیتی در یمن، سوریه و… همگی اتفاقاتی هستند که اقتصاد اسرائیل را تحت تاثیر قرار داده‌اند. کشورهای منطقه شامل ایران می شود، اما حقیقت این است که با وجود همه این اتفاقات، نوسانات پولی در بازار ما نسبت به دوره های قبل به حداقل رسیده است.

به گفته وی، در جنایت اخیر لبنان و حمله رژیم صهیونیستی نیز احتمال تغییرات قیمتی در بازار ارز وجود دارد، اما مانند سال گذشته و پس از هر رویداد سیاسی امنیتی در منطقه، نوع تغییر افزایش خواهد یافت. . زیاد جهش نکنید و بازارها تثبیت خواهند شد تا شما هم سقوط نکنید. اگر این تحولات و حوادث امنیتی در منطقه نبود، شاید این نوسان خفیف ارزی را در بازار نداشتیم و ثبات قیمتی بیشتر در بازار ارز حاکم می شد.

توطئه دلالان برای افزایش مصنوعی نرخ ارز

جواد حسینی کیا، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز معتقد است که افزایش نرخ ارز ناشی از نوسانات عوامل دخیل است. در بازارها سفته بازی است و مردم باید با بانک مرکزی همکاری کنند تا از طرح مطالبات سفته بازانه در بازار پرهیز کنند و فریب افزایش بی رویه نرخ را نخورند.

به گفته وی، خوشبختانه در سال‌های اخیر دولت تجارت خارجی کشور را به دلار و یورو محدود نکرده است، بلکه با انعقاد قراردادها و پیمان‌های پولی دوجانبه و چندجانبه، بخشی از تجارت خارجی ایران به ارزهای ملی کشورهای دوست انجام می‌شود. و کشورهای همسایه، بنابراین فشار جدیدی بر بازار ارز وارد شده که مورد توجه قرار نگرفته و نگرانی از این بابت وجود ندارد.

حسینی کیا تاکید می کند که اگر دولت چهاردهم بتواند با چند ارز به کار خود ادامه دهد، یعنی با کشورهای مختلف از جمله اوراسیا کار کند، وضعیت پولی باثباتی خواهیم داشت.

ایجاد اخبار در کانال های تلگرامی برای دامن زدن به نوسانات نرخ ارز

سیدعلی حسینی، یکی از اعضای اتاق بازرگانی ایران نیز درباره نقش واسطه ها می گوید: طبیعتا با افزایش هیجانات بازار، تقاضا برای سرمایه گذاری در بازار غیررسمی دو چندان می شود و عامل اصلی، واسطه ها و نوسان گران بازار هستند. به نظر من مردم باید از رفتارهای هیجانی در بازار ارز پرهیز کنند زیرا بر اساس تجربیات قبلی با آرام شدن منطقه در روزهای آینده شاهد کاهش نوسانات قیمت ارز خواهیم بود.

وی می افزاید: ایجاد سر و صدا و هیجان در بازار بهترین زمان برای معامله گران است تا با ایجاد اخبار در کانال های تلگرامی نوسانات قیمت ارز را دامن بزنند. زمانی که قیمت دلار در این کانال ها در اواخر شب به طور مداوم افزایش می یابد، در حالی که بازار در آن ساعت از شبانه روز فعال نیست، مشخص است که هدف دلالان فریب مردم و برهم زدن آرامش بازار است . شاید حتی خرید و فروش در قیمت شبانه کانال های تلگرام وجود نداشته باشد، اما باز هم برخی از افراد می توانند فریب معامله گران را بخورند و با برداشت وجوه خود از بازارهای رسمی و موازی وارد بازار ارز شوند. به نظر من سرمایه گذاری در بازار فارکس به خصوص در چنین شرایطی اصلا منطقی و سودآور نیست و مردم نباید تحت تاثیر احساسات بازار قرار بگیرند. سرمایه گذاری در بازار فارکس به خصوص در چنین شرایطی اصلا منطقی و سودآور نیست..

به گفته حسینی، در تنش ها و اتفاقات قبلی به وضوح شاهد بودیم که بانک مرکزی با تکیه بر ابزارهایی که در اختیار دارد می تواند حجم تقاضا را در بازار غیررسمی کنترل کند و اجازه ایجاد موجی از شور و نشاط معامله گران را در یک بازه زمانی ندهد. . سایه ای طولانی بر بازار می اندازد. تجربه نشان داده این بار قیمت دلار به زودی به ارقام قبلی باز می گردد.

نرخ واقعی دلار بین 50 تا 60 هزار تومان است.

در ادامه یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق به نقش برجسته تجار در نوسانات نرخ ارز اشاره کرد و گفت: عده ای در بازار هستند که شغلشان معامله ارز است و نقش اصلی را ایجاد جو و جو در اقتصاد و بازار بر عهده شماست. این سوداگران منتظر اتفاقات سیاسی و نظامی برای افزایش تقاضا و در نتیجه افزایش نرخ ارز هستند، زندگی این افراد بر اساس بالا و پایین شدن نرخ ارز است و به دنبال منافع و منافع خود هستند.

به گفته وی، تغییرات نرخ ارز پس از حمله موشکی ایران به اسرائیل، کوتاه مدت و زودگذر بوده و این تغییر نرخ به دلیل تثبیت قیمت توسط تجار است و بر اساس واقعیت های اقتصادی کشور نیست. اما افرادی که در حوزه اقتصاد فعالیت می کنند می دانند که در شرایط فعلی نباید به این موضوع بپردازند. آشفتگی ارز مبادله می کنند و مردم بدانند که خرید و فروش ارز در شرایط فعلی نوعی قمار است و ممکن است ضرر کنند و سود فقط نصیب دلالان شود.

اسحاق تاکید می کند که بر اساس واقعیت های اقتصادی، نرخ ارز در محدوده 50 تا 60 هزار تومان است و اگر بخواهم در این زمینه دقیق تر صحبت کنم، ممکن است نرخ ارز در محدوده 55 هزار تومان باشد.

نیاز به کنترل پایدار هیجانات بازار ارز

نکته مهم دیگر کنترل پایدار هیجانات بازار ارز است که به نوبه خود نیازمند سیاست گذاری های عمیق و علمی است. وحید شقاقی شهری، اقتصاددان در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: برای اقتصاد ایران تصور این است که نسبت به سایر کشورهای جهان با سطح وسیع و متنوعی از تنش ها مواجه است. دوم، نهادهای اقتصادی ضعیف و شرایط اقتصادی شکننده و غیرقابل پیش بینی است. ثالثاً، با توجه به تجربیات دوره های گذشته، اعتماد جامعه به اقتدار بانک مرکزی و ارکان اقتصادی دولت کم است و کشور از سطح بالایی برخوردار است. خیر یقین اقتصادی و ریسک فعالیت های اقتصادی در تقابل با یکدیگر قرار دارند. از این رو جامعه همواره نگران آینده اقتصادی است و نسبت به رویدادهای سیاسی داخلی و خارجی به شدت حساس است و به عبارتی انگشت روی ماشه است. یعنی همیشه آماده مواجهه با نوسانات و گمانه زنی های متعدد یا حفظ قدرت خرید خود هستید. برای این حجم از ناامنی برای اقتصاد ایران مضر است و امکان سرمایه گذاری بلندمدت را رد می کند.

وی ادامه داد: البته به دلیل تنش اخیر رویداد و به احتمال زیاد اتفاقی که افتاده موقتی است و دوام نخواهد داشت و نظر من حاکی از موقتی بودن شرایطی است که باعث تنش می شود و با فروکش کردن شرایط هیجانی قیمت دلار به سطح ثابت خود باز می گردد که حدودا 59 -60 هزار تومان. با کاهش شرایط هیجانی، قیمت دلار به سطح ثابت خود یعنی حدود 59 تا 60 هزار تومان باز می گردد.. با این حال، به طور کلی اعتقاد بر این است که سطح ناامنی و غیرقابل پیش بینی بودن اقتصاد ایران بسیار زیاد است و چنین شرایطی امکان نگاه بلندمدت به اقتصاد به ویژه در حوزه سرمایه گذاری را مخدوش می کند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: همچنین باید تاکید کنم که قیمت تعادلی دلار بدون توجه به نوسانات گذرا و هیجانی بر اساس متغیرهای کلان اقتصادی تعیین می شود و در صورتی که دولت نتواند شرایط متغیرهای کلیدی تاثیرگذار مانند تورم، غیرنفتی را تنظیم کند. شرکت ها، کسری های تجاری و حساب سرمایه. ببخشروند تعادلی دلار در ماه های آینده صعودی خواهد بود.

وی تاکید کرد: بنابراین توصیه می شود دولت نوسان را تقویت کند بیاورید اقتصاد ایران باید مجموعه ای از اقدامات و اصلاحات ساختاری و نهادی و همچنین سیاست های خارجی (کاهش تنش) را به گونه ای آغاز کند که منجر به سازگاری و هماهنگی، ثبات و تحکیم بخش های اقتصادی و در نتیجه این اصلاحات شود. اقتصادی ، به خصوص با هدف درون زایی برای اقتصاد ایران، مردم باید اعتماد لازم را داشته باشند و به سلامت ساختارها و سیاست‌های اقتصادی دولت و بانک مرکزی باور داشته باشند و انتظارات کوتاه‌مدت ماندگار نباشد و شرایط کشور برای سرمایه‌گذاری از حداقل ثبات برخوردار باشد. و قابل پیش بینی بودن

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=386454

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.