افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 30 September , 2024
3

روند صعودی قیمت ارز با اقدامات بانک مرکزی متوقف شد – خبرگزاری مهر ایران و جهان

  • کد خبر : 194293
روند صعودی قیمت ارز با اقدامات بانک مرکزی متوقف شد – خبرگزاری مهر ایران و جهان

میشم مهرپور کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار مهر، انتظارات تورمی را مهم ترین دلیل افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر دانست و گفت: با توجه به اتفاقاتی که در هفته های اخیر در سطح کشور رخ داده است. منطقه و مسائل بین المللی طبیعی است که شاهد افزایش نرخ ارز در کشور باشیم. وی […]

میشم مهرپور کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار مهر، انتظارات تورمی را مهم ترین دلیل افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر دانست و گفت: با توجه به اتفاقاتی که در هفته های اخیر در سطح کشور رخ داده است. منطقه و مسائل بین المللی طبیعی است که شاهد افزایش نرخ ارز در کشور باشیم.

وی ادامه داد: روند نرخ ارز طی یک سال گذشته نشان می دهد که دولت و بانک مرکزی عملکرد مطلوبی داشته اند و همچنین متولیان سیاست پولی کشور هستند. به طور کلی افزایش نرخ ارز با تقویت نظارت و ورود بانک مرکزی به بازار یا به عبارتی دخالت مثبت در بازار کند شده است.

3 عامل موثر بر رشد نرخ ارز

مهرپور در خصوص عوامل موثر بر رشد نرخ ارز اظهار داشت: عوامل متعددی از تشدید انتظارات تورمی ناشی از مشکلات موجود در کشور، شرایط منطقه و آغاز سال نو چینی در افزایش اخیر ارز تاثیر بسزایی داشته است. نرخ. اما البته تاثیر سال نوی چینی چند روز ادامه خواهد داشت، یعنی او در 20 فوریه موقعیت خود را از دست خواهد داد.

این کارشناس اقتصادی افزود: از سوی دیگر همواره در ماه های پایانی سال با افزایش تقاضا برای ارز مواجه هستیم. البته هیچ یک از این عوامل به تنهایی نقش اصلی را در افزایش نرخ ارز نداشتند. بلکه هر کدام از این موارد در این افزایش قیمت اخیر نقشی دارند و نقش اصلی این افزایش قیمت مربوط به انتظارات تورمی و مسائل منطقه ای است.

مهرپور با اشاره به عملکرد مثبت بانک مرکزی گفت: با توجه به حجم رویدادها می توان گفت که افزایش نرخ ارز از حدود 52 تا 51 هزار تومان به حدود 56 تا 57 هزار تومان یعنی 10. – رشد 15 درصدی نشان دهنده عملکرد مثبت بانک مرکزی است. قیمت ارز و قیمت طلا به عنوان دو بازار مالی که بسیاری از سفته بازان در آن وارد شده و منابع خود را به ریال وارد می کنند، نسبت به مدت مشابه سال قبل حتی کاهش یافته است.

افزایش قیمت ارز موقتی است.

وی افزود: اگر قیمت روز نرخ ارز را با قیمت آن در اسفند ماه سال گذشته مقایسه کنید، مشخص می شود که قیمت ارز و سکه در اسفندماه سال گذشته برای مدت کوتاهی تا مرز 2017 کاهش یافته است. 59 – 60 هزار تومان حرکت کرد و قیمت سکه نیز تا مرز 40 میلیون تومان حرکت کرد. این تجربه کاهش و تثبیت قیمت توسط بانک مرکزی در سال گذشته نشان می دهد که مسئولان می توانند با مداخله مثبت بازار را مدیریت و قیمت ها را کنترل کنند. بنابراین می توان گفت که افزایش قیمت موقتی بوده است. مانا این نیست

مهرپور تصریح کرد: دلایل افزایش نرخ ارز که اصولاً اقتصادی نیست و ریشه در رویدادهای سیاسی – منطقه ای دارد و تنها به دلیل انتظارات تورمی رخ داده است و از سوی دیگر تجربه تاریخی بانک مرکزی در سال گذشته این افزایش قیمت ارز نمی تواند دائمی باشد.

اقدام صحیح بانک مرکزی برای مهار رشد قیمت

این کارشناس اقتصادی با اشاره به پیشرفت مثبت گواهی سپرده ویژه بانک مرکزی گفت: در شرایط فعلی به نظر می رسد این اقدام بانک مرکزی با استقبال بسیار خوبی از سوی بخش حقیقی و حقوقی و به طور کلی افرادی که دارای سپرده های مازاد منابع ریالی. . اما بهتر بود این تصمیم زودتر گرفته می شد. یعنی اگر یک ماه پیش این مشکل پیش می آمد شاید می توانستم با این افزایش و نوسانات نرخ ارز در بازار کنار بیایم.

مهرپور با بیان اینکه در سراسر دنیا آزادسازی و عرضه سپرده ها به عنوان یکی از ابزارهای مالی در اختیار دولت یا بانک مرکزی است، گفت: در این تصمیم می توان میزان سود در نظر گرفته شده برای سپرده را در نظر گرفت؛ به طوری که در این تصمیم، میزان سود سپرده گذاری در نظر گرفته شده است. یعنی به نوعی می تواند منابع ریز و درشت ریالی سرگردان در جامعه را جمع آوری کند و از ورود و حضور آنها در بازارهای IOU جلوگیری کند. باز کن بنابراین این تصمیم در کنار سایر عملیات روزانه بانک مرکزی اقدامی مفید و مثبت است، یعنی مانند آب بر آتش است.

وی با اشاره به مدیریت صحیح بانک مرکزی تصریح کرد: نوع اقدامات بانک مرکزی برای کاهش انتظارات تورمی نشان از برنامه ریزی بانک مرکزی دارد. به عنوان مثال، هنگام برنامه ریزی برای افزایش تصاعدی نرخ ارز در سال گذشته، نرخ ارز برای مدت قابل توجهی تا حدودی ثابت و نسبتا آرام باقی ماند.

مهرپور ادامه داد: به عنوان مثال در هفته های اخیر با آغاز سال جدید شاهد ثبات کامل نرخ ارز بوده ایم، در حالی که هر سال به دلیل افزایش تقاضا برای ارز، نوسانی حتی اندک وجود داشت. در نرخ ارز

نقش موثر پویایی بانک مرکزی در تعدیل نرخ ارز در آینده

به گفته این کارشناس اقتصادی، بر اساس رویدادهای ملی، منطقه ای، سیاسی و بین المللی، افزایش 10 تا 15 درصدی نرخ ارز نشان از مدیریت خوب بانک مرکزی دارد و تاکنون نرخ ارز از حداکثر قیمت قبلی خود نیز کمتر بوده است. زمان. سالیانه و در روزهای آینده این افزایش قیمت تعدیل شده و شاهد ثبات نسبی نرخ ارز خواهیم بود.

وی با اشاره به ماهیت فعال و پویای بانک مرکزی یا سیاست گذار پولی گفت: بانک مرکزی با توجه به شرایط و اتفاقات پیش آمده در حوزه های مختلف، طرح یا ایده جدیدی را اجرا می کند و از اتفاقاتی که موجب شوک و افزایش قیمت ها می شود جلوگیری می کند. نیاز به سیاست ها، تصمیم گیری ها و فعالیت های جدید دارد، یعنی منفعل نیست. در حال حاضر صدور گواهی سپرده ویژه یکی از این اقدامات موثر خواهد بود.

مهرپور تصریح کرد: به طور کلی اقتصاد ایران یک اقتصاد تورم زا است. به عبارت دیگر، تورم موضوع جدیدی نیست. اما مشکلی که با افزایش نرخ ارز، اقتصاد کشور را نگران می کند این است که ارز همواره جهشی افزایش می یابد و این بدان معناست که رشد ارز تنها از پارامترهای اقتصادی تبعیت نمی کند. انتظارات تورمی و برخی سیاست ها باعث جهش نرخ ارز شده است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به سیاست تثبیت اقتصادی در سال گذشته گفت: در شرایط فعلی اقتصادی کشور این سیاست برای تداوم تولید، ثبات نرخ ارز و جلوگیری از افزایش قیمت ها و به طور کلی کاملاً صحیح است. اقتصاد کشور را تثبیت کند که این به معنای دائمی بودن منافع این سیاست نیست.

مهرپور گفت: به گفته برخی از مردم، از آنجایی که تورم در ایران بالاست، نرخ ارز نیز باید افزایش یابد، البته این موضوع نیز بی تاثیر نیست. اما نمی توان قاطعانه بیان کرد; چون اقتصاد ایران تورمی است، باید شاهد افزایش نرخ ارز باشیم. چرا که تورم چند دهه است که میهمان اقتصاد این کشور بوده است. اما در گذشته به دلیل استفاده از ابزارهای دیگر و یا به دلیل شرایط متفاوت کشور شاهد جهش حداقلی نرخ ارز نبوده ایم.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=194293

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.