افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
2

روغن بزرک؛ خواص و کاربردهای این روغن نباتی

  • کد خبر : 262928
روغن بزرک؛  خواص و کاربردهای این روغن نباتی

روغن بذر کتان یا پنبه دانه نوعی روغن گیاهی است که حاوی اسیدهای چرب ضروری، آنتی اکسیدان ها و برخی ویتامین ها و مواد معدنی مفید است. کاهش التهاب و پیشگیری از بیماری های قلبی از مهمترین فواید این روغن گیاهی است. هر آنچه را که باید در مورد روغن بذر کتان بدانید را در […]

روغن بذر کتان یا پنبه دانه نوعی روغن گیاهی است که حاوی اسیدهای چرب ضروری، آنتی اکسیدان ها و برخی ویتامین ها و مواد معدنی مفید است. کاهش التهاب و پیشگیری از بیماری های قلبی از مهمترین فواید این روغن گیاهی است. هر آنچه را که باید در مورد روغن بذر کتان بدانید را در این مقاله خواهید خواند. با ما بمان.

روغن بذر کتان چیست؟

روغن بذر کتان روغنی گیاهی است که از دانه‌های گیاه پنبه به‌دست می‌آید و روغن آن طی فرآیند فشرده‌سازی دانه‌ها استخراج می‌شود. اسیدهای چرب ضروری بخش مهمی از این روغن گیاهی هستند. منظور از اسیدهای چرب، چربی های غیراشباع و تک غیر اشباع و مقدار کمی از چربی های اشباع است. چربی های سالم عناصر حیاتی برای تامین انرژی بدن، مراقبت از ساختار سلولی و انجام عملکردهای مختلف بدن هستند. توکوفرول یک آنتی اکسیدان طبیعی و یکی دیگر از اجزای مهم این روغن گیاهی است که از سلول ها در برابر آسیب محافظت می کند. روغن بذر کتان حاوی مقادیر کمی ویتامین های محلول در چربی مانند ویتامین E و مواد معدنی مانند پتاسیم، فسفر و منیزیم است.

انواع روغن بزرک

این روغن نباتی به دو نوع اصلی تصفیه شده و تصفیه نشده تقسیم می شود.

  • روغن تصفیه شده: گوسیپول یک ترکیب سمی است که در گیاه کتان یافت می شود و از روغن جدا می شود تا برای مصرف بی خطر باشد. جالب است بدانید روغن تصفیه شده نقطه دود بالایی دارد و برای پخت و پز و سرخ کردن غذاها مناسب است.
  • بدون درمان: روغن تصفیه نشده حاوی گوسیپول است. این روغن برای مصرف انسان مناسب نیست و فقط کاربردهای صنعتی مانند تولید آفت کش ها یا سوخت های زیستی دارد.

ارزش غذایی

در لیست زیر ارزش غذایی 1 قاشق غذاخوری روغن بذر کتان نوشته شده است:

  • کالری: 124
  • چربی: 14 گرم
  • ویتامین E (E): 4.94 میلی گرم
  • چربی اشباع شده: 3.63 گرم
  • چربی تک غیراشباع: 2.49 گرم
  • چربی غیراشباع چندگانه: 7.27 گرم

خواص روغن بذر کتان

اگرچه محتوای گوسیپول موجود در این روغن افراد را در استفاده از آن مردد می کند، اما طبق تحقیقات، استفاده از روغن بذر کتان تصفیه شده فواید زیادی برای سلامتی دارد.

1. اثرات ضد سرطانی

جالب است بدانید که خاصیت ضد سرطانی روغن بذر کتان را می توان به همان سم گوسیپولی که برای مصرف ایمن از روغن خارج می کنیم، جست و جو کرد و جالبتر اینکه حتی پس از حذف این ترکیب سمی از روغن، کمی از این خاصیت ضد سرطانی هنوز باقی مانده است. طبق تحقیقات، گوسیپول از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کند و اثرات رادیوتراپی را افزایش می دهد. با این حال، تحقیقات بیشتری برای رسیدن به نتایج قطعی در این زمینه مورد نیاز است.

2. کاهش التهاب

طبق برخی آزمایشات حیوانی، روغن بذر کتان برای کاهش التهاب مفید است. بر اساس آزمایشی که روی موش ها انجام شد، موش هایی که این روغن گیاهی را پس از آسیب مغزی دریافت کردند، نشانگرهای التهابی کمتری داشتند. به نظر می رسد که این اثر دیدنی به دلیل مقادیر زیاد اسید لینولئیک در روغن بذر کتان باشد. اسید لینولئیک یک اسید چرب امگا 6 با خواص ضد التهابی قوی است. البته برای تایید این فواید برای انسان باید مطالعات زیادی روی انسان انجام شود.

3. پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی.

روغن بذر کتان می تواند به حفظ سطح کلسترول در محدوده ایمن برای سلامت قلب کمک کند. طبق یک مطالعه کوچک، افرادی که این روغن گیاهی را به مدت 5 روز در رژیم غذایی خود قرار دادند، در کلسترول تام، کلسترول LDL و کلسترول HDL بهبود یافتند. این روغن گیاهی با وجود مقدار زیادی چربی اشباع شده، برای کاهش التهاب و بهبود نمایه چربی خون مفید است، به شرطی که در حد اعتدال مصرف شود.

4. التیام زخم

برخی افراد از روغن بذر کتان برای چین و چروک پوست و بهبود زخم استفاده می کنند. روغن نباتی بذر کتان سرشار از ویتامین E (E) است و این ویتامین باعث بهبود سریعتر زخم های پوستی، بهبود علائم پسوریازیس و سایر بیماری های پوستی و تقویت روند بهبود طبیعی بدن می شود. جالب است بدانید که به لطف این فواید بی نظیر از روغن کتان برای ماساژ نیز استفاده می شود. البته قبل از استفاده از این روغن برای پوست خود باید با پزشک مشورت کنید.

5. رشد مو

روغن بذر کتان فواید زیادی برای مو دارد. اسیدهای چرب موجود در این روغن گیاهی باعث رشد مو و بهبود سلامت مو می شود. با مالیدن این روغن گیاهی به موهایتان، مواد مغذی لازم برای تقویت سلامت مو و جلوگیری از شکنندگی مو را تامین می کنید.

برخی معتقدند که این روغن برای کاهش وزن مفید است و به دنبال راه هایی برای استفاده از روغن بذر کتان برای کاهش وزن هستند و یا برخی دیگر می خواهند خواص روغن بذر کتان را برای آقایان بدانند. محققان فواید و کاربردهای این روغن گیاهی را به 5 موردی که ذکر کردیم محدود کرده‌اند و برای نشان دادن فوایدی مانند کاهش وزن، تحقیقات بیشتری در انسان مورد نیاز است.

موارد استفاده از روغن بذر کتان

1. محصولات آرایشی و بهداشتی و مراقبت از پوست.

روغن دانه کتان به دلیل غنی بودن از ویتامین E (E) در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست استفاده می شود. فواید بی نظیر این روغن در ترمیم پوست آسیب دیده باعث شده است که از آن در ساخت انواع لوسیون ها و کرم ها و حتی محصولات مراقبت از مو (با هدف تغذیه و ترمیم موهای آسیب دیده) استفاده شود.

2. آشپزی

روغن بذر کتان به دلیل طعم خنثی و نقطه دود بالا، کاربردهای زیادی در پخت و پز و پخت انواع غذاها دارد. از سرخ کردن غذا تا تهیه سس سالاد.

3. مصارف صنعتی

روغن بذر کتان تصفیه نشده حاوی ترکیب سمی گوسیپول است و بنابراین برای تولید موادی مانند آفت کش ها، شوینده های قوی و سوخت های زیستی استفاده می شود.

عوارض جانبی روغن بذر کتان

تقریباً 26 درصد از این روغن گیاهی از اسیدهای چرب اشباع شده تشکیل شده است. مصرف زیاد چربی های اشباع شده میزان کلسترول LDL و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد. به همین دلیل نباید از روغن بذر کتان زیاد استفاده کنید.

اگرچه آلرژی به روغن بذر کتان نادر است، اما برخی از افراد ممکن است به این روغن حساسیت داشته باشند و علائمی مانند راش، کهیر یا حتی مشکلات تنفسی را تجربه کنند.

مقایسه روغن بذر کتان با سایر روغن های گیاهی

آشپزی با روغن های گیاهی

1. تفاوت بین روغن بذر کتان و روغن زیتون.

روغن زیتون دارای چربی های تک غیراشباع بیشتر و چربی های اشباع کمتر است. این بدان معنی است که روغن زیتون سالم تر از روغن بذر کتان است و برای فوایدی مانند سلامت قلب انتخاب بهتری است. روغن زیتون یکی از مهمترین اجزای رژیم غذایی مدیترانه ای است که فواید زیادی برای سلامتی دارد.

2. تفاوت بین روغن بذر کتان و روغن آفتابگردان.

اگرچه ویژگی هایی مانند نقطه دود بالا و طعم خنثی در این دو روغن مشابه است، روغن آفتابگردان دارای چربی اشباع کمتر و چربی های تک غیراشباع و چند غیراشباع است. یعنی به جای داشتن چربی های مضر، حاوی چربی های سالم و ضروری است که برای تقویت سلامت بدن بسیار مفید است.

3. تفاوت روغن بزرک با روغن کانولا

روغن کانولا یکی دیگر از روغن های مناسب پخت و پز است که مانند روغن زیتون و آفتابگردان چربی اشباع کمتر و چربی تک غیراشباع بیشتری نسبت به روغن کتان دارد. علاوه بر این، حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است که آن را به گزینه ای بسیار مفید برای تقویت سلامت قلب تبدیل می کند. اگرچه روغن کانولا از طریق اصلاح ژنتیکی و پالایش سنگین تولید می شود، نقطه دود آن در حدود 200 اسمارتک نیوز سانتیگراد است و آن را به یکی از بهترین روغن های گیاهی برای پخت و پز تبدیل می کند.

سوالات رایج

1. آیا این روغن برای پخت و پز خوب است؟

این روغن گیاهی به دلیل نقطه دود بالا و طعم خنثی آن، گزینه خوبی برای استفاده گهگاهی در آشپزخانه است. با این حال باید اعتدال را رعایت کنید. روغن زیتون و روغن آووکادو گزینه های سالم تری برای پخت و پز روزانه هستند.

2. روغن بذر کتان سالم تر است یا روغن زیتون؟

اگرچه نشان داده شده است که روغن کتان نسبت به روغن زیتون تأثیر مثبت بیشتری بر سطح کلسترول دارد (به دلیل اینکه چربی اشباع کمتری دارد)، روغن زیتون برای مصرف روزانه سالم تر و بی خطرتر است.

3. روغن بذر کتان چه تاثیری بر التهاب دارد؟

طبق تحقیقات انجام شده، این روغن گیاهی به دلیل داشتن آنتی اکسیدان، اسیدهای چرب و سایر ترکیبات طبیعی در کاهش التهاب بدن مفید است. البته فقط در صورت مصرف متعادل و در یک رژیم غذایی سرشار از امگا 3.

آخرین کلمه

روغن بذر کتان روغن مفیدی است که فواید خاص خود را دارد و عوارض جانبی احتمالی دارد. مقدار زیاد چربی اشباع شده و قرار گرفتن در معرض تغییرات ژنتیکی برخی افراد را برای استفاده از این روغن مردد می کند. البته مصرف روغن تصفیه شده در مقادیر متوسط ​​مشکلی ندارد. اگر می خواهید از روغن سالم تری استفاده کنید، روغن زیتون و روغن آووکادو گزینه های خوبی هستند. انتخاب روغن پخت و پز به سلیقه شخصی، محدودیت های غذایی و اهداف سلامتی بستگی دارد. بر اساس این معیارها، از روغنی که برای شما مناسب است استفاده کنید. جالب است بدانید که این محصول مفید به صورت کپسول روغن بزرک نیز تولید و عرضه می شود.

آیا تا به حال از روغن بذر کتان استفاده کرده اید؟ نظر شما در مورد طعم، فواید و مضرات این روغن گیاهی چیست؟ نظرات و تجربیات ارزشمند خود را با ما و کاربران عزیز در میان بگذارید.


فروشگاه اسمارتک نیوز بود؟  مجموعه سلامت و زیبایی.

راه حل هایی برای زیبا و سالم ماندن


هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص مشورت کرد. اطلاعات بیشتر
لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=262928

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.