افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 19 October , 2024
2

روزهای گرم سال و شیوع تب کنگو / جدی گرفتن توصیه های بهداشتی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

  • کد خبر : 306586
روزهای گرم سال و شیوع تب کنگو / جدی گرفتن توصیه های بهداشتی – خبرگزاری مهر |  اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی قابل انتقال از حیوان به انسان است و هر ساله شاهد مواردی از این بیماری در کشور هستیم. ذبح سنتی دام و تماس با خون، ترشحات و لاشه دام های آلوده در زمان ذبح یا مدت کوتاهی پس از ذبح یکی از راه […]

به گزارش خبرنگار مهر، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی قابل انتقال از حیوان به انسان است و هر ساله شاهد مواردی از این بیماری در کشور هستیم.

ذبح سنتی دام و تماس با خون، ترشحات و لاشه دام های آلوده در زمان ذبح یا مدت کوتاهی پس از ذبح یکی از راه های ابتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو است.

در این روزهای گرم سال که مصادف با سفر معنوی حج ​​ابراهیمی است، شاهد نذورات خانواده های زائر و ذبح حیوانات برای پناه دادن به آنها هستیم که می تواند نگرانی از انتقال بیماری تب کریمه کنگو را افزایش دهد.

محمدرضا سهرابی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: برخی از مردم در بسیاری از نقاط کشور علیرغم هشدارها و تذکراتی که به آنها داده می شود، دام زنده را از مکان های غیرمجاز خریداری و به روش های سنتی ذبح می کنند. در معرض قرار گرفت. خطر ابتلا به تب کریمه کنگو

وی افزود: با توجه به اینکه بیماری تب کریمه کنگو علائم و نشانه های خاصی در گاو ندارد، نمی توان از روی ظاهر حیوان به وجود بیماری پی برد.

سهرابی با اشاره به شیوع تب کریمه کنگو در فصول گرم سال گفت: قصابان، کشتارگاه ها، کارگران کشتارگاه، دامداران، چوپانان، دامپزشکان و زنان خانه دار پس از تماس با دام های اخیراً ذبح شده یا آلوده در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند. . گوشت، بنابراین آنها باید به سلامت و ایمنی توجه زیادی داشته باشند.

وي افزود: نوع ديگر انتقال تب كريمه كنگو از طريق كنه‌هايي است كه روي بدن حيوانات آلوده به ويروس (گاو، گوسفند و بز) زندگي مي‌كنند و از طريق گزش آن‌ها مي‌تواند باعث ايجاد بيماري در انسان شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به هموطنان توصیه کرد از تماس با هر نوع دام در طبیعت گردی یا سفر به مناطق روستایی خودداری کنند. از از برداشتن و کشتن کنه با دست خودداری کنید.

سهرابی تماس خطرناک با خون و ترشحات بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو را یکی دیگر از راه های انتقال این بیماری برشمرد و تاکید کرد: کارکنان و مراقبین سلامت در صورت مواجهه با بیمار مبتلا به این بیماری از تماس با خون و ترشحات خودداری کنند. بیماری. بهداشت را حتما رعایت کنید.

علائم تب کریمه کنگو

علائم اولیه تب کریمه کنگو شامل تب ناگهانی، سردرد شدید، لرز و درد عضلانی است و در صورت عدم مراجعه زودهنگام بیمار به مرکز درمانی، علائم تشدید شده و در نقاط مختلف بدن خونریزی ایجاد می شود.

فردی که طی دو هفته اخیر در مناطق روستایی اقامت داشته و یا در تماس مستقیم با لاشه و ترشحات دام های اخیراً ذبح شده بوده است در صورت داشتن علائم فوق و یا سابقه کنه گزیدگی باید سریعاً به مرکز درمانی مراجعه کند.

نکات مهم سلامتی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برای پیشگیری از بیماری های قابل انتقال از حیوان به انسان مانند تب کریمه کنگو، سیاه زخم، تب مالت و سایر موارد مشابه، رعایت توصیه های بهداشتی ضروری است.

_ دام مورد نیاز باید از ایستگاه های عرضه دام بهداشتی زیر نظر اداره دامپزشکی خریداری شود.

برای حفظ سلامتی خود و دیگران، ذبح دام باید در کشتارگاه ها و تحت نظارت ادارات دامپزشکی انجام شود و از ذبح دام در منازل و معابر عمومی خودداری شود.

_ اطمینان از سلامت دام توسط دامپزشک در غیر این صورت خطر انتقال عامل بیماری زا به کشتارگاه ها و افراد دیگر وجود دارد.

کشتارگاه های دام باید از وسایل حفاظتی (مانند دستکش، چکمه و لباس مناسب) استفاده کرده و ابزار خود را پس از کشتار ضدعفونی کنند.

پس از ذبح حیوانات، خون نباید در محیط باقی بماند و باید به طور بهداشتی دفع شود.

– گوشت ذبح شده قبل از برش و مصرف باید حداقل 24 ساعت (در دمای 4 درجه سانتیگراد) در یخچال نگهداری شود.

_ از قرار دادن گوشت آلوده بلافاصله پس از ذبح در فریزر خودداری کنید، ویروس تا یک سال در دمای 20- درجه سانتیگراد زنده می ماند.

_ از مصرف جگر و غیر آن. عمومی از مصرف گوشت اعضای بدن و گوشت حیوانات بدون مجوز دامپزشکی خودداری کنید.

_ از مصرف جگر تازه و گوشت تازه خام یا نیم پز خودداری کنید.

_ حیواناتی را که علائم بیماری و بیماری را نشان می دهند قربانی یا مصرف نکنید.

لطفا توجه داشته باشید که فروشندگان غیرقانونی دام اغلب دام های بیمار را با قیمت ارزان تری می فروشند. با خرید این حیوانات سلامت خود را به خطر نیندازید.

_ از خرید گوشت در مکان هایی که کشتار غیرقانونی دام انجام می شود خودداری کنید.

در صورت تماس با دام یا گوشت تازه و بروز علائمی مانند تب، سردرد، دردهای عضلانی و خونریزی شدید، سریعا به مرکز بهداشت مراجعه کنید.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=306586

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.