افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 23 September , 2024
1

روزنامه هم میهن: بازتاب جشنواره فیلم فجر امسال در فضای مجازی نشان می دهد که با پررونق ترین جشنواره سال های اخیر مواجه بوده ایم.

  • کد خبر : 203693
روزنامه هم میهن: بازتاب جشنواره فیلم فجر امسال در فضای مجازی نشان می دهد که با پررونق ترین جشنواره سال های اخیر مواجه بوده ایم.

روزنامه میهن می نویسد: حالا گویا امسال خبری از شور و نشاط سال های اخیر نیست و کمتر کسی به جشنواره فیلم فجر توجه کرده است. بررسی داده های گوگل، توییتر و تلگرام نشان می دهد که در سه دوره گذشته جشنواره فجر امسال توجه به این جشنواره کمتر از همیشه بوده است. این روند […]

روزنامه میهن می نویسد: حالا گویا امسال خبری از شور و نشاط سال های اخیر نیست و کمتر کسی به جشنواره فیلم فجر توجه کرده است.

بررسی داده های گوگل، توییتر و تلگرام نشان می دهد که در سه دوره گذشته جشنواره فجر امسال توجه به این جشنواره کمتر از همیشه بوده است. این روند البته از سال گذشته آغاز شد و امسال شدت گرفت. اما چه عواملی باعث شده مردم کمتر به جشنواره فیلم فجر توجه کنند و نسبت به آن حساسیت نشان دهند؟

یکی از عوامل و دلایل موثر در کاهش حساسیت و توجه مردم به جشنواره فجر، مسائل سیاسی است. از سال گذشته دو جریان متناقض آغاز شد که نه تنها بر جشنواره فیلم فجر، بلکه به طور کلی بر سینما و تئاتر ایران تأثیر منفی گذاشت.

این روند از یک سو با تحریم جشنواره و سینما توسط معترضان آغاز شد. کسانی که سینمای ایران را «دولتی» خطاب کردند و از سال گذشته کمپینی برای تحریم آن راه انداختند. البته این کمپین سابقه دارد و از سال 2018 توجه به جشنواره فیلم فجر کمتر شده است. در آن زمان پس از اعتراضات آبان 1377 و اصابت موشک داخلی به هواپیمای اوکراینی، برخی از هنرمندان جشنواره را تحریم کردند. در سال 1378 به دلیل شیوع ویروس کرونا، جشن فجر آنطور که باید برگزار نشد.

در سال 1400 جشنواره فیلم فجر رونق کمی داشت اما این رونق دوام نیاورد و در سال های 1401 و 1402 توجه به آن به کمترین حد خود رسید.

علاوه بر دلایل اجتماعی و سیاسی، نقش عوامل اقتصادی را نیز باید در نظر گرفت. بحران اقتصادی و افزایش هزینه های زندگی و معیشت باعث شده است که توجه به مقوله فرهنگ به طور کلی کاهش یابد و در این میان سینما نیز متاثر از این روند باشد. کاهش توجه به سینما و حذف آن از بودجه بسیاری از خانواده ها، یعنی فقیر شدن قشر متوسط، طبیعتا بر سینما و جشنواره فجر تاثیر منفی گذاشته است.

بنابراین آنچه در سال جاری مشاهده شد، حاصل روندهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است که از سال‌های اخیر آغاز شده و اکنون باعث شده تا جشنواره فیلم فجر بیش از هر زمان دیگری برگزار شود.

کیفیت جشنواره نیز نامطلوب است و بر اساس یک توافق نانوشته، اکنون سینمای ایران کمتر مورد توجه قرار گرفته است. این موضوع در جشنواره امسال به شکل دیگری آشکار شد. هر چند وقتی صحبت از جشنواره شد موضوع فیلم ها و کیفیت آنها مطرح نشد، اما آنچه جلب توجه کرد حواشی جشنواره بود. داده ها نشان می دهد که جنجال هایی که در روزهای اول جشنواره پیرامون الناز شاکردوست شکل گرفت و اشتباه مدیرعامل سازمان سینمایی کشور در قرائت دعای تحویل سال در آخرین روز جشنواره از مهمترین آنها بود. چیزهایی که توجه مردم را به خود جلب کرد

مجموع این داده ها نشان می دهد که جشنواره فیلم فجر و فراتر از آن سینمای ایران حال و روز خوبی ندارد. هنرمندان مثل گذشته سرحال نیستند، فیلم ها آنطور که باید خوب نیستند و مردم به دنبال سینمای ایران نیستند.

23302

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=203693

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.