افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
3

روانشناسی عطر؛ تاثیر بوها بر احساسات ما

  • کد خبر : 265731
روانشناسی عطر؛  تاثیر بوها بر احساسات ما

عطرها یکی از بهترین و قدرتمندترین یادآورهای گذشته هستند. احتمالاً بارها برای شما پیش آمده است که در حین انجام کارهای روزمره، با استشمام یک عطر و بوی خاص، ناگهان خاطرات شیرین یا تلخی را به یاد آورید. در زمینه روانشناسی رایحه، محققان رابطه بوها و احساسات افراد را بررسی کرده اند و به نتایج […]

عطرها یکی از بهترین و قدرتمندترین یادآورهای گذشته هستند. احتمالاً بارها برای شما پیش آمده است که در حین انجام کارهای روزمره، با استشمام یک عطر و بوی خاص، ناگهان خاطرات شیرین یا تلخی را به یاد آورید. در زمینه روانشناسی رایحه، محققان رابطه بوها و احساسات افراد را بررسی کرده اند و به نتایج جالبی رسیده اند. هر آنچه را که باید در مورد روانشناسی عطر بدانید را در این مقاله خواهید خواند. با ما بمان.

روانشناسی عطر چیست؟

روانشناسی عطر یکی از پرطرفدارترین رشته های روانشناسی است که تحقیقات زیادی روی آن انجام شده است. در این زمینه، محققان بر اساس علم عطرسازی، تأثیر عطرها بر احساسات و روان افراد را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده اند که هر رایحه تأثیر منحصر به فردی بر حافظه، رفتار، خلق و خو و حتی وضعیت روحی افراد دارد. .

اگرچه هر یک از حواس پنجگانه ما در برانگیختن و بازسازی خاطرات نقش دارند، حس بویایی مهمترین آنهاست. بر اساس مطالعه‌ای که توسط دکتر سیلویا آلوا با عنوان «بوها و احساسات» انجام شد، افراد 35 درصد از آنچه را که بو می‌کنند به خاطر می‌آورند. این در حالی است که تنها 5٪ آنچه را دیده اند به خاطر می آورند. این تحقیق نقش بزرگ عطرها را در برانگیختن احساسات و خاطرات مختلف ما نشان می دهد. قدرت عطر و بو آنقدر قوی است که حتی نوزاد تازه متولد شده نیز بوی مادرش را به خوبی می شناسد و بلافاصله پس از تولد مشتاق است در آغوش امنی باشد و عطر مادرش را استشمام کند.

تاریخچه روانشناسی عطر.

مارسل پروست، نویسنده مشهور فرانسوی، اولین کسی بود که به تأثیر بویایی بر حافظه پی برد. پروست نوشتن را با بوییدن مادلین (نوعی شیرینی فرانسوی که با چای سرو می شود) شروع کرد و صدها صفحه خاطرات نوشت. در آن زمان پروست نمی دانست که کار او آغاز رشته جدیدی از روانشناسی است. به همین دلیل است که بسیاری از منابع از روانشناسی بویایی به عنوان «اثر پروست» یاد می کنند. اثر پروست اصطلاحی است که برای توصیف حافظه غیرارادی ناشی از بویایی استفاده می شود.

چرا عطرها خاطره را تداعی می کنند؟

حالا بیایید کمی علمی تر به موضوع نگاه کنیم! تحقیقات منتشر شده در مجله علوم اعصاب رابطه پیچیده بین بویایی و حافظه را نشان می دهد. در این تحقیق محققان دریافتند که سیستم بویایی مستقیماً به سیستم لیمبیک (مرکز عاطفی مغز) متصل است. معنای تداعی این است که عطرها و بوها در زنده کردن خاطرات و احساسات بسیار قوی تر از نشانه های دیداری یا شنیداری هستند.

آمیگدال و هیپوکامپ دو بخش مهم مغز هستند که در سیستم لیمبیک قرار دارند. آمیگدال مسئول پردازش اطلاعات حواس مختلف و هیپوکامپ مسئول ذخیره خاطرات رویدادهای خاص در زندگی افراد است. هنگامی که بوی خاصی را استشمام می کنید، گیرنده های بینی سیگنال هایی را به پیاز بویایی در مغز می فرستند. سپس این سیگنال ها از طریق آمیگدال و هیپوکامپ به خاطرات ذخیره شده مرتبط می شوند و خاطرات و احساسات مرتبط را برمی انگیزند.

کاربرد روانشناسی عطر در زمینه های مختلف.

1. روانشناسی رایحه و افزایش خلق و خو.

از آنجایی که استشمام یک عطر دلپذیر خاطرات را زنده می کند یا احساسات مثبت ایجاد می کند، برای بهبود خلق و خوی شما نیز بسیار مفید است. واکنش مغز به برخی بوها باعث ترشح هورمون های احساس خوب (مانند سروتونین) می شود. به همین دلیل است که برخی از بوها برای کاهش استرس و بهبود خلق و خو مفید هستند. محبوبیت رایحه درمانی نیز نقش بوهای خاص را در بهبود خلق و خوی افراد تایید می کند. بر اساس برخی مطالعات، رایحه درمانی یکی از بهترین و ساده ترین راه ها برای بهبود سلامت روان است.

2. روانشناسی عطرها و عواطف.

گفتیم که هر عطری یک اثر منحصر به فرد دارد. به عنوان مثال، بوی مرکبات انرژی زا است و برخی از بوهایی مانند اسطوخودوس آرامش بخش است. سیستم بویایی ارتباط نزدیکی با بخش عاطفی مغز دارد و هر بو را با احساس متفاوتی پیوند می دهد. عطرسازان از این رابطه نزدیک بهره می برند و عطرهایی را با اهداف متفاوت تولید می کنند. از انتقال احساس سرزندگی و آرامش گرفته تا میل به قدرت و جذابیت.

3. روانشناسی عطر و شخصیت افراد.

ما اطرافیانمان را از روی بوی آنها قضاوت می کنیم. احتمالاً بارها برای شما پیش آمده است که وقتی با دوستان یا همکاران خود ملاقات می کنید، با استشمام عطر آنها از نظر ذهنی آنها را تحسین کنید یا برعکس، بوی عطر آنها برای شما ناخوشایند و قوی به نظر می رسد. متاسفانه یا خوشبختانه این تاثیر کاملا غیر عمدی است. البته عطری که می زنیم نیز بازتابی از شخصیت ماست و باعث می شود دیگران بر اساس آن درباره ما قضاوت کنند.

واقعیت این است که عطرها تاثیر فوق العاده ای در ارتباطات افراد دارند و هر عطری ویژگی های شخصیتی منحصر به فردی را بیان می کند. به عنوان مثال، معمولاً افرادی که رایحه های گلی را دوست دارند، افرادی مهربان و آرام هستند، افرادی که از عطرهای با نت های چوبی استفاده می کنند بسیار با اعتماد به نفس هستند و بسیار قدرتمند به نظر می رسند و افرادی که از عطرهای میوه ای استفاده می کنند پویا و خلاق هستند. نکته جالب در مورد داستان این است که بوی ما قبل از صحبت شخصیت ما را آشکار می کند.

حرف پایانی

در این مقاله در مورد روانشناسی بویایی و تأثیر آن بر حافظه، احساسات و خلق و خو صحبت می کنیم. عطرها احساسات و خاطرات تلخ و شیرین ما را برمی انگیزند، بر روابط و رفتار ما تأثیر می گذارند و شخصیت و ویژگی های ما را برای دیگران آشکار می کنند. جالب است بدانید که مغز ما به گونه‌ای طبقه‌بندی شده است که بوهای مختلف را با معنی و تأثیر منحصر به فردی مرتبط می‌کند و جالب‌تر اینکه تأثیر بوها و بوها در افراد مختلف کاملاً متفاوت است. همان رایحه ای که احساس شادی ما را برمی انگیزد می تواند خاطرات تلخ و احساسات منفی را به فرد دیگری یادآوری کند.

نظر شما در مورد روانشناسی عطرها چیست؟ اگر چیزی را از قلم انداختیم، لطفاً به ما اطلاع دهید. خواندن نظرات و تجربیات ارزشمند شما باعث افتخار و خوشحالی ماست.

منابع دیگر: روانشناسی امروز

برای رهایی از افسردگی چه باید کرد؟

در افسردگی، غم و اندوه به عمیق ترین لایه های زندگی نفوذ می کند و تغییراتی در احساسات و رفتار ایجاد می کند. اگر احساس افسردگی می کنید حتما با کمک روانشناس متخصص ریشه مشکل را پیدا کرده و راه حلی برای آن بیابید. برای تماس با مشاور متخصص افسردگی روی دکمه زیر کلیک کنید.

هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص مشورت کرد. اطلاعات بیشتر


Buy How - مجموعه صوتی زبان بدن

با کمک زبان بدن به آنچه گفته نمی شود بگویید و گوش دهید.




لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=265731

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.