افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 23 September , 2024
4

روابط فرا اجتماعی؛ داشتن یک دوست خیالی در بزرگسالی

  • کد خبر : 26748
روابط فرا اجتماعی؛  داشتن یک دوست خیالی در بزرگسالی

شاید باورش سخت باشد، اما پدیده «دوست نامرئی یا خیالی» به دوران کودکی محدود نمی شود و برخی از بزرگسالان نیز یک یا چند دوست خیالی دارند. آیا تا به حال آنقدر افراد مشهور را دنبال کرده اید که نگران اتفاقات کوچک و بزرگ زندگی آنها باشید؟ به عنوان مثال، رستوران، کافه یا باشگاه ورزشی […]

شاید باورش سخت باشد، اما پدیده «دوست نامرئی یا خیالی» به دوران کودکی محدود نمی شود و برخی از بزرگسالان نیز یک یا چند دوست خیالی دارند. آیا تا به حال آنقدر افراد مشهور را دنبال کرده اید که نگران اتفاقات کوچک و بزرگ زندگی آنها باشید؟ به عنوان مثال، رستوران، کافه یا باشگاه ورزشی مورد علاقه خود را پیدا کنید و تا حد امکان از آن بازدید کنید. یا اینکه موفقیت های آنها را با تمام وجود جشن بگیرید و در غم و اندوه آنها عزاداری کنید؟ همه این نشانه ها نشان می دهد که شما یک دوستی خیالی برای خود ایجاد کرده اید. در این مقاله به بررسی پدیده دوست خیالی در بزرگسالی یا به قول روانشناسان «رابطه فرااجتماعی» چیست و پیامدهای روانی آن چیست.

رابطه فرااجتماعی چیست؟

بر اساس تعریف روانشناسان رشته علوم رفتاری، رابطه فرااجتماعی یک رابطه یک طرفه است که یکی از طرفین تمام عشق، انرژی و وقت خود را صرف میدان می کند، در حالی که روح دیگری ناخودآگاه است. . از این چیزها

اصطلاح رابطه فرااجتماعی یا رابطه فرااجتماعی اولین بار در سال 1965 زمانی که دو محقق در حال بررسی رابطه بین مخاطبان و مجریان و بازیگران برنامه های تلویزیونی و فیلم ها بودند ابداع شد.

راشل کوورت، روانشناس و محقق علوم رفتاری، در مورد حس اعتماد بین بینندگان اخبار و کارشناسان آب و هوا می گوید:

وقتی نوبت به اعلام آب و هوا می رسد، مردم ناخودآگاه به حرف همان هواشناس قدیمی گوش می دهند. به عبارت دیگر، مثل این است که مردم او را می شناسند و احساس نزدیکی به او می کنند، در حالی که آن متخصص کار خاصی برای ایجاد این حس انجام نداده است.

طبق تحقیقات، روابط فرااجتماعی بسیار فراتر از تقلید پیروان و همذات پنداری با افراد مشهور است. یکی از کارشناسان فعال در زمینه زوج درمانی می گوید:

در روابط فرااجتماعی، میزانی از تعهد و دلبستگی به یک فرد مشهور را شاهد هستیم که از قالب یک غریبه بیرون می آید و فرد مورد علاقه او را به عنوان یک دوست صمیمی یا حتی به عنوان یک محرم می بیند. به عبارت دیگر نوعی صمیمیت و نزدیکی یک طرفه در این رابطه به وجود می آید.

این روزها با گسترش شبکه های اجتماعی، رابطه سلبریتی ها و طرفدارانشان بسیار نزدیکتر از قبل شده است و حتی می توانند تعاملات نزدیک تری با یکدیگر به صورت پیامک یا تصویری داشته باشند. با این حال، هیچ یک از این تعاملات مانند روابط نزدیک با خانواده یا دوستان، رنگ و عمق واقعی به خود نمی گیرند.

دکتر کاورت در این باره می‌گوید: «آنچه روابط فرااجتماعی را بیشتر از دهه‌های گذشته متمایز می‌کند این است که اکنون این روابط تا حدی دوطرفه شده و مرز بین آنها و روابط عادی کمتر مشخص شده است».

در سال 2021 و در بحبوحه بحران اپیدمی ویروس کرونا، مقاله ای منتشر شد مبنی بر اینکه همزمان با همه گیری، روابط فرا اجتماعی نیز در جامعه گسترش یافته است. محققان در این مقاله نوشتند:

تعامل با دوستان و آشنایان از دریچه تلفن‌های همراه و رایانه و رواج مکالمات آنلاین در طول همه‌گیری، مرز بین روابط اجتماعی و فرااجتماعی را بسیار مبهم‌تر از گذشته کرده است.»

آیا روابط فرا اجتماعی سالم است؟

روابط برون اجتماعی و داشتن یک دوست خیالی در بزرگسالی امری عادی و کاملا طبیعی است. دکتر کاورت در این باره می گوید: انسان موجودی اجتماعی است و ما دوست داریم همیشه با همنوعان خود در ارتباط باشیم.

بنابراین به طور کلی روابط برون اجتماعی بیشتر مثبت است تا مخرب. یکی از فعالان حوزه روان درمانی در این باره می گوید: با روابط برون اجتماعی می توان به گونه ای الهام گرفت و تشویق و حمایت شد که غیر متعارف و متفاوت از روابط عادی زندگی مان باشد.

نمونه های زیادی از روابط برون اجتماعی سالم و سازنده وجود دارد. از دنبال کردن خوانندگان، سیاستمداران یا ورزشکاران مشهور تا تأثیرگذاران رسانه های اجتماعی که مسیر پرپیچ و خم موفقیت را برای دنبال کنندگان خود ترسیم می کنند و آنها را برای مبارزه به چالش می کشند.

البته روابط فرااجتماعی مزایای دیگری نیز دارد که در ادامه به آنها می پردازیم.

مزایای روابط فرااجتماعی

1. ایجاد فضای امن برای کسانی که تا حدودی به دنبال خلوت هستند.

در روابط فرااجتماعی، قرار نیست هیچکس دیگری را طرد کند. بنابراین، کسانی که در تعاملات اجتماعی کم و بیش ترسو و ترسو هستند، احتمالاً می توانند خود را در هاله ای از امنیت در سایه روابط فرااجتماعی تصور کنند.

2. تقویت اعتماد به نفس و تسهیل ارتباط با دیگران.

یکی دیگر از مزایای روابط خارج از جامعه این است که افراد می توانند در محیط های مجازی ارتباط دو طرفه با دیگران را تمرین کنند. سپس می توانند آموخته های خود را به دنیای واقعی ببرند و در زندگی روزمره خود به کار ببرند.

3. کمک به توسعه هویت.

بر اساس تحقیقات، روابط برون اجتماعی ممکن است در شکل گیری هویت جوانان و گسترش دامنه استقلال فردی آنها نقش داشته باشد.

با وجود تمام این مزایا، بحث های زیادی در مورد نقش روابط خارج از جامعه در منزوی کردن افراد وجود دارد. با این حال، برخی از محققان بر این باورند که روابط برون اجتماعی می تواند شبکه های اجتماعی افراد را گسترش دهد. یکی از محققین می گوید:

روابط فرااجتماعی هرگز جایگزین روابط واقعی نمی شود. با این حال، افرادی که روابط فرااجتماعی ایجاد می کنند، می توانند روابط دوستانه و عاطفی قوی تری با دیگران برقرار کنند.

دکتر کاورت اذعان کرد که هیچ نشانه‌ای پیدا نکرد که مردم انزوای خود را با روابط خارج از جامعه پر کنند. وی در این باره می گوید: هنوز فردی مجرد و تنها را پیدا نکرده ام که رابطه برون اجتماعی خود را مانعی بر سر راه روابط عادی بداند.

به طور خلاصه می توان گفت که روابط عادی برون اجتماعی مضر نیست. دکتر کاورت در این رابطه می گوید: «رابطه برون اجتماعی به خودی خود دارای عناصر ناسالمی نیست، مگر اینکه فرد از محدوده های مرسوم خارج شود و شروع به تعقیب فردی که دوستش دارد و در زندگی او دخالت می کند، شود».

نشانه های یک رابطه ناسالم فرا اجتماعی

همانطور که قبلاً گفتیم، اگر رابطه خارج از جامعه منجر به تعقیب و جاسوسی از زندگی طرف مقابل شود یا وقت شما را بیش از حد بگیرد، در یک رابطه ناسالم هستید.

حتی اگر هیچ یک از این کارها را انجام ندهید و فقط به عزیزتان صدمه بزنید، باز هم می توان گفت که در یک رابطه ناسالم هستید.

به طور کلی، اگر این نشانه ها را در روابط خارج از جامعه خود می بینید، بهتر است آن را ترک کنید:

  • این روابط را در اولویت قرار دهید و روابط واقعی را کنار بگذارید.
  • گوشه نشینی و خزیدن به گوشه انزوا و دوری از اجتماع.
  • احساس وابستگی عمیق به نظرات یا دیدگاه های طرف مقابل و نادیده گرفتن ترجیحات خود.

بروز این علائم نشان دهنده شکل گیری یک رابطه ناسالم است. بنابراین اگر دیدید در این نوع رابطه گرفتار شده اید، قبل از هر اقدامی به روان درمانگر مراجعه کنید و اجازه ندهید از شما بگذرد.

آخرین کلمه

دوست خیالی در بزرگسالی یا به قول دانشمندان “رابطه برون اجتماعی” اگر معقول باشد مثبت و سازنده است. با این حال، اگر قرار باشد انزوای یک فرد را دو چندان کند و پیوند او با زندگی واقعی را قطع کند، او طبیعتی ناسالم به خود می گیرد.

اگر تا به حال دوستان خیالی داشته اید یا با افرادی در اطراف خود ملاقات کرده اید که با افراد مشهور روابط تخیلی برقرار کرده اند، چگونه تجربه خود را با ما و مخاطبان به اشتراک بگذارید.

هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر


Shop How To - مجموعه صوتی زبان بدن

با کمک زبان بدن به آنچه گفته نمی شود بگویید و گوش دهید




لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=26748

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.