افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 22 October , 2024
0

رهبر حماس پس از یحیی السنوار چه کسی خواهد بود؟

  • کد خبر : 405359
رهبر حماس پس از یحیی السنوار چه کسی خواهد بود؟

به گزارش Intiter به گزارش زی سان، کلوئه کورنیش و اندرو انگلند در فایننشال تایمز نوشتند: ترور یحیی سنوار در روز پنجشنبه حماس را مجبور می کند تصمیمی با عواقب گسترده بگیرد: ضعیف ترین رهبر خود را از زمان ترور بنیانگذارش توسط اسرائیل در سال 2004 انتخاب کند. در ادامه این مقاله آمده است: بقای […]








به گزارش Intiter به گزارش زی سان، کلوئه کورنیش و اندرو انگلند در فایننشال تایمز نوشتند: ترور یحیی سنوار در روز پنجشنبه حماس را مجبور می کند تصمیمی با عواقب گسترده بگیرد: ضعیف ترین رهبر خود را از زمان ترور بنیانگذارش توسط اسرائیل در سال 2004 انتخاب کند.

در ادامه این مقاله آمده است: بقای سینوار که حدود 7 سال رهبری شاخه نظامی حماس در غزه را بر عهده داشت، نمادی از مقاومت این گروه فلسطینی در زیر آتش حملات اسرائیل بود. تا زمانی که معمار اصلی حمله 7 اکتبر آزاد بود، اسرائیل نمی توانست ادعای پیروزی کند.

اکنون با مرگ او، حماس در شرایطی قرار گرفته است که فاقد شخصیت مرکزی برای رهبری این سازمان در عملیات نظامی و سیاسی است. مخیمر ابوسادا، تحلیلگر سیاسی فلسطینی در دانشگاه نورث وسترن، گفت: «حذف (سینوار) ​​خلاء بزرگی ایجاد خواهد کرد.

سینوار در ژوئیه پس از ترور اسماعیل هنیه که شاخه سیاسی این سازمان را از تبعید رهبری می کرد، رهبری سیاسی حماس را بر عهده گرفت. وضعیت جدید باعث خواهد شد که حماس رهبری جدید را هم برای فعالیت های خود در غزه و هم برای کل این گروه انتخاب کند.

این انتخاب ناگزیر نشان دهنده جهت گیری حماس به سمت اهداف جنگی این سازمان خواهد بود و پیامدهایی برای رویکرد آن در مذاکرات آتش بس و آزادی گروگان ها خواهد داشت. امجد عراقی، تحلیلگر اندیشکده چتم هاوس، گفت: «حماس اکنون باید تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهد با یک شخصیت قوی ایدئولوژیک مانند سنوار ادامه دهد یا به سمت یک شخصیت معتدل‌تر (یا) عملگراتر مانند هنیه متمایل شود. “

خلیل الهیه، معاون سنوار و یکی از نامزدهای احتمالی جانشینی وی، روز پنجشنبه در یک سخنرانی آتشین اعلام کرد که بخش هایی از حماس نیازی به تغییر رهبری این سازمان نمی بینند.

وی افزود: بدون پایان کامل جنگ علیه مردم غزه، خروج کامل نیروها و آزادی اسرای قهرمان ما از زندان های اشغالی، گروگان ها آزاد نمی شوند.

در داخل غزه، رهبر جدید حماس ممکن است از خانواده خود یحیی سنوار باشد. برادر کوچکتر او، محمد، طی سال‌ها در رده‌های مختلف حماس ارتقا یافته و به یکی از فرماندهان ارشد گردان‌های قسام در غزه تبدیل شده است. به گفته تحلیلگران، وی یکی از کاندیداهای احتمالی برای پست رهبری سیاسی این سازمان است.

ابراهیم دلالشاه، مدیر مرکز مطالعات سیاسی افق در رام الله گفت: شاخه نظامی حماس در غزه بخش اصلی حماس است که در حال حاضر نیاز به رهبری در غزه دارد. او افزود که برادر کوچکتر سینوار “ممکن است عملاً نفر شماره یک باشد، اما سایر برنج های برتر نیز به او کمک می کنند.”

سینوار جوان، یکی از مظنونان ربوده شدن گیلاد شالیت، سرباز اسرائیلی در سال 2006، در سال های اخیر عملاً از افکار عمومی پنهان مانده است. اما در سال 2022 در مصاحبه ای نادر با الجزیره اظهار داشت: شلیک موشک به سمت تل آویو برای ما آسان تر از نوشیدن آب است.

به گفته گای آوید، افسر سابق ارتش اسرائیل، دیگر فرمانده ارشد حماس در غزه عزالدین الحداد است. او که به ابو صهیب معروف است، فرمانده گردان حماس در شهر غزه بوده و مسئولیت تمامی عملیات این سازمان در شمال بریکه را بر عهده دارد. به گفته وی، محمد سنوار مسئول علم در جنوب غزه بود.

در خارج از غزه، الحیا، جانشین سینوار، که در دوحه مستقر است، مسئولیت انجام مذاکرات آتش بس را بر عهده داشته و به عنوان حلقه کلیدی بین رهبری سیاسی حماس در خارج از کشور و حامیان آن در داخل نوار غزه عمل کرده است.

الحیا نماینده تندروترین و طرفدار ایران حماس است. اسامه حمدان ریاست دفتر حماس در بیروت را بر عهده دارد و رابط اصلی این سازمان با حزب الله لبنان است.

به گفته تحلیلگران، خالد مشعل، که ریاست دفتر سیاست خارجی حماس را بر عهده دارد و مقر آن در دوحه است، نماینده جریان دیگری در داخل حماس است که بیشتر به اعراب سنی سنی نزدیکتر است و وابستگی کمتری به ایران دارد.

دلالشاه افزود بازیگران دیگر از جمله ایران و دیگر کشورهای عربی نیز در تلاش هستند تا بر انتخابات حماس تأثیر بگذارند. این تنها تصمیم حماس نیست».

نام سینوار اکنون به لیست دیگر فرماندهان حماس که در سال جاری کشته شده اند اضافه شده است. ارتش اسرائیل امسال محمد دیف، یکی از رهبران ارشد نظامی و مروان عیسی، شماره سه حماس را نیز کشته است.

تشکیلات رزمی حماس در غزه به شدت تضعیف شده است. مقامات اسرائیلی می گویند که به شدت به شبکه تونل و قابلیت های پرتاب موشک این سازمان آسیب رسانده و هزاران جنگجوی حماس را کشته اند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل ماه گذشته گفت: ما تقریباً تمام گردان‌های حماس، 23 گردان از 24 گردان را نابود کرده‌ایم.

اما با وجود اینکه حجم حملات موشکی حماس به سمت اسرائیل به میزان قابل توجهی کاهش یافته و این حملات به طور کامل متوقف نشده است. ممکن است گردان های حماس انسجام خود را از دست داده باشند، اما جنگجویان این گروه همچنان در نقاط مختلف نوار غزه حضور دارند و درگیر جنگ های چریکی علیه ارتش اسرائیل هستند.

عراقی افزود که در غزه ویران شده “از شمال تا جنوب ما همچنان شاهد احیای مجدد این جنگنده ها هستیم.” این جنگجویان “در تلاش برای به دست گرفتن کنترل حماس و مدیریت اقتصاد جنگ و توزیع کمک هستند؛ بنابراین، حماس هنوز آنجاست و کار خود را انجام می دهد.”

این تحلیلگر اندیشکده چتم هاوس افزود: اغلب تصور می شود که این تحرکات به افراد بستگی دارد، اما این گفته صحیح نیست، همیشه کسانی هستند که نقش را بر عهده می گیرند.

پس از ترور اسماعیل هنیه، «خلیل الحیاء» به عنوان جانشین وی اعلام کرد که استراتژی حماس با مرگ رهبران از بین نمی رود. او در تهران گفت: “حماس و مقاومت هنوز استراتژی مشخصی دارند… این استراتژی با مرگ یک یا ده رهبر از مسیر خارج نخواهد شد.”

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=405359

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.