افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 22 October , 2024
2

رقابت بین 3 قدرت بزرگ جهانی در آفریقا تشدید خواهد شد

  • کد خبر : 28303

به گزارش بازار، مرکز تحقیقات اتاق ایران با انتشار گزارش «اقتصاد آفریقا؛ وضعیت کنونی و چشم‌انداز آینده» به بررسی برخی از شاخص‌های مهم قاره آفریقا از جمله فقر و نابرابری، امنیت غذایی، تغییر تغییرات آب و هوایی و همچنین استراتژی کلان پرداخته است. 2063 و چشم انداز اقتصادی این قاره. همچنین نقش آفریقا در محاسبات […]

به گزارش بازار، مرکز تحقیقات اتاق ایران با انتشار گزارش «اقتصاد آفریقا؛ وضعیت کنونی و چشم‌انداز آینده» به بررسی برخی از شاخص‌های مهم قاره آفریقا از جمله فقر و نابرابری، امنیت غذایی، تغییر تغییرات آب و هوایی و همچنین استراتژی کلان پرداخته است. 2063 و چشم انداز اقتصادی این قاره. همچنین نقش آفریقا در محاسبات ژئواکونومیک قدرت هایی مانند اتحادیه اروپا، آمریکا، چین، روسیه، ژاپن، هند، ترکیه به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته است. امارات و عربستان سعودی

مهمترین نکات مطرح شده در این گزارش
رشد جمعیت در آفریقا بیش از دو برابر میانگین جهانی است و جوانترین قاره است. رشد جمعیت آفریقا بازار مصرف این قاره را افزایش داده است. تا سال 2050، جمعیت آفریقا به 5.2 میلیارد نفر خواهد رسید و تا سال 2060، طبقه متوسط ​​آفریقا به 1.1 میلیارد نفر خواهد رسید. آفریقا، به استثنای آفریقای جنوبی و کشورهای شمال آفریقا، عمدتاً از کشورهای توسعه نیافته تشکیل شده است. اقتصاد آفریقا عمدتاً مبتنی بر کشاورزی است و از منابع طبیعی برای تولید استفاده می شود. کشاورزی معیشتی در آفریقا هنوز بیش از 60 درصد از جمعیت را شامل می شود. آفریقا به طور کلی تنها 3 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می دهد. با امکان توسعه، آفریقا می تواند منبع رشد اقتصادی برای جهان باشد. اما در غیر این صورت ممکن است عوامل بی ثباتی در اقتصاد جهانی را تشدید کند.

دستور کار 2063: آفریقای مورد نظر ما یک طرح جمعی برای مبارزه با فقر و توسعه منطقه ای در آفریقا است. هدف اصلی این دستور کار تبدیل آفریقا به یک قدرت جهانی در آینده نزدیک است. در حال حاضر آفریقا 17 درصد از جمعیت جهان را در خود جای داده است، اما تنها 2.9 درصد از تولید جهانی و 2.6 درصد از تجارت جهانی را به خود اختصاص داده است. تجارت بین آفریقا نیز در حال افزایش است. مؤسسات اقتصادی مهم در آفریقا عبارتند از: جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (ECOWAS) و منطقه تجارت آزاد قاره آفریقا. در سال 2023، شمال آفریقا و جنوب صحرای آفریقا رشد 3.2 درصدی خواهند داشت، اما برخی کارشناسان پیش بینی می کنند که اقتصادهای آفریقا در سال 2023 با دوران پرتلاطمی روبرو خواهند شد.

در سال های اخیر اتحادیه اروپا، آمریکا و چین تلاش های خود را برای برقراری روابط اقتصادی، سیاسی و امنیتی در آفریقا افزایش داده اند و رقابت بین این سه قدرت بزرگ جهانی در سال های آینده تشدید خواهد شد.

نقش آفریقا در محاسبات ژئواکونومیک قدرت ها
اتحادیه اروپا در بین سرمایه گذاران بین المللی در آفریقا جایگاه غالبی دارد و احتمالاً آن را حفظ خواهد کرد. تجارت اتحادیه اروپا با کشورهای آفریقای شمالی توسط توافق نامه های تجارت آزاد دوجانبه تنظیم می شود که باعث افزایش صادرات اتحادیه اروپا به این کشورها شده است. علاوه بر این، وجود قراردادهای دیگر نیز در شکل دادن به روابط تجاری اتحادیه اروپا و آفریقا نقش دارد. رهبران اتحادیه اروپا و اتحادیه آفریقا (AU) در ششمین اجلاس سران آفریقا و اروپا بر روی اصول یک مشارکت جدید و چشم انداز مشترک برای سال 2030 توافق کردند.

· آمریکا نیز استراتژی جدیدی برای توسعه روابط با آفریقا دارد و امیدوار است روابط خود را با این قاره تقویت کند.

· چین با رویکرد کمربند جاده و سرمایه گذاری های قابل توجه در آفریقا در حال گسترش نفوذ خود در این قاره است. چین بزرگترین طلبکار دوجانبه جهان است و بانک های صادرات و واردات چین نقش مهمی در اعطای وام به آفریقا داشته اند. چین در حال تغییر تمرکز از دولت ها به موسسات مالی آفریقایی و تقویت همکاری زنجیره تامین با افزایش سرمایه گذاری مستقیم و افزایش واردات از آفریقا است. روابط چین با آفریقا نیز دارای منافع سیاسی است و تعداد کشورهایی که تایوان را به رسمیت می شناسند کاهش داده است. چین تمرکز استراتژیک خود را بر کشورهای آفریقایی قرار داده و یک پایگاه نظامی در جیبوتی ایجاد کرده است.

روسیه همچنین تلاش هایی برای افزایش نفوذ خود در آفریقا انجام داده است، اما موانعی مانند تحریم های بین المللی و جنگ در اوکراین ممکن است این تلاش ها را محدود کند.

عربستان سعودی به دنبال تحقق سرگرمی لجستیک بین اروپا و آفریقا و رقابت با سایر کشورهای آفریقایی است.

متن کامل گزارش «اقتصاد آفریقا: وضعیت فعلی و چشم‌انداز آینده اینجا خواندن.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=28303

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.