افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 23 October , 2024
0

رشد فعالیت های اقتصادی از طریق اشتغال دانش بنیان در اصفهان

  • کد خبر : 403589
رشد فعالیت های اقتصادی از طریق اشتغال دانش بنیان در اصفهان

به گزارش خبرنگار بازار، مرکز آمار کشور اخیرا در گزارشی با عنوان «گزارش نرخ رشد اقتصادی سه ماهه اول سال 1403» از رشد اقتصادی کشور در بهار سال جاری خبر داد که اطلاعات ارزشمندی را ارائه کرد. براساس آخرین نتایج حساب‌های ملی فصلی مرکز آمار ایران، تولید ناخالص داخلی به قیمت‌های ثابت 1400 در سه […]

به گزارش خبرنگار بازار، مرکز آمار کشور اخیرا در گزارشی با عنوان «گزارش نرخ رشد اقتصادی سه ماهه اول سال 1403» از رشد اقتصادی کشور در بهار سال جاری خبر داد که اطلاعات ارزشمندی را ارائه کرد.

براساس آخرین نتایج حساب‌های ملی فصلی مرکز آمار ایران، تولید ناخالص داخلی به قیمت‌های ثابت 1400 در سه ماهه اول سال 1403 بالغ بر 24177000 میلیون ریال و 18200 میلیون ریال بوده است به استثنای نفت درصد رشد تولید ناخالص داخلی با نفت و 2.6 درصد بدون نفت.

در بین بخش های اقتصادی، گروه صنایع و معادن با نرخ رشد 5.8 درصد و بخش خدمات با نرخ رشد 3.1 درصد بیشترین تأثیر را بر این روند داشته اند. علاوه بر این، بخش کشاورزی نیز با نرخ رشد 2.3 درصدی به رشد کلی اقتصادی کمک کرده است. این داده ها نشان می دهد که با وجود چالش ها و موانع، بخش های مختلف اقتصاد کشور در تلاش برای پیشرفت و افزایش تولید هستند.

به طور کلی در حوزه صنایع و معادن، افزایش فعالیت های تولیدی به ویژه در زمینه استخراج نفت و گاز و همچنین تولید فولاد و سایر مواد معدنی را می توان عامل اصلی این رشد اقتصادی دانست. از سوی دیگر، بهبود زیرساخت‌های مرتبط با این صنایع و افزایش سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها نیز از عوامل کلیدی است که توجه به آن‌ها می‌تواند موجب رشد اقتصادی و افزایش اشتغال شود.

رشد ۳.۱ درصد خدمات نشان دهنده بهبود وضعیت اقتصادی است

در حوزه خدمات نیز رشد 3.1 درصدی نشان دهنده بهبود وضعیت با وجود همه چالش‌های موجود در حوزه‌های خدماتی مانند حمل‌ونقل، گردشگری و خدمات مالی است. البته این رشد به معنای سهل‌تر شدن فعالیت‌های مربوط به این گروه یا مدیریت بدون مشکل نیست، بلکه به این معناست که شرکت‌های این حوزه نسبت به سال پایه 3.1 درصد درآمد بیشتری کسب کرده‌اند. لازم به ذکر است که با توجه به شرایط، این درآمد لزوما به معنای سود برای یک شرکت اقتصادی نیست.

استان اصفهان با داشتن زیرساخت های قوی از جمله شبکه های حمل و نقل و ارتباط و همچنین دسترسی به منابع طبیعی مختلف، موقعیت مناسبی برای جذب سرمایه های جدید دارد.

استان اصفهان به عنوان یکی از قطب های صنعتی کشور با میزبانی بیش از 9000 واحد بزرگ و کوچک اقتصادی می تواند از این رشد اقتصادی بهره برده و تاثیر عمده ای در افزایش آن داشته باشد. این استان با داشتن زیرساخت های قوی از جمله شبکه های حمل و نقل و ارتباط و همچنین دسترسی به منابع طبیعی مختلف، موقعیت خوبی برای جذب سرمایه های جدید دارد.

افزایش فعالیت های صنعتی و خدماتی در اصفهان

افزایش فعالیت های صنعتی و خدماتی در اصفهان به ویژه در حوزه تولید فولاد و صنایع وابسته می تواند به رشد و توسعه بیشتر استان کمک کند. به عنوان مثال با توجه به نقش کلیدی استان اصفهان در تولید فولاد، هر گونه رونق در این صنعت می تواند به رفع نیازهای داخلی و همچنین صادرات به بازارهای خارجی کمک کند.

البته در این میان باید توجه داشت که علیرغم محدودیت منابع آبی و ظرفیت پذیرش جمعیت در استان و همچنین چالش در ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان دانشگاهی، رشد فعالیت های اقتصادی در زمینه های مختلف از جمله رشته های مذکور باید از مسیر اشتغال، دانش بنیان و ایجاد ارزش افزوده از این طریق فراهم شود.

استفاده از این مسیر با توجه به پتانسیل های کشاورزی استان در این حوزه می تواند منجر به بهبود وضعیت معیشتی مردم و توسعه پایدار در نقاط مختلف استان با در نظر گرفتن نیاز بازار و استفاده بهینه از آب شود. منابع

انتظار می رود اصفهان با تداوم رشد اقتصادی و بهبود شرایط کسب و کار و متغیرهای کلان، این استان بتواند بیش از پیش از توانمندی های خود بهره برداری کرده و جایگاه خود را در کشور ارتقا دهد.

اگرچه امروزه استان اصفهان در بسیاری از ابعاد کشور استانی پیشرو محسوب می شود، اما انتظار می رود در نهایت با تداوم رشد اقتصادی و بهبود شرایط کسب و کار و متغیرهای کلان، این استان بتواند حتی به علاوه از قابلیت های خود بهره برداری کند. و موقعیت خود را در کشور ارتقا دهید.

اهمیت تسهیل فرآیندهای اداری و کاهش بوروکراسی

حمایت سیستماتیک از بنگاه‌های اقتصادی، تسهیل فرآیندهای اداری و کاهش بوروکراسی، تسهیل سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، تقویت آموزش و ارتقای مهارت‌های نیروی انسانی به‌ویژه در حوزه‌های صنعتی و خدماتی و مواردی از این دست می‌تواند باعث افزایش بهره‌وری و کیفیت در اصفهان شود. استان

البته نباید فراموش کرد که دستیابی به اهداف رشد اقتصادی در نیمی از جهان بدون شک نیازمند همکاری نزدیک بین بخش دولتی و خصوصی است. امیدواریم در دولت جدید و با انتخاب استاندار شایسته برای این استان، این تعاملات و همکاری ها بیشتر شده و سهم استان از تولید ناخالص داخلی افزایش یابد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=403589

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.