افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 25 September , 2024
1

رشد شاخص فلاکت در کشور/ چهار محال و بختیاری بدبخت ترین و تهران کمترین!

  • کد خبر : 174582
رشد شاخص فلاکت در کشور/ چهار محال و بختیاری بدبخت ترین و تهران کمترین!

به گزارش رکنا به نقل از اکو ایران، بررسی می کند شاخص فلاکت در اواخر پاییز 1402 نشان داده شده است. استان چهارمحال و بختیاری بیشترین بدبختی را در بین استان های کشور داشته است و تهران کمترین را در بین سایر استان ها داشته است. همچنین علیرغم کاهش عمومی این شاخص در سال گذشته […]

به گزارش رکنا به نقل از اکو ایران، بررسی می کند شاخص فلاکت در اواخر پاییز 1402 نشان داده شده است. استان چهارمحال و بختیاری بیشترین بدبختی را در بین استان های کشور داشته است و تهران کمترین را در بین سایر استان ها داشته است. همچنین علیرغم کاهش عمومی این شاخص در سال گذشته برای کل کشور، میزان فلاکت در 14 استان کشور افزایش یافته است.

شاخص فلاکت را می توان یکی از مهم ترین شاخص های اقتصادی سنجش رفاه برای پاییز امسال دانست. این نرخ از مجموع دو نرخ بیکاری و تورم سالانه به دست می آید. بیکاری و تورم دو شاخصی هستند که بر وضعیت معیشتی مردم تأثیر مستقیم دارند. بیکاری منبع درآمد مردم را قطع می کند و تورم، یعنی افزایش قیمت کالاها و خدمات، مصرف را برای آنها مشکل می کند. بنابراین هر دو شاخص تأثیر جدی بر سطح رفاه دارند. بررسی ها نشان می دهد که نرخ فقر کشور در پایان پاییز 1402 معادل 52 واحد بوده که نسبت به پاییز 1401 1.2 واحد کاهش داشته است.

این در حالی است که بررسی وضعیت این شاخص به تفکیک استان ها نشان می دهد که چهارمحال و بختیاری بدترین نتایج را در پاییز امسال داشته است. بدبختی در 14 استان نسبت به پاییز سال گذشته افزایش یافته است.

سنجش رفاه مردم یک منطقه به روش های مختلفی انجام می شود و شاخص های مختلفی برای این امر وجود دارد. یکی از این شاخص ها شاخص فلاکت است که مجموع نرخ تورم سالانه و نرخ بیکاری را محاسبه می کند. هر چه عدد این شاخص بیشتر باشد، میزان بدبختی در زندگی مردم بیشتر است. پیامد افزایش بدبختی افزایش جرم و جنایت، ناآرامی اجتماعی و افزایش عدم اطمینان اقتصادی و در نتیجه کاهش تمایل سرمایه گذاران به سرمایه گذاری خواهد بود.

از آنجایی که توزیع بیکاری و تورم در کل کشور یکسان نیست، هر استان شاخص فلاکت متفاوتی دارد. بررسی ها نشان می دهد که در بین استان های کشور، چهارمحال و بختیاری بیشترین آمار حوادث را در پاییز امسال داشته است. نرخ فقر در این استان معادل 63.2 واحد است که از نرخ کل بیکاری معادل 11.5 درصد و نرخ تورم سالانه معادل 51.7 درصد به دست می آید. بنابراین می توان گفت این استان از نظر وضعیت اقتصادی شرایط چالش برانگیزی را تجربه می کند و مردم آن از کیفیت زندگی پایینی برخوردار هستند. یزد، لرستان و کرمانشاه از دیگر استان هایی بوده اند که مصائب زیادی را متحمل شده اند.

این در حالی است که کمترین شاخص فلاکت در این فصل در استان های تهران، سمنان و مازندران به ثبت رسیده است. کمترین نرخ بیکاری در بین استان های کشور با 44.6 واحد در استان تهران است و در این استان نرخ بیکاری 5.4 درصد و تورم سالانه 39.2 درصد است.

با وجود کاهش عمومی شاخص فلاکت در کشور، میزان این شاخص در 14 استان کشور نسبت به پاییز سال قبل افزایش یافته است. این در حالی است که بیشترین افزایش بدبختی در استان یزد اتفاق افتاده است.

نرخ بالای فقر در کشور در سال های اخیر بیشتر ناشی از تورم است تا نرخ بیکاری. اما کاهش نسبی تورم و نرخ بیکاری در سال گذشته باعث شده تا نرخ فقر در کشور تا حدودی کاهش یابد. بنابراین از 53.2 در پاییز سال گذشته به 52 واحد در پاییز امسال رسیده است. پس از این کاهش عمومی، فلاکت در 16 استان کشور کاهش یافته و در دو استان تغییری نداشته است. این در حالی است که در این مدت میزان فلاکت در 14 استان افزایش یافته است.

بررسی ها نشان می دهد که نرخ فقر در استان اصفهان نسبت به سال قبل 6.3 واحد افزایش یافته است که نشان دهنده بیشترین افزایش فقر در بین استان های کشور در سال جاری است. شاخص فلاکت در پاییز 1401 در این استان برابر با 52.9 بود که در پاییز امسال به 59.2 واحد رسید.

یزد، چهار محال، بختیاری و قم از دیگر استان هایی هستند که امسال بدبختی آنها افزایش یافته و در نتیجه سطح رفاه مردم آن کاهش یافته است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=174582

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.