افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 16 September , 2024
1

رشد اقتصاد جهانی برای سومین سال متوالی کند می شود

  • کد خبر : 175342
رشد اقتصاد جهانی برای سومین سال متوالی کند می شود

به گزارش بازار، بانک جهانی در آخرین گزارش چشم انداز اقتصاد جهانی پیش بینی کرد که تولید ناخالص داخلی جهانی احتمالاً در سال جاری 2.4 درصد رشد خواهد کرد. این میزان از 2.6 درصد در سال 2023، 3 درصد در سال 2022 و 6.2 درصد در سال 2021، زمانی که اقتصاد پس از پایان همه […]

به گزارش بازار، بانک جهانی در آخرین گزارش چشم انداز اقتصاد جهانی پیش بینی کرد که تولید ناخالص داخلی جهانی احتمالاً در سال جاری 2.4 درصد رشد خواهد کرد. این میزان از 2.6 درصد در سال 2023، 3 درصد در سال 2022 و 6.2 درصد در سال 2021، زمانی که اقتصاد پس از پایان همه گیری شروع به بهبود می کند، کاهش یافته است.

به نظر می رسد اقتصاد جهانی متاثر از تأثیرات همه گیری کرونا و سپس پیامدهای جنگ در اوکراین و افزایش تورم و نرخ بهره در سراسر جهان، در نیمه اول دهه 2020 بدترین وضعیت را داشته است. عملکرد نیم دهه اخیر در 30 سال گذشته

بر اساس گزارش بانک جهانی، رشد اقتصاد جهانی در دوره 2020-2024 در مقایسه با سال های بحران مالی جهانی 2008-2009، بحران مالی اواخر دهه 1990 در آسیا و رکود اقتصادی اولیه ضعیف تر خواهد بود. دهه 2000. بدون در نظر گرفتن انقباض اقتصادی ناشی از همه‌گیری در سال 2020، رشد امسال ضعیف‌ترین رشد از زمان بحران مالی جهانی در سال 2009 خواهد بود.

بانک جهانی رشد اقتصادی جهانی را در سال 2025 کمی بیش از 2.7 درصد پیش‌بینی کرده است، اما به دلیل کاهش پیش‌بینی‌شده در میان اقتصادهای پیشرفته، این رقم نسبت به پیش‌بینی 3 درصدی ژوئن کمتر است.

به نظر می رسد که هدف بانک جهانی برای پایان دادن به فقر شدید تا سال 2030 اکنون دور از دسترس است، زیرا فعالیت های اقتصادی به شدت تحت تأثیر درگیری های ژئوپلیتیکی قرار گرفته است.

ایندرمیت گیل، اقتصاددان ارشد گروه بانک جهانی در بیانیه ای گفت، بدون اصلاح مسیر، دهه 2020 به عنوان دهه فرصت های از دست رفته در تاریخ ثبت خواهد شد.

گیل می گوید که رشد کوتاه مدت ضعیف باقی خواهد ماند و بسیاری از کشورهای در حال توسعه، به ویژه فقیرترین آنها، با سطوح فلج کننده بدهی و دسترسی ضعیف به غذا برای تقریباً یک نفر از هر سه نفر به دام خواهد افتاد.

مخارج مصرف کننده ایالات متحده همچنان قوی است
چشم انداز ضعیف امسال پس از آن است که رشد جهانی در سال گذشته 0.5 درصد بیشتر از پیش بینی در ژوئن بود. زیرا اقتصاد ایالات متحده به دلیل مخارج مصرف کننده قوی عملکرد بهتری داشت.

بانک جهانی اعلام کرد که اقتصاد ایالات متحده در سال 2023 2.5 درصد رشد خواهد کرد که 1.4 درصد بیشتر از تخمین ژوئن خود است. این موسسه پیش‌بینی می‌کند که رشد امسال به 1.6 درصد کاهش می‌یابد زیرا سیاست‌های پولی سختگیرانه فعالیت‌ها را در بحبوحه کاهش پس‌انداز محدود می‌کند.

چشم انداز رشد اقتصادی در منطقه یورو به طور قابل توجهی بدتر است، با پیش بینی رشد 0.7 درصدی در سال جاری، پس از اینکه قیمت های بالای انرژی منجر به رشد 0.4 درصدی در سال 2023 شد. پیش بینی ژوئن

چین در حال ضعیف شدن است
وضعیت اقتصاد چین همچنان بر چشم انداز جهانی تأثیر می گذارد زیرا رشد اقتصادی آن در سال 2024 به 4.5 درصد کاهش می یابد. این نشان دهنده کندترین رشد اقتصادی این کشور در بیش از 3 دهه گذشته است، به جز سال های 2020 و 2022 که تحت تأثیر همه گیری قرار گرفتند. این پیش‌بینی نسبت به ژوئن 0.1 درصد کاهش داشت که نشان‌دهنده کاهش هزینه‌های مصرف‌کننده در بحبوحه ادامه آشفتگی در بخش مسکن بود و رشد در سال 2025 به 4.3 درصد کاهش یافت.

به طور کلی، بر اساس گزارش بانک جهانی، رشد ضعیف تر در چین نشان می دهد که اقتصاد به دلیل پیری، کاهش جمعیت و افزایش بدهی به مسیر رشد بالقوه ضعیف بازگشته است، که سرمایه گذاری را محدود می کند و به طور خلاصه، فرصت های افزایش را کاهش می دهد. بهره وری. .

پیش‌بینی می‌شود که بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه به‌عنوان یک گروه، امسال 3.9 درصد رشد کنند که نسبت به 4 درصد در سال 2023 و یک درصد کمتر از میانگین گروه در دهه 2010 افزایش یافته است.

این سرعت برای رهایی جمعیت رو به رشد این مناطق از فقر کافی نیست و بانک جهانی اعلام کرد تا پایان سال 2024 از هر چهار کشور در حال توسعه یک کشور و 40 درصد کشورهای کم درآمد فقیرتر خواهند بود. نسبت به سال 2019، یعنی قبل از همه گیری.

تقویت سرمایه گذاری
بانک جهانی اعلام کرد که یکی از راه‌های تقویت رشد، به‌ویژه در بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه، تسریع سرمایه‌گذاری سالانه 2.4 تریلیون دلاری است که برای گذار به انرژی پاک و سازگاری با تغییرات آب و هوایی لازم است.

این بانک با مطالعه شتاب سرمایه گذاری سریع و پایدار حداقل 4 درصد در سال دریافت که رشد درآمد سرانه باعث افزایش تولید و بازده خدمات و بهبود وضعیت مالی کشورها می شود. این بانک افزود که دستیابی به چنین تسریع‌هایی به طور کلی نیازمند اصلاحات جامع از جمله اصلاحات ساختاری برای گسترش تجارت فرامرزی و جریان‌های مالی و بهبود چارچوب‌های سیاست مالی و پولی است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=175342

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.