افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 23 September , 2024
0

رسانه انگلیسی: آینده عربستان به سیاست تنش صفر با همسایگان بستگی دارد

  • کد خبر : 373053
رسانه انگلیسی: آینده عربستان به سیاست تنش صفر با همسایگان بستگی دارد

عربستان سعودی در تلاش است تا مشکلات سیاسی خود با همسایگان خود را کاهش دهد. به گزارش ایسنا، در سال 2002 در ترکیه با روی کار آمدن حزب «عدالت و توسعه» تصمیم گرفت با سیاستی به نام «سیاست تنش صفر با همسایگان» فصل جدیدی را با کشورهای منطقه ایجاد کند. سیاستی که احمد داوود اوغلو، […]

عربستان سعودی در تلاش است تا مشکلات سیاسی خود با همسایگان خود را کاهش دهد.

به گزارش ایسنا، در سال 2002 در ترکیه با روی کار آمدن حزب «عدالت و توسعه» تصمیم گرفت با سیاستی به نام «سیاست تنش صفر با همسایگان» فصل جدیدی را با کشورهای منطقه ایجاد کند. سیاستی که احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه سابق ترکیه طراحی کرد و پس از تحرکات مربوط به «بهار عربی» با شکست مواجه شد، اما اکنون به نظر می رسد که چنین سیاستی دوباره جای خود را در عربستان باز می کند.

نخست اینکه با روی کار آمدن ملک سلمان در سال 2015 و واگذاری قدرت به محمد بن سلمان ولیعهد در سال 2017، عربستان درگیر درگیری و تنش با برخی از بازیگران سیاسی منطقه شد.

پایگاه خبری «میدل ایست آی» در گزارشی می نویسد: موضع رهبری جدید عربستان پس از سال 2015 خصمانه بود، اما این رویکرد با حملات سپتامبر 2019 به آرامکو به طور ناگهانی متوقف شد، از سوی دیگر دولت این کشور جو بایدن با وعده محدود کردن فروش تسلیحات نظامی به ریاض توانست در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2020 پیروز شود و این 2 موضوع باعث شد بن سلمان در سیاست های قبلی خود تجدید نظر کند و یکی از مهم ترین چرخش های سیاست مدرن خاورمیانه را رقم زد. .

این پایگاه خبری انگلیسی در ادامه می نویسد: «در سال 2016، بن سلمان یک پروژه 15 ساله اصلاحات اجتماعی-اقتصادی را راه اندازی کرد که هدف آن تبدیل پادشاهی از یک دولت بسیار محافظه کار به یک دولت اقتصادی اجتماعی لیبرال است که دیگر وابسته نیست. از نظر درآمد، نفت و گاز نباید خودکفا باشد.

عربستان سعودی در سند چشم انداز 2030 اشاره کرد: «مردم ما جهان را بار دیگر غافلگیر خواهند کرد».

«میدل ایست آی» درباره برنامه های آینده عربستان سعودی می نویسد: «صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان که مالک و مدیریت پروژه هاست، در مجموع شامل 168 شرکت تابعه است که بیشتر آنها محلی هستند و ارزش کل آنها بیش از 1.25 تریلیون دلار است. در عین حال، دولت ریاض حق میزبانی بازی های آسیایی زمستانی 2029 در تفرجگاه کوهستانی نئوم، نمایشگاه جهانی 2030 در ریاض و جام جهانی فوتبال 2034 را به دست آورده است.

این گزارش ادامه می دهد: با این حال، رهبران عربستان سعودی آینده خود و کشورشان را به پیشنهاد بلندپروازانه 2030 گره زده اند و ظاهرا اکنون با کاهش قیمت نفت، مشکلات اقتصادی و مالی آغاز شده است.

این پایگاه خبری تاکید می‌کند: به همین دلیل عربستان سعودی در تلاش است تا از مشکلات سیاسی خود با همسایگان خود بکاهد و رویکردی کلی و تغییر جهت در رابطه با یمن و ایران از زمان جنگ غزه اتخاذ کند و همچنین توافق برای ازسرگیری روابط بین ریاض و تهران با میانجیگری چین در مارس 2023 نشان داد که عربستان به دنبال تغییر مسیر در عرصه جهانی است و از این رو علاوه بر سیاست تنش صفر با همسایگان خود نیازمند تغییراتی در کشور خود است.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=373053

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.