افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 24 September , 2024
2

راهکارهایی برای کاهش مشکلات پرستاران/ درخواست دولت چهاردهم – خبرگزاری مهر از ایران و جهان.

  • کد خبر : 348616
راهکارهایی برای کاهش مشکلات پرستاران/ درخواست دولت چهاردهم – خبرگزاری مهر از ایران و جهان.

به گزارش خبرگزاری مهر، نسیم هاتفی مودب درباره مطالبات پرستاران گفت: در دولت سیزدهم لایحه حمایت از حقوق مادی و معنوی پرستاران در حال تدوین بود. و افزود: این لایحه در مرحله نهایی شدن بود که با تغییر دولت قطع شد و فعلا به همین شکل باقی مانده است. به نظر می رسد تصویب این […]

به گزارش خبرگزاری مهر، نسیم هاتفی مودب درباره مطالبات پرستاران گفت: در دولت سیزدهم لایحه حمایت از حقوق مادی و معنوی پرستاران در حال تدوین بود.

و افزود: این لایحه در مرحله نهایی شدن بود که با تغییر دولت قطع شد و فعلا به همین شکل باقی مانده است. به نظر می رسد تصویب این لایحه بتواند بسیاری از مطالبات و مشکلات پرستاران را حل کند.

هاتفی درباره راهکارهای حل مشکلات پرستاران گفت: مواردی از جمله اصلاح فرمول اضافه کاری پرستاران، معافیت مالیاتی، برقراری موارد فوق. شگفت انگیز به ویژه افزایش اشتغال پذیری و بسیاری موارد دیگر که ریشه حل بسیاری از مشکلات است در این لایحه دیده شده و می تواند راه حل مناسبی برای حل مشکلات رشته پرستاری و پاسخگویی به مطالبات و اعتراضات پرستاران باشد. در هفته های اخیر

وی ادامه داد: در حال حاضر اگرچه شاهد پرداخت بخشی از معوقات کارکنان گروه پرستاری در دانشگاه های کشور بوده ایم، اما اگر بخواهیم مشکلات را ریشه ای حل کنیم، باید تصویب این لایحه باشد. پیگیری کرد. بنابراین درخواست ما از وزیر بهداشت و هیات دولت این است که برای رفع مشکلات ریشه ای به وجود آمده، به تصویب لایحه ادامه دهند.

هاتفی گفت: قانون جامع پرستاری نیز در این لایحه گنجانده شده است که می تواند نقش بسیار مهمی در رفع مشکلات ساختاری پرستاران داشته باشد. گسترش ساختار دستیاران پرستاری دانشگاه های علوم پزشکی نیز از جمله نکاتی است که در این لایحه به آن اشاره شده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات بزرگ پرستاری این است که در اجرای قوانین جاری پرستاری هماهنگی نداریم. یعنی قوانینی که ما داریم اجرا نمی شود یا به صورت ناقص و سلیقه ای اجرا می شود. از جمله قانون ترویج منافع راستی که به صورت هماهنگ در دانشگاه ها اجرا نمی شود. دستورالعمل تعرفه خدمات پرستاری نیز به درستی اجرا نمی شود که به دلیل ضعف در نظارت بر اجرای صحیح آن است. اگر همین قوانین موجود در پرستاری اجرا می شد امروز شاهد اعتراضات زیادی در جامعه پرستاری نبودیم.

رئیس کمیسیون آموزش شورای عالی نظام پرستاری افزود: کمبود نیروی پرستاری به اعتراضات و مشکلات پرستاران دامن زده است. این کمبود باعث می شود که همکاران مجبور به اضافه کاری شوند و در کنار این مشکل، تاخیرهایی نیز رخ می دهد که باعث نارضایتی نیروها می شود.

وی گفت: برای حل مشکل کمبود نیروی کار و اضافه کاری اجباری باید ظرفیت جذب پرستار را افزایش دهیم تا نسبت پرستار به تخت به استاندارد نزدیک شود. از این حیث افزایش ظرفیت نیروی جذب در لایحه حمایت مادی و معنوی از پرستاری نیز مشاهده شده است.

وی اصلاح فرمول اضافه کاری را از دیگر مطالبات حوزه پرستاری عنوان کرد و اظهار داشت: در حال حاضر میزان اضافه کاری که پرستاران دریافت می کنند ساعتی حدود 25 هزار تومان است که مبلغ بسیار کمی است و باید اصلاح شود.

هاتفی ادامه داد: علاوه بر کم بودن میزان اضافه کاری، معوقات دانشگاه ها نیز بسیار بالاست به طوری که برخی از دانشگاه های علوم پزشکی 14 ماه تاخیر پرداخت دارند. وزارت بهداشت باید حداقل پرداختی ها را به پرستاران به روز کند تا از حجم اعتراضات کاسته شود زیرا پرستاران مبلغ ناچیزی را که با یک سال تاخیر دریافت می کنند دریافت می کنند که واقعاً مانند یک فاجعه است.

وی یادآور شد: در حال حاضر دانشگاه ها با درآمد موجود نمی توانند مطالبات پرستاران را به موقع پرداخت کنند و نهادهای ذیربط مانند سازمان برنامه و بودجه باید با وزارت بهداشت و در عین حال ردیف های بودجه ثابت و اختصاصی برای تامین پرستاران همکاری کنند. درآمد مجلس در نظر گرفته خواهد شد

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=348616

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.