افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 22 October , 2024
4

راهنمای سفر به یزد | اولین شهر خشتی جهان

  • کد خبر : 16083
راهنمای سفر به یزد |  اولین شهر خشتی جهان

یزد که عنوان اولین شهر خشتی جهان، در زمینه اهمیت بسیار بالایی دارد. این شهر گذشته در کنار جاده ابریشم قرار داشته است به همین دلیل خیلی زود پیشرفت و شکوفایی را پیموده است که آثار رونق و شکوهی است که این شهر در دوران گذشته، تا حفظ شده و پا بر جا. سفر به […]

یزد که عنوان اولین شهر خشتی جهان، در زمینه اهمیت بسیار بالایی دارد. این شهر گذشته در کنار جاده ابریشم قرار داشته است به همین دلیل خیلی زود پیشرفت و شکوفایی را پیموده است که آثار رونق و شکوهی است که این شهر در دوران گذشته، تا حفظ شده و پا بر جا. سفر به یکی از کارهایی است که باید برای آن برنامه ریزی کنید چرا که اگر ایران را بشناسید و گذشته نیاکان ما دوست داشته باشید، این سفر می تواند به شما کمک کند در این زمینه به شما توجه کنید. در این مطلب از مجله گردشگری اسمارتک نیوز قصد راهنمای سفر به یزد را داشته باشید که هم مختصر و هم کاربردی برای سفر به شهر، اطلاعات مناسب در دست داشته باشد.

ارزانترین بلیط هواپیما یزد

تاریخچه شهر یزد

در منابع، بنای اولیه برخی از این استان چون میبد را سلیمان پیغمبر، یزد را به و اسکندر مقدونی و ابرکوه را به ابراهیم پیغمبر نسبت داده اند. این بیانگر قدمت و دیرینگی پیشینه تاریخی و فرهنگی سرزمین و مردم این دیار است. برخی از، تاریخ ساخت یزد را به یزدگرد ساسانی نسبت می‌دهند که تسمیه یزد در ارتباط با نام و واژه «یزش» به معنی ستایش و نیایش در زبان فارسی فارسی میانه می‌باشد.

یزد با زمان و تغییر سلسله‌های پادشاهی همچنان مورد توجه بود و امور و آبادانی در آن پیوسته می‌گرفت. گروه بزرگ زرتشتیان ایران در یزد ساکن همین‌طور تعداد زیادی از بهائیان نیز ساکن هستند. اقلیت از یهودیان نیز ساکن این شهر هستند که تقریباً همگی بعد از کشور اسرائیلی شدند. همچنین اقلیت کوچکی از ارامنه هم در شهر یزد حضور دارند. به همین دلیل در این شهر شاهد تنوع فرهنگی بود که فرهنگ ایرانی در همه زندگی مردم می‌کند.

موقعیت جغرافیایی

یزد در مرکز فلات ایران قرار گرفته است به همین دلیل نامناسب‌ترین عوامل طبیعی آن تأثیر گذاشته‌اند. در روزگاران که جاده ابریشم شاهراه ارتباطی و جهانی بود، شهر یزد در این راه قرار داشت. استان با استانهای اصفهان، فارس، و خراسان همسایه است و این نظر نیز موقعیت جغرافیایی بسیار حیاتی مهمی دارد. شاید جالب باشد بدانید که نقطه مرکزی ایران دقیقا در یزد قرار دارد. این نقطه بر روی میدان مارکار و ساعت مارکار که در این میدان قرار دارد، در نظر گرفاه‌.

آب و هوای یزد

آب و هوای یزد

مواردی که از این نیز اشاره کوتاهی داشتیم یزد در مجاورت فلات مرکزی قرار داشت و به همین دلیل نظر آب و شرایط هوایی ویژه‌ای دارد. باران اندک با تبخیر شدید، دور از بودن، نزدیکی با کویر نسبی کم و گرمای بالا عواملی هستند که یزد را به یکی از خشک‌ترین مناطق ایران تبدیل کرده‌اند. همچنین این عوامل باعث نوسان شدید درجه حرارت بین شب و روز در یزد شده‌اند.

بهترین زمان سفر به یزد

با توجه به آب و هوای کویری یزد باید انتظار تابستانهای گرم و خشک زمستانهای سرد و خشک را داشته باشید. در این به دلیل آب و هوای نامساعد گردشگران کمتری در یزد حضور دارند و می‌توانند از قیمت‌های پایین‌تری در خدمات بهره‌مند شوند. اما بهترین زمان سفر به یزد از نظر آب و هوایی از اوایل اسفندماه تا اواسط اردیبهشت. یزد در این بازه، آب و هوایی کاملاً معتدل دارد و هوا به ندرت از ۲۵ درجه بالارته خه.

بهترین زمان سفر به یزد

سفر به یزد

برای مسافرت یزد اگر برنامه ریزی دقیقی برای خود داشته باشید، به عوامل بسیار زیادی توجه داشته باشید، چرا که موارد متعددی از روی هزینه سفر به یزد تاثیرگذار هستند که در ادامه به مهم ترین آن ها اشاره می کنند. اولین موردی که تاثیری کلی روی قیمت‌ها دارد، فصلی است که در آن سفر کرد. مواردی که از این نیز به آن اشاره می‌کنند، در فصل تابستان و به دلیل آب و هوای یزد، کمتری به این شهر می‌آیند و به دنبال آن قیمت‌ها و کاهش پیدا می‌کنند.

موزه مارکار یزد

عامل مهم بعدی رسیدن به یزد است. شما می‌توانید سه روش، از طریق زمینی و جاده‌ای، از طریق ریلی با قطار و از طریق سفر و با هواپیمای خود را به یزد یزد. دقیقا این موضوع که مبدا شما کجاست روی این که کدام روش را انتخاب می کند تاسثیر مسریر . با مقایسه روش‌ها با هم می‌توانید ارزان‌ترین و روش‌های انتخاب و سفر خود را بهتر مدیریت کنید.

نکته مهم دیگر محل اقامتی است که انتخاب کنید. شهر یزد باز هم به دلیل شرایط اقلیمی که دارد، انواع اقامتگاه‌ها را در خود جاده د. از اقامتگاه های سنتی گرفته شده تا هتل های لوکس و چند ستاره یزد را می توان در ایران ش. این که در چه اقامتگاهی بمانید و از خدمات استفاده می کنید روی اقامتی شما خواهید داشت.

حمل و نقل عمومی در یزد

با توجه به این که همیشه گردشگران حضور دارند و همه به جابجایی نیاز دارند، باید حمل و نقل مناسبی داشته باشند تا حمل و نقل را به خوبی انجام دهند. به همین دلیل در شهر یزد سیستم حمل و نقل عمومی و نیازهای عمومی ایجاد می‌شود که تمامی گردشگران را محاسبه می‌کند. در یزد به مبدا و مقصدی که جابجایی بین آن‌ها است، می‌توانید از تاکسی، ون، اتوبوس و اتوبوس استفاده کنید. شهر یزد هنوز به سیستم مترو مجهز شده است.

حمل و نقل عمومی در یزد

هتل ها و محل های اقامت یزد

برای اقامت در یزد گزینه‌های بسیار زیاد در برابر شما قرار دارد. عده‌ای می‌دهند و هوای سنتی و کاهگلی را در محل اقامتشان نیز خود داشته باشند، بنابراین به سراغشان برویم. اقامتگاههای سنتی یزد میروند که تعداد آن‌ها در یزد بسیار زیاد است. برخی دیگر از می‌خواهند سنت را در کنار مدرنیته تجربه کنند و به هتل های لوکس یز مراجعه کنند. همچنین دسته‌هایی که می‌خواهند علاوه بر بهره‌مندی از خدمات و امکانات هتل، بسیاری را نیز برای اقامت پرداخت نکنند. این گروه به رزرو هتل های میان میروند است که با هزینه کمتر و خدمات هتلی را در اختیار مهمانان می‌دهند.

با مراجعه به هتل های داخلی در سایت فلای، می توانید فهرستی از اقامتگاه ها را مشاهده کنید، از آنجایی که در آن مکان ها در اختیار شما قرار می گیرند، مشخص می شوند و بعد از مقایسه آن ها بهترین گزینه ها هستند که با توجه به موقعیت های بیشتری انتخاب می شوند. اتاق مورد نظرتان را در آن رزرو کنید.

هتل های لوکس یزد

رستوران و فست فودهای یزد

در این راهنمای سفر به یزد تنها به معرفی تعداد کمی از بهترین رستوران های یزد پرداخت و کیفیت انتخاب ما خوشنامی این رستوران ها و میزان رضایتمندی از ظرافت . شاید بهترین رستوران یزد که همه شهرها را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد و معرفی می‌‌کنند، بکند، رستوران ملک الت یزد یزد است. این رستوران در مجاورت هتل آنتیک ملک التجار قرار دارد و اولین هتل خشتی در جهان است.

رستوران ترمه ترنج و هتل باغ مشیرالممالک یزد حال و هوایی شبیه به التجار دارند و کیفیت غذاهای آن‌ها بسیار است. این سه فضای سنتی را در اختیار گرفته‌اند غذاهای سنتی ایرانی را با بالاترین برای شما سرو می‌کنند. از دیگر شهرهای یزد که می‌توانید با خیال راحت به آن‌ها بروید و کیفیت غذاهای آن‌ها را ببینید، مطمئن باشید می‌توان به رستوران حمام خان یزد، رستوران زرین یزد، رستوران شاه مردان یزد و رستوران خوان دوحد یزد اشاره کرد. موارد بسیار وجود دارد که با کمی گشتن پرس و جو می‌توان آن‌ها را بیابید و در اینجا به معرفی آن‌ها پرداخت.

رستوران ملک التجار یزد

مراکز خرید و بازارهای یزد

مطمئناً وقتی مسافرت به یزد برنامه ریزی می کند، نگاهی هم دارد که مراکزی را در این شهر بخرند و باید برای بازدید از کدام یک از آن ها برنامه ریزی کنند. در واقع، بخشی از دیدنی‌های این شهر را محصولات فرهنگی و سوغاتی های یزد تشکیل می‌دهند. بنابراین در بازارهای یزد حتی اگر می‌خواهم هم چنین تفریحی به حساب بیاید، بخشی از زمان خود را به این کار اختصاص داده است. در ادامه به معرفی مختصر چند مورد از بهترین بازارهای یزد پرداخت.

بازار خان یزد

قدمت این به دوره ناصرالدین شاه باز می‌گردد در آن زمان تنها بوده و به این دلیل به نام شهرت پیدا کرده است. بیست تیمچه در این بازار وجود دارد. همچنین بازار یزد متشکل از چند بازار دیگر نام‌های بازار زرگری، بازار علی، بازار مسگری و بازار قیصریه است. در این افزونه‌های بر بنگاه‌های تجاری و مغازه‌ها از جاذبه‌های دیگر مانند حمام میدان و مدرسه نیز دیدن کنید.

بازار خان یزد

بازار تبریزیان

معماری این به دوران قاجار باز می‌گردد و مهمی است که در آن طاق‌ها و قوس‌های آن هستند. وجود درهای چوبی در کنار این سبک معماری جلوه های زیبا به این بازار داده شده است.

بازار حاجی قنبر

قدیمی ترین قسمت این بازار، بازار امیر چخماق است که آن را به قرن ۹ هجری باز مرددگ می سازد. در کنار بازار یک مسجد متعلق به دوران وجود دارد که با کاشی‌های مختلف تزیین است. علاوه بر بازارهای سنتی، مراکز خرید مدرنی پاساژ کویتی‌ها، مجتمع تجاری و مجتمع تجاری ستاره یزد نیز در این شهر وجود دارند.

بازار قیصریه یزد

سوغات یزد

اما وقتی بازار می‌روید، علاوه بر این که به طور معمول معمولاً باید رفت، باید سوغات چه چیزهایی را نسبت به خرید بهترین و مرغوب‌ترین مرغوب‌ترین نوع آن‌ها آن‌ها انجام داد. بهترین‌ها را هم با کمی جست و جو و پرسیدن از افراد محلی پیدا کرد. بسیاری از سوغات یزد را خوراکی ها تشکیل می دهند از آن جمله می توانم به یزدی، قطاب، باقلوا، ارده، لوز، پشمک، شیرینی حاجی بادام، نقل و شیرینی شیرینی پنجره های اشاره اشاره کنم. همچنین صنایع دستی یزد شامل ترمه، زیلو، چادر شب، سفال، ظروف مسی و شمد می‌شوند.

سوغات یزد

جاهای دیدنی و گردشگری یزد

یزد از جاهایی است که تعداد دیدنی‌های بسیار زیاد است و در اندک نمی‌توان از همه آن‌ها بازدید کرد. با این حتی اگر زمان کمی در اختیار باشد، پیشنهاد می‌کنیم فهرستی از علاقه‌مندی‌های خود را تهیه کنید و از آن‌ها بازدید کنید.

آتشکده ورهرام

در ادامه، ما فهرستی جامع از اماکن دیدنی یزد تهیه کردیم و در مطلبی خاص به معرف ی جاهای دیدنی یزد پرداختیم.

-بافت تاریخی یزد

-مجموعه امیر چخماق

-باغ دولت آباد

-آتشکده ورهرام

-مسجد جامع یزد

-ساباط های یزد

-موزه آب

-موزه مارکار

-آب انبار شش بادگیر

-برج خاموشان

-زندان اسکندر

-خانه لاریها

-قنات زارچ

-خانه هنر یزد

-میدان ساعت یزد

-خانه آقازاده

-چک چک یزد

-کویر کاراکال

-کویر سیاه کوه

مراسم ها و فستیوال های یزد

مردم یزد باستانی ایرانی را ادامه می‌دهند و تعداد جشن‌هایی را که در یزد برگزار می‌شود، برگزار می‌کنند. برای سفر یزد برنامه ریزی بهتری است که همزمان با این جشن ها در حضور داشته باشید. برخی از جشن ها شامل جشن نوروز، چهارشنبه سوری، جشن شب، جشن مهرگان و جشن سده می شوند. علاوه بر جشن های مذهبی نیز در حال و هوای دیگر از جمله این مراسم می توانم مراسم نخل گردانی، چاووشی خوانی، پرسه زنی، پامنبری، پوشیدن، کلوخ اندازان و و و و اشاره اشاره اشاره کند.

جشن سده

چکیده تاریخ و فرهنگ کهن ایران در یزد

در این راهنمای سفر به یزد تلاش شما را خیلی کوتاه با این شهر آشنا کنید. در واقع سفر به یزد را برای شبیه سازی تا قبل از رفتن به این شهر، با جزئیات آن آشنا شوید. در این تنها اطلاعات کاربردی مسافرت به یزد را دادیم و برای اینکه بهتر است این شهر را بشناسید، وسایل خود را جمع کرده، چمدانتان را ببندید و راهی راه یزد شوید. برای اینکه هزینه های خود را بهتر مدیریت کنید، می توانید هتل و خرید هواپیمای خود را در سایت اسمارتک نیوز بخرید.

اگر تجربه سفر به یزد را دارید، آن را با خوانندگان ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول درباره سفر به یزد

القاب شهر یزد چه هستند؟

یزد به «شهر بادگیرها»، «عروس کویر»، «دارالعلم» و «شهر دوچرخه‌ها» معروف است.

دیدنی‌های تاریخی یزد برای بازدید شبانه کدامند؟

باغ دولت، کاروانسرای زین‌الدین، عمارت بوستان و عمارت قصر آینه برای بازدید شب مناسب هستند.

غذاهای سنتی یزد چیست؟

از غذاهای یزد می توانم به آش شولی، نخود، خورش به آلو، کوفته ها، دلمه سیرابی (کله گیپا) و… اشاره کرد.

نوشته راهنمای سفر به یزد | شهر خشتی جهان اولین بار در مجله گردشگری. پدیدار شد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=16083

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.