افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
1

راغب آخرین سنگ را در تالار وحدت گذاشت/ این نوحه های بی پایان! – خبرگزاری بیشتر اخبار ایران و جهان

  • کد خبر : 319060
راغب آخرین سنگ را در تالار وحدت گذاشت/ این نوحه های بی پایان!  – خبرگزاری بیشتر اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، تالار وحدت تهران طی چند روز گذشته با اجرای سلسله کنسرت های «چارپایه عشق» به خوانندگی مصطفی راغب میزبان ارادتمندان حضرت سیدالشهد (ع) بود. این کنسرت ها پس از اجرای فصل اول این پروژه در محرم سال گذشته با حمایت مرکز موسیقی معاوه در معرض دید عموم قرار گرفت و تا […]

به گزارش خبرنگار مهر، تالار وحدت تهران طی چند روز گذشته با اجرای سلسله کنسرت های «چارپایه عشق» به خوانندگی مصطفی راغب میزبان ارادتمندان حضرت سیدالشهد (ع) بود. این کنسرت ها پس از اجرای فصل اول این پروژه در محرم سال گذشته با حمایت مرکز موسیقی معاوه در معرض دید عموم قرار گرفت و تا 30 مردادماه ادامه خواهد داشت.

در این کنسرت که نام آن بر اساس «چارپایه خوانی» به عنوان یکی از سنت های کهن نوحه خوانی انتخاب شده بود، مصطفی راغب و ارکستری متشکل از سازهای زهی، سازهای ایرانی و پاپ به اجرای آثاری بر اساس نوحه های کهن گروه های تهران و شهرستان ها پرداختند. کشور علاوه بر نمایش، موسیقی جدید را در جمع مشتاقان حضرت سیدالشهدا (ع) پخش کردند. در این میان حامد حسین زادگان علاوه بر اجرای قطعات موسیقایی کنسرت، قطعاتی را در قالب شعر، ترانه و روایت مربوط به شهادت حضرت سیدالشهدا (ع) اجرا کرد که حال و هوای تو یک را به ارمغان آورد. تا حدودی این پروژه تبدیل به یک نمایشنامه شد.

«عشق کوفی» مربوط به موسیقی اصلی سریال «عشق کوفی» با شعر قاسم صرافان و آهنگسازی مصطفی راغب، «گره گوشا» بر اساس یکی از نوحه های معروف ایام عزاداری محرم با تنظیم ارکسترال. «ای اهل حرم میر و علمدار نیامد» بر اساس نوحه ای به همین نام، قطعه «غروب سرخ»، قطعه «کیستی»، نوحه معروف عربی «مال بی ین» (نوحه عربی حضرت عباس (ع)) ، «حضرت عشق»، «بله من دیوانه هستم»، «نشانی» و نوحه ترکی «حضرت عباس (ع)» قطعات بعدی کنسرت «چارپایه عشق» را تشکیل دادند. ضمنا مصطفی راغب در پایان این برنامه برای دومین بار قطعه «یا اهل حرم میر و علمدار نیامد» را برای حضار اجرا کرد.

آنچه مصطفی راغب و گروه نوازندگان در این کنسرت به سرپرستی نوید اسکندر به مردم ارائه کردند، اگرچه تفاوت چندانی با اجراهای این گروه در سال گذشته در کنسرت های ویژه برج میلاد تهران نداشت، اما شامل ویژگی هایی بود که می توان از آنها استفاده کرد. برگزاری کنسرت های موسیقی در ایام سوگواری شهادت حضرت سیدالشهدا (ع) وارد فضای جدیدی می شود که با احترام به فضای مقدس این ایام گرانقدر و گرانقدر، آثار موسیقایی با مضامین عاشورایی اجرا می شود. مفاهیم قابل تحقق است.

شرایطی که در یکی دو دهه اخیر به همت مرکز موسیقی حوزه هنری انقلاب اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان هنری رسانه اوج، سازمان فرهنگی هنری کشور شکل گرفته است. شهرداری تهران که منجر به تولید آلبوم های موضوعی و ایجاد فضایی متفاوت برای عموم مردم شده است، موسیقی آیینی مذهبی را خلق کرده است، اکنون می تواند در قالب اجرای زنده آثار موضوعی با رعایت حریم خصوصی اهل بیت(ع) متبلور شود. -بیت (ع).

راغب آخرین سنگ را در تالار وحدت گذاشت/ این نوحه های بی پایان!

فارغ از ملاحظاتی که در حوزه تحلیل و بررسی این کنسرت ها از نظر کمی و کیفی قابل تحلیل و بررسی است، منتقدان و پژوهشگران عرصه موسیقی، راک مصطفی راغب به عنوان خواننده برآمده از مکتب آوازی موسیقی دستگاهی ایران و مداحی در تکایا است. . و حسینیه ها شهر یزد در ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا (ع) در این کنسرت حضور داشت.

مسیری که او تمام تلاش خود را به کار گرفت تا آنچه را که به مردم ارائه می شود در بالاترین کیفیت موسیقی تفسیر شود. چارچوبی که این خواننده همواره به دلیل دلبستگی به این رشته موسیقی برجسته بوده و سعی در ایجاد محیطی با بهترین کیفیت برای عموم دارد. مسیری که برخی از خوانندگان موسیقی پاپ به دلایلی که آسیب شناسی زیادی می طلبد چندان تمایلی به ورود به آن ندارند. اما راغب و برخی دیگر از خوانندگان مطرح پاپ هر از چند گاهی سعی می کنند روی آن فعالیت هایی انجام دهند.

راغب آخرین سنگ را در تالار وحدت گذاشت/ این نوحه های بی پایان!

چندی پیش این خواننده در یکی از مصاحبه های خود با رسانه ها توضیح داد: چه افتخاری بالاتر از این که هر سال در ماه محرم 10 روز صدای من در هیئت های شهرستان به امام حسین (ع) تقدیم می شود. از یزد من از گفتن این حرف ابایی نداشتم و هیچ ابایی هم از گفتن این حرف ندارم، البته واقعیت این است که در ابتدا خیلی ها محتاط بودند و طرفداران من در جریان نبودند و فکر می کردند که من نقشی را بازی می کنم، اما من هرگز از این نترسیدم. هوادارانم را از دست می دهم و می دانستم که امام حسین (علیه السلام) به کار من برکت می دهد. من معتقدم که همه انسانها آن فردی را پیدا کرده اند که نظر و عقیده ای مشابه ما دارد و فضای ما نیز همین خواهد بود. طرفدارانم مرا به عنوان این مدل پذیرفتند. در ابتدا خیلی ها محتاط بودند، اما نظر من این است که اگر موضعی دارم به خاطر نظراتم است. البته از آنجایی که هنرمند با احساسات خود سروکار دارد، ما همیشه در لبه پرتگاهی قدم می زنیم. طرفداران زیادی با نظرات، سلیقه ها و پوشش های مختلف در مقابل ما هستند، بنابراین تنها چیزی که ما را نگه می دارد نظرات ماست. مرکز این عقاید امام حسین (ع) است.

او در جای دیگری در همین گفت وگو با این خروجی گفت: ما در بسیاری از جاها برای جذب جوانان تلاش نکردیم. کسانی که امام حسین (ع) را دوست دارند تحت هیچ شرایطی عقیده خود را ترک نمی کنند. اما باید ببینیم برای کسانی که با این نام آشنا نیستند چه کنیم. کسانی که حضور دارند. چه کنیم که به فرزندان هشتاد و نود خود از امام حسین (ع) بگوییم؟

راغب آخرین سنگ را در تالار وحدت گذاشت/ این نوحه های بی پایان!

به هر حال آنچه در کنسرت‌های «چیرپای عشق» ارائه می‌شود، ریشه در ظرفیت بالای موسیقایی کشورمان دارد و هم‌چنین در اعتقاد و اعتماد به نفس روشن هنرمندانی است که از سر عشق و علاقه، رهایی می‌یابند. مشترک سروصداهای فرآیند تولید و عرضه موسیقی عزاداران حضرت سیدالشهدا علیه السلام در صدد اجرای برنامه هایی هستند که بتواند مسیر جدیدی را در برگزاری کنسرت های موسیقی در ایام خاص آغاز کند و مورد احترام مردم کشورمان باشد. نه تنها حرمت شکنی نمی کند، بلکه منبع خوب و مؤثری است برای ارائه هر آنچه که نهضت عاشورا و بزرگداشت حضرت سیدالشهدا (ع) بهترین است. شرایطی که مصطفی راغب و گروه های حامی این پروژه موسیقایی سعی می کنند در قالبی کیفی ارزشمند به مردم ارائه دهند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=319060

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.