افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 28 October , 2024
3

راز تحول بازار سهام; انتخاب ها یا عوامل اساسی؟

  • کد خبر : 217851
راز تحول بازار سهام;  انتخاب ها یا عوامل اساسی؟

بازار؛ گروه بورس: در اواسط هفته جاری برخی از گروه‌های سهامی معاملات متعادل و مثبتی را آغاز کردند و حتی برخی از گروه‌ها مانند املاک و مستغلات کاملاً مثبت شدند که متاثر از رشد چندین ساله ارزش املاک و تداوم تورم آنها بود. روستا و بسیاری از این نمادهای پروژه لس که چهار سال پیش […]

بازار؛ گروه بورس: در اواسط هفته جاری برخی از گروه‌های سهامی معاملات متعادل و مثبتی را آغاز کردند و حتی برخی از گروه‌ها مانند املاک و مستغلات کاملاً مثبت شدند که متاثر از رشد چندین ساله ارزش املاک و تداوم تورم آنها بود. روستا و بسیاری از این نمادهای پروژه لس که چهار سال پیش با قیمت آن زمان آغاز شد اما با قیمت های نجومی عرضه می شود و همین اتفاق باعث شد بسیاری از نمادهای زیان ده گروه املاک برنده شوند. .

در حال حاضر شاخص کل بورس از نظر فنی در جایگاه ارزشمندی قرار دارد. اگرچه هنوز سایه ای از ریسک های سیستماتیک در بازار وجود دارد، اما بسیاری از نمادها جایگاه ارزشمندی را به خود اختصاص می دهند. به همین دلیل در حال حاضر از نوسانگرها استفاده شده و برخی گروه ها اشتیاق مثبت پیدا کرده اند.

با توجه به اینکه بازار سهام نزدیک به 10 ماه است که با یک اصلاح زمانی و قیمتی مواجه بوده است، در حال حاضر از نظر فنی در جایگاه ارزشمندی قرار دارد. اگرچه سایه می ماند ریسک های سیستماتیک در بازار وجود دارد، اما بسیاری از نمادها جایگاه ارزشمندی دارند. به همین دلیل در حال حاضر از نوسانگرها استفاده شده و برخی گروه ها با اشتیاق مثبت مواجه شده اند، اما اینکه پول های کلان و داغ وارد بازار سهام می شود یا نه به عوامل سیاسی و اقتصادی متعددی بستگی دارد.

در حال حاضر برخی فعالان بازار سهام معتقدند شاخص کل بورس به زیر سطح حمایتی 2 میلیون واحدی نمی رسد، بنابراین به نظر می رسد ریسک های بازار حداقل باشد، اما این بدان معنا نیست که همه نمادهای بازار توانایی رشد جهشی را دارند. و حدود، به همین دلیل باید وضعیت فنی و بنیادی هر نماد به صورت جداگانه بررسی شود تا بتوانیم سبد مناسبی را برای سرمایه گذاری انتخاب کنیم.

یکی دیگر از عواملی که باعث شده سرمایه گذاران در انتخاب سهام مورد نظر خود به آن توجه کنند، سوال است افزایش سرمایه شرکتها از محل سود انباشته، افزایش سرمایه از محل افزایش سرمایه است. در حال حاضر نمادهایی مانند اخابر، ذوب، وپارس، حکمتی، های وب که بیشترین افزایش سرمایه را دارند در اسفندماه مورد توجه سهامداران قرار گرفتند و با تقاضای بالایی مواجه شدند.

علائم سیگنال خرید در معاملات سهام

مجوزهای افزایش قیمت یکی از مؤثرترین مجوزها برای ایجاد سیگنال خرید در معاملات سهام محسوب می شود که عمدتاً در ماه های ابتدایی سال به شرکت ها اعطا می شود. بنابراین این ظرفیت برای همه. گروه های تبادل وجود دارد، اما نمادهای گروه های غذایی خاص بیشترین توجه را دارند.

سهام بسیاری از شرکت ها در پایان سال شروع به افزایش می کند. این اتفاق در بین معامله گران به عنوان یکی از شاخصه های معاملات در بورس در پیش بینی گرانی سهام شرکت ها محسوب می شود. به همین دلیل نمادهای گروه کشاورزی و غذایی در روزهای اخیر با تقاضای بیشتری مواجه شده اند.

در واقع افزایش تقاضا به دلیل تعطیلات نوروزی و همچنین انتظارات تورمی باعث می شود رشد قیمت سهام شرکت های مواد غذایی قبل از صدور مجوز از سوی سازمان حمایت برای افزایش قیمت مواد غذایی وارد بورس شود. بنابراین، سهام بسیاری از شرکت ها در پایان سال شروع به رشد می کند. این اتفاق در بین معامله گران به عنوان یکی از شاخصه های معاملات در بورس در پیش بینی گرانی سهام شرکت ها محسوب می شود. به همین دلیل نمادهای گروه کشاورزی مانند زپارس، زمانهان، تلیسه و برخی از نمادهای غذایی مانند غدانه، قگل و قوطیه در هفته گذشته با افزایش تقاضا مواجه شده اند.

علاوه بر این، گروه خودرو در بورس اوراق بهادار آنها بیشترین ظرفیت رشد را دارند زیرا خودروسازان دولتی به لطف دارایی هایی که دارند می توانند معاملات جذابی را در بورس ایجاد کنند که از شمول اصل 141 خارج شده اند.

در سال‌های اخیر در جریان افزایش سرمایه خودروسازان، دو نماد خگستر و ورنا به جذاب‌ترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری ایران خودرو و سایپا تبدیل شدند، زیرا این دو شرکت نه تنها از سرمایه‌گذاری خارج از بازار خودرو سود می‌برند. نسبت به دو خودروساز دولتی سهام دارند، بنابراین با افزایش سرمایه در این نمادها سود بیشتری به دست می آورند.

جزئیات قابلیت های فعلی بازار سهام

یکی دیگر از قابلیت های فعلی بورس، جو روانی مثبتی است که دولت می تواند در جریان انتخابات شورای اسلامی به بازار تزریق کند. در روزهای اخیر نوسان سازها پیش رفتند و با این استدلال که دولت برای افزایش مشارکت در انتخابات حداقل 15 درصد افزایش شاخص سهام ایجاد می کند، نمادهایی از حداقل قیمت را خریداری کردند.

بازدهی شاخص کل بورس از این محدوده چندان عجیب نیست. همانطور که برخی از فعالان بازار سهام اشاره می کنند، عملکرد ضعیف بورس و همچنین کاهش ارزش دلاری بازار است. از سوی دیگر، در شرایط فنی مشابه، دولت همواره تلاش کرده تا از طریق نمادهای شاخص، رشد بورس را آغاز کند.

با توجه به اینکه بازار سرمایه در ده ماه اخیر با افت شدیدی روبرو بوده است، بازگشت از این محدوده چندان عجیب نیست. همانطور که برخی از فعالان بازار سهام اشاره می کنند، عملکرد ضعیف بورس و همچنین کاهش ارزش دلاری بازار است. از سوی دیگر، در شرایط فنی مشابه، دولت همواره تلاش کرده تا از طریق نمادهای شاخص، رشد بورس را آغاز کند. بنابراین در آستانه انتخابات نیز همین اقدام تکرار می شود و نمادهای بزرگ دولتی سرآمد بازار می شوند. همانطور که در روزهای اخیر مطرح شد، آیا شور و نشاط برای انتخابات بورس ضروری است؟

از آنجایی که در شرایط فعلی نمادهایی مانند شستا، وبملت، فولاد، فملی، خودرو، سایپا، فارس بیشترین تاثیر را بر شاخص کل بورس دارند، به همین دلیل افزایش حجم معاملات این نمادها در چند سال اخیر افزایش یافته است. روزهای مورد علاقه سرمایه گذاران خواهد بود. البته هر کدام از این نمادها در موقعیت فنی خاصی قرار دارند، بنابراین می توانند روند متفاوتی را در پیش بگیرند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=217851

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.