افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
2

رئیس کل بانک مرکزی باید بتواند با برخی مطالبات دولت مخالفت کند

  • کد خبر : 259290
رئیس کل بانک مرکزی باید بتواند با برخی مطالبات دولت مخالفت کند

آفتاب نیوز: شمس الدین حسینی، نماینده مجلس امروز در همایش حیثیت و اعتبار بانک مرکزی گفت: به بانک ها هشدار دادیم که به بهانه مبارزه با بنگاه داری در اقتصاد سرمایه گذاری نکنند اما بعد به کاباره ها روی آوردند. وی گفت: پیش از این که کمبود پول وجود داشت، استانداران ضرر می کردند و […]

آفتاب نیوز:

شمس الدین حسینی، نماینده مجلس امروز در همایش حیثیت و اعتبار بانک مرکزی گفت: به بانک ها هشدار دادیم که به بهانه مبارزه با بنگاه داری در اقتصاد سرمایه گذاری نکنند اما بعد به کاباره ها روی آوردند.

وی گفت: پیش از این که کمبود پول وجود داشت، استانداران ضرر می کردند و ارزش ارزها را کاهش می دادند، اکنون بانک های مرکزی اقدام به چاپ پول می کنند.

به گفته وزیر سابق اقتصاد، بانک مرکزی باید استقلال داشته باشد، اما رئیس بانک مرکزی کجا بود که وام 300 میلیارد تومانی را با واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس که آن ها را به بانک مرکزی واگذار کردند، مسدود کرد. بانک ها؟ ?

وی تاکید کرد: رئیس بانک مرکزی بسیار مهم است و باید شخصیتی داشته باشد که بتواند از عهده برخی مطالبات دولت برآید، اما به تنهایی نمی تواند این کار را انجام دهد و باید توسط شخصیت های معتبر کمک شود.

وی گفت: در سال 1401 بانک مرکزی 94 همات برای خرید ارز در بازار پرداخت و آن را به قیمتی بالاتر از 20 هزار تومب خرید و 4200 همات را برای واردات کالا فروخت. این 94 همات با احتساب ضریب رشد به 750 همات نقدینگی رسید. که بر تورم تاثیر دارد.

رئیس کمیسیون رشد اقتصادی مجلس گفت: در سال 59 که تحریم نفتی اعمال شد، رشد اقتصادی منفی 23 درصد بود و در سال 61 که تحریم نفتی برداشته شد، رشد اقتصادی 24 درصد مثبت بود.

به گفته حسینی، متوسط ​​نرخ تورم در دهه 70 حدود 24.4 درصد و در دهه 80 حدود 14.7 درصد بوده است. نوسان نرخ ارز در دهه گذشته 61 درصد بوده است.

حسینی تصریح کرد: موضوع شهرت و اعتبار بانک مرکزی در اجرای سیاست های پولی و ارزی در ادبیات بیشتر از بحث اجرا و سیاست گذاری شناخته شده است. نمی توانیم مثلاً بگوییم اقتصاددان معروفی مثل فیشر را بیاوریم تا رئیس بانک مرکزی ایران شود و مشکلات اقتصاد ایران را حل کند. چون گاهی خود این افراد در بحث اجرا موفق نبوده اند.

به طور کلی، سیاست گذاری، به ویژه پولی و پولی، یک بحث حاکمیتی است، بنابراین باید دقت کنیم که در چه سطحی در مورد آن صحبت می کنیم.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=259290

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.